DVD-R-skivor som är reptåliga ?

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Finns det något märke på DVD-R-skivor som är bättre än andra när det gäller reptåligheten ? Har köpt en del Memorex-skivor men dom blir ju aslätt repiga ... dom repas ju till och med om man tar en tygbit för att ta bort smuts från skivan. *grrrr*

Vilket märke tycker ni är bäst ? Och var hittar man dom till bra pris ?

Mr B skrev:
Finns det något märke på DVD-R-skivor som är bättre än andra när det gäller reptåligheten ? Har köpt en del Memorex-skivor men dom blir ju aslätt repiga ... dom repas ju till och med om man tar en tygbit för att ta bort smuts från skivan. *grrrr*

Vilket märke tycker ni är bäst ? Och var hittar man dom till bra pris ?

Det är inte smutsen som du tar bort som repas då? ;)

Jag kör Memorex och har aldrig fått en enda skiva repig så det är nog en kombination av dåligt handhavande och ovarsamhet som gör att du får repiga skivor såvida du inte använder dem i väldigt utsatt miljö

/oXydex

Nej det är inte "smutsen" som repar ... det är ju inte direkt grus på skivorna. ;)

Vet inte om normalt användande räknas som dåligt handhavande. Dvs flytta den mellan spindeln och dvd-spelaren och sedan tillbaka ... skulle man råka lägga den på bordet eller nåt så blir det direkt repor. Inga djupa men dom går att se.

Jag har använt ganska mycket Memorex CD-R förut och dom har fungerat ganska ok. DVD-R-skivorna där emot är en katastrof ...

Jag köper också Memorex skivor, på spindel.
Även Classe Olson skivor går bra :)

Inga probbs än med dem

MikkE skrev:
Jag köper också Memorex skivor, på spindel.
Även Classe Olson skivor går bra :)

Inga probbs än med dem

Nej som sagt va Memorex 25-pack på spindel är det inga som helst problem med repor eller så och mina ligger flitigt både på DVDn, PCn och på bordet samt att jag lagrar dem i spindel eller 208CDs CD-väska.

/oXydex

Hmm, verkar skumt det här ... jag köper mina i 10-pack på Ica Maxi. Kan det vara så att det är olika skivor kanske ? Mina är löjligt lättrepade nämligen. Gnuggar man en mjuk tygbit typ T-shirt mot skivan så blir det repor oavsett om det är smuts eller inte från början.

Har ni också typ lilablå färg på brännsidan av skivan ?

Last edited:
Själv använder jag mest platinum DVD+R skivorna...kostar ca 225 för en 25 pack spindel, funkar bra.

EDIT: Var får man tag på Kodak skivor lättast och vad kostar dom?

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!