Dunlop compound-fråga

Brisse

www.TB.Racing.dk
Gick med
6 Jan 2004
Hoj
R1-05. NR 71 DK Superbike
Jeg tænker køre Dunlop igen i år, men er lidt i tvivl om deres compound betegnelser.
Det drejer sig om 209GP´erne.
Det er ikke lige til at gennemskue deres talkombinationer :confused:
Er der nogen der kan forklare eller henvise til en side med en liste over deres race-dæk.

Från mjukast till hårdast är det:
Fram. 950-758-640.
Bak. 3166-3136-3138-3167-3127-3186.

Bak är det dual compound så dom två första siffrorna är den ena blandningen och dom sista två står för den andra blandningen. 3166 tycker man passar alla banor här i norden så det kan bli svårt att få något annat.

Strider skrev:
Visst fan, det glömde jag bort, du är precis som jag gammal och rookie, så vad vet vi? :va

Fast Cralle fick nog betalt för att säga något hur det än var i verkligheten.

Oxå hade han ju Öhlins o annat bling, bling som inte Zuber&Co fick ha i fjol.

Dunlop är säkert bra, men det är helt säkert att Dunlop inte är bra för alla. :)
Förstår inte vad du tjänar på ditt korståg mot Dunlop? :va

Strider skrev:
Det är inte något korståg på något sätt. Bara enkla empiriska iaktagelser av en liten del av världen som jag har observerat.

Var är mina gratisdäck förresten? :7peta :7peta

Ang Dunlop förtjänster eller icke förtjänster, har du läst vad Mat Mladin skrev nyligen?

http://www.superbikeplanet.com/2006/Jan/060122a.htm
Vet inte om jag kan ge dej några däck så länge du tjatar om hur kassa dom är utan att ha egen erfarenhet av dom. :pannkyss

Det var i somras man hade en del problem med dunlop och standardmoppar..
Men det är klart däcken är ju kassa för att man använder dem på hojar som inte ens skulle tagits ut på banan :rolleyes:

Sen är det såklart olika från år till år, vissa märken är bättre på vissa cyklar vissa år, sämre andra år.

Sen när däcken skiljer ordentligt i stommarna, får man ju lära sig ställa in cykeln därefter också.

Strider skrev:
Däck först, sedan positiva uttalanden inte tvärt om. :)
Jag anser att man är oskyldig tills motsatsen bevisas, alltså neutrala betyg innan man provat själv. Vi är jättenöjda med Dunlop och kommer att köra på det denna säsongen också. Noterar att vi kunde köra 2 timmar på ett bakdäck medan de flesta andra toppteamen bytte varje timme.

Strider skrev:
Att era däck har hållt bra beror säkert på att du gasar så försiktigt och att Skalman o Mårtensson väger ju ingenting. :)
Det är mycket som talar för det.

Nr:18 skrev:
Vet inte om jag kan ge dej några däck så länge du tjatar om hur kassa dom är utan att ha egen erfarenhet av dom. :pannkyss

Körde ni D209GP, dvs dom med mönster, på eran ERF-hoj?

Strider skrev:
Att påstå att det krävs prototypracers och bästa fjädringskomponenter för att däcken skall komma till sin rätt är trams. Skulle ett däck med ett smalare användningsområde vara bättre än ett med ett brett? De är bara snobberi att påstå det.

Ja, det är ju klart mycket bättre att döma ut ett helt däck-märke som kass bara för att man inte kan få till inställningarna på ett par standardhojar..
Då är ju metzeler, pirelli och michelin, skitdäck eftersom de inte gör lika bra 250-r däck som dunlop enligt ditt resonemang...

Fürstenhoff skrev:
...
Att Cralle vann supersport på 209GP däcken 2004 måste berott på att alla andra körde långsammare det året eller nått, eller kan det bero på att dom faktiskt funkar för VISSA!! :rofl
...

Nix han hade D208GP däcken i varierande versioner.

Cralle ÄR jätteduktig på att köra och har ett stort tekniskt kunnande och ser dessutom till att han har rätt folk omkring sig!

Har du frågat om hur han tyckte det var att köra på det materialet han hade och dessutom kunna vinna på det 2004?

Strider skrev:
..
Men att som i senaste numret av IB säga att 209gp kanske var för bra är trams och inget annat, men det kanske är sagt för att vara politiskt korrekt och snäll mot Dunlops representant i Sverige som trots allt säkert gör ett bra jobb för all racing i Sverige.

Det var en anlednig som Dunlop framförde ja att Dunlop gör dom bästa däcken, teoretiskt. Men att i praktiken när en motorcykelfabrik använt sig av en helt annan teori bakom sitt tänkande kanske inte harmoniserar med deras teori.

Kawasakin hade ett väldigt smalt inställningsområde där den fungerade riktigt bra i fjädringen och det var ibland inte i samma område som man ville haft för att däcken skulle fungera bra. Tyvär. Även för andra std-600 hojar var det samma fenomen.

På förra Dunlopmodellen, D208GP, som användes förra året fick man förlänga gaffelinnerbenen med xx mm för att få chassiegeometrin till att harmonisera. Kawasaki- och Yamaha-förare gjorde detta. Med Stk-reglementet var det inte möjligt att göra sånna nödvändiga ändringar som hade behövts på dom här nya däcken.

Det var dessutom inte bakdäcken, som vissa kallar ballongdäck, som störde mest. Med andra framdäck fungerade det bättre. T.o.m med dom gamla 208 framdäcken gick hojen stabilare eller med andra märken. Greppet eller livslängden i 209-däcken är det nog ingen som slår. Dunlop var väldigt hjälpsamma och ordnade dom däcken som specialgjordes för dom Kawasaki som Haydenbröderna körde på i AMA-SS '05 för att dom hade haft samma problem. Då fungerade det bättre. Tyvär tog den batchen slut innan Kga race 2.

Förare med Dunlopdäck kom 1:a och 2:a i Brittiska Supersport, 1:a och 2:a i AMA-SS600 tex så däcken är inte dåliga. Bara att med begränsade regler på vad man får göra med chassiet så kan man inte utnytja däckens kapacitet.

Det stämmer bra med vad G:sson sade åt mig i kortare ordalag. Greppet var det inte fel på men att få fjädringen att tillsammans med däcken ge feedback var näst intill omöjligt. På min hoj sitter det 190/60 bak (180/55 original) och gaffelbenen är sänkta för att höja fronten så den inte blir absurt snabbstyrd. Han experimenterade också med olika fjädrar i gaffeln men blev aldrig riktigt nöjd. På hans rekommendation kommer jag att återgå till originaldimensioner på däcken, höja gaffelbenen igen och köra Metzeler slicks.

Jösses, der er mange meninger. Nu når der er så mange som ved noget om dette så har jeg et par fråger.
Min hoj er købt som en standardhoj R6-04, men jeg tror der er fixet lidt i forgaflen...
Jeg kør 190/60 bag, og den er hævet MAX i foran (ligner en chopper!!!). Killen jeg købte den af har testet for Dunlop i DK.
Han anbefalede Dunlop til mig og jeg fik nogle sæt 208´ere med i handlen.
Jeg elsker dem, især at en Rokkie som mig kan kontrolere udskridninger både på gassen, men også i indbremsninger.
Jeg har tænkt på at få hojen Hyperpro-modificeret af en prof, altså fjedre fram og bag på standard dæmper. Er dette en god idé eller vil det ødelægge mere en gavne??? :confused:

Axxexs skrev:
Förare med Dunlopdäck kom 1:a och 2:a i Brittiska Supersport, 1:a och 2:a i AMA-SS600 tex så däcken är inte dåliga. Bara att med begränsade regler på vad man får göra med chassiet så kan man inte utnytja däckens kapacitet.

Nej, nej, det är bara snobberi :rolleyes: :huvet

Brisse skrev:
Jösses, der er mange meninger. Nu når der er så mange som ved noget om dette så har jeg et par fråger.
Min hoj er købt som en standardhoj R6-04, men jeg tror der er fixet lidt i forgaflen...
Jeg kør 190/60 bag, og den er hævet MAX i foran (ligner en chopper!!!). Killen jeg købte den af har testet for Dunlop i DK.
Jeg elsker dem, især at en Rokkie som mig kan kontrolere udskridninger både på gassen, men også i indbremsninger.
Jeg har tænkt på at få hojen Hyperpro-modificeret af en prof, altså fjedre fram og bag på standard dæmper. Er dette en god idé eller vil det ødelægge mere en gavne??? :confused:

Någon... :tungan

Brisse skrev:

Har han testat med Dunlops 208:or på så borde väl hojen vara anpassad och inställd till att gå med dom. Men det betyder inte att resten av inställningarna på den automatiskt kommer passa dig eller om du nu byter till andra däck, tex D209.

Dessutom kan D209 vara helt omgjorda till '06 i allt fastän dom kommer se likadana ut elller ha samma modellbetäckning som '05.

Det enda som gäller är att du själv får testa dig fram. :)

Hyperpro vet jag inte så mycket om men har för mig att det är dom som tillverkar fjädrarna till både Öhlins och WP.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT