Dumma frågor kräver dumma svar

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Satt just och funderade på varför de ska vara så svårt att få ur nån "vettig" effekt ur offroadmaskiner. En ny husaberg eller KTM 600 har vad jag förstått mellan 65-70hk. De håller relativt dåligt pga effektutaget och är väldigt servicekrävande.
Men ser vi på CBR 600 från tidigt 90 tal så har de ca 100hk och är i princip skottsäkra :3freak Hur hänger detta ihop?.
Ni får ursäckta den dumma frågan men dethär är nåt jag inte blir klok på.

Fler cylindrar=mer varv, mer varv=mer effekt. Enkelt sett alltså, utan att blanda in fyllnad och annat.

Får man ställa en dum följdfråga då?. :rolleyes:
Varför har man inte flercylindriga motarder :confused:

vikten på motorn är en orsak

kolla vikten på motorn?? husaberg och motard/crossåkarna vill ha lätta hojar.
inte något blysänke därför har man lättare motorer som ibland kräver mer service.
/magnus

För att det väger mer skulle jag tro, och blir bredare. Maskinerna lever ju på att de är lätta och smala, vore iofs coolt med en radfyra att fara runt med i endurospåret kanske :)

Man kanske eftersträvar olika egenskaper hos en rad-4:a och en offroad. En offroad måste kanske ha mera vrid istället för effekt eftersom de oftast används i låga hastigheter och man gör flera kortare accelerationer, medans en sporthoj behöver mera effekt för att klara högre farter.

Därigenom är det olika "team" som satts på att utveckla motorerna och man kanske har satsat mera på offroad helt enkelt?

Detta är min teori bara :tungan

(Hur mycket effekt har en 600 twin sporthoj?)

jaja.. intressant att läsa det ni skriver.. som sagt man känner sig ganska dum nu.. :hihi Men de var de värt nu slipper jag fundera på saken. Hade däremot vart kul att prova en offroad med radfyra.

Finns ju effektstarka off-road hojar, tex Triumph Tiger, men som redan påpekats väger de mycket och passar knappast som motard etc...

OLJEKYLD GSXR skrev:
vore iofs coolt med en radfyra att fara runt med i endurospåret kanske :)

Ja i cirka två minuter tills man faller ner död av utmattning. :lol

Tja, man kan ju resonera så här också:

Justera 4 ventiler med 250 eller 500 mils intervall, eller justera 16 ventiler med 1500 mils intervall?

Byt 1 liter olja efter 250 mil, eller byt 4 liter efter 800-1000 mil?

eV1Te skrev:
Man kanske eftersträvar olika egenskaper hos en rad-4:a och en offroad. En offroad måste kanske ha mera vrid istället för effekt eftersom de oftast används i låga hastigheter och man gör flera kortare accelerationer, medans en sporthoj behöver mera effekt för att klara högre farter.

Sluta särskillja vrid och effekt. Annars tänker du nästan rätt.

Det är inte alls någon dum fråga. De enda dumma frågor är de man inte tordes ställa för att man var rädd att andra skulle tro att frågorna var dumma.

Det handlar om vikt och plats. En Husaberg har inte ens ett riktigt oljefilter, mkt liten oljemängd, allt för att spara vikt. En radfyra blir alldeles för bred på en endurohoj. En flercylindrig maskin är svårare att hålla nere vikten vid samma slagvolym.

En flercylindrig maskin kan ta ut mer effekt med samma slagvolym som en med färre cylindrar pga att den att den kan varva mer än den maskinen med färre cylindrar. Vridmomentet är ungefär detsamma. De flesta ottomotorer har ett specifikt vridmoment på 80-120 Nm/l. Och Effekten är är en funktion av vridmomentet gånger varvtalet.

Nu kan man ju fråga sig varför en maskin med lägre slagvolym kan varva mer, för att förklara detta måste man ta till lite matematik. Hållfasthet på en detalj växer med kvadraten då dimensionerna ökar. Anta att vi har en vevstake, vi dubblar dimensionerna på denna, då ökar hållfastheten till det fyrdubbla. Eftersom tvärsnittet blir fyra gånger så stort. Lite förenklat, med det räcker för att förstå principen. Men nu växer massan 8 gånger, volymen ökar ju med kubiken. Detta betyder att de krafter de rörliga komponenterna åstadkommer också ökar 8 gånger. Det enda sättet att få sakerna att hålla är att sänka varvtalet och därmed effekten.

Om det är svårt att förstå att tvärsnittet växer med kvadraten och volymen och massan med kubiken när proportionerna växer. Lägg en mjölkförpackning(tändsticksaskar av samma storlek går också bra) på bordet, lägg till tre så de bildar en rektangel utan mellanrum, lägger på ytterligare fyra stycken ovanpå. Från det du hade bara en mjölkförpackningen till dess du la på de övriga 7 stycken, i tvärsnittet har du fyra, i volymen har du åtta. Du har dubblat proportionerna och fått 4 ggr tvärsnittet och 8 ggr volymen. Varje sida har blivit dubbel så lång.

Last edited:
Pinjong skrev:
Om det är svårt att förstå att tvärsnittet växer med kvadraten och volymen och massan med kubiken när proportionerna växer. Lägg en mjölkförpackning på bordet, lägg till tre så de bildar en rektangel utan mellanrum, lägger på ytterligare fyra stycken ovanpå. Från det du hade bara en mjölkförpackningen till dess du la på de övriga 7 stycken, i tvärsnittet har du fyra, i volymen har du åtta. Du har dubblat proportionerna och fått 4 ggr tvärsnittet och 8 ggr volymen. Varje sida har blivit dubbel så lång.

Fan att jag bara har en liter hemma, annars hade man kanske fattat det där :va .

det beror ju helt på vad man vill ha hojen till, visst kan du ta en KTM å slänga i en cbr motor om du vill det, men behöver du 100hk i en motard??

det är klart att en sån skulle gå längre utan att krångla, men vikten lär ju bli rätt mkt högre. :rolleyes: men det finns väl något bättre alternativ kanske?
säg en sv-650 spis i en motard, det skulle nog va rätt intresant. :tummenupp

Det behövs inte mer hästar i en cross/enduro/motard-maskin än vad man har idag. :tummenupp
Dessutom åker de flesta snabbare med en 250cc fyrtakt än med en 450cc fyrtakt. Effekt är inte allt här i världen! :tungan

Tack philsson!

Det är såna här trädar forumet skall bestå av! Vettiga/dumma frågor som besvaras av folk som kan. Tack Pinjong!

För övrigt... Om det svänger mycket (väldigt mycket) kör jag ifrån rettor och k5'or hur enkelt som helst med en motard på 50hk. Och jag är inte ens bra på att köra.

Man vill ha det lätt och kvickt. Effekt är inte allt. Om inte vägen är rak vill säga. :)

Det händer ofta att jag saknar min KTM... Men lika ofta (när vägen är lite rakare) är jag nöjd med min lilla cbr. :)

Man vill lixom ha en motard som är smidig som en 450cc när det är krokigt fast med effekten av en 1000cc på rakorna... eller nåt.

/Lucky9

eV1Te skrev:

Därigenom är det olika "team" som satts på att utveckla motorerna och man kanske har satsat mera på offroad helt enkelt?

Detta är min teori bara :tungan

(Hur mycket effekt har en 600 twin sporthoj?)

70hk :Bugar

-dB_mike skrev:
Inte lustigt att jag drar en ducati 600 monster från 0-200 med 250n.. :hihi Ducatin har jag för mig gjorde 190 föresten. Men vicket ljud i de maskinerna. :Bugar och gött vrid (tycker jag)

En 600-monster skulle väl vara jätteglad om den hade 70hk? Kan tänka mig att du tycker det är bra vrid i en sån jämfört med 250in :tungan

OLJEKYLD GSXR skrev:
En 600-monster skulle väl vara jätteglad om den hade 70hk? Kan tänka mig att du tycker det är bra vrid i en sån jämfört med 250in :tungan
exakt.. :rolleyes: Inte så mycket att gämföra med kanske :näsblod

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...