DUM fråga om bilstereo.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Har köpt en ny bilstereo och tänkte koppla ihop den. Köpte en kontakt med en massa färgglada sladdar. Hur fan får jag ihop de färgglada sladdarna med de kontakter som sitter i bilen? :näsblod
Jag måste väl ha skitsmå kabelskor eller dylikt. Men var hittar man sådana?
/K. Asspåbilel...

Det du köpt är antagligen en universal ISO kabel med lösa ändar eller?

En stereo har alltid ISO kablar bakpå, och sen finns det adaptrar mellan ISO och alla olika bilar, eftersom det hade varit alldeles för enkelt och billigt att ha en standard i bilarna så har alla bilmärken flera olika kontakter var:va

Men kolla med dem du köpte den hos, eller BRL, de har till praktiskt taget allt....

I hyggligt moderna bilar brukar det ligga en flerpolig kontakt bakom stereon. När du byter stereo så investerar du i en liten färdig sladd vars ena ände passar i stereon och den andra i bilens kontakt.

Edit: Ja ungefär som Helmetrock skriver :)

Är det en nyare bil så passar det oftast. Annars så kan du lösa det med sockebitar, kopplat in motgående kontakt in i bilens el, eller vanliga kabelskor som finns på biltema. Oftast följer du bara instruktionsboken så har du löst probemet.

Edit: detfinnsingadummafrågår

Last edited:
Det är säkert en ISO-kabel med lösa ändar jag har köpt. Det är två olika kontakter på stereon och det ligger två kontakter i bilen men stiften sitter ju inte där bilstereon vill att de ska sitta, i kontakterna alltså. I min enfald tänkte jag att jag köper en kabel som passar i stereon och som har lösa ändar så att jag kan sätta i stiften i rätt ställe i kontakterna i bilen så att det funkar. Men hur fan får jag stift på de lösa kabeländarna? BRL är kanske ingen dum idé.... näsblod

Det är säkert en ISO-kabel med lösa ändar jag har köpt. Det är två olika kontakter på stereon och det ligger två kontakter i bilen men stiften sitter ju inte där bilstereon vill att de ska sitta, i kontakterna alltså. I min enfald tänkte jag att jag köper en kabel som passar i stereon och som har lösa ändar så att jag kan sätta i stiften i rätt ställe i kontakterna i bilen så att det funkar. Men hur fan får jag stift på de lösa kabeländarna? BRL är kanske ingen dum idé.... näsblod

om inte rätt färg är på rätt ställe så finns de som sagt adapters men de ska ju gå o flytta stiften oså.. jag bruka köpa lösa o knåpa ihop det på mitt sätt.. ha alltid funkat. därimot så gäller inte garantin vad jag hört om man klipper orginal kontakter som bruka följa med stereo.. säkert att dom i bilen inte går o koppla rakt in i stereon då? bruka oså va nå standard men inte alltid lika på alla... äsh va svårt de va o förklara,, :gnissla

Jag prvade att koppla de gamla kontakterna i den nya stereon men det funkade inte alls. Finns ju ett kopplingsschema med stereon och där ser man att det inte stämmer. Får köra fulknep då. :tungan

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back