Duke-service hos Lelles...

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Har min duke på service hos Lelles nu:
500-mila plus tuning av trimförgasaren mm

Jag hade plockat på förgasaren själv (En mikuni TM42) i slutet av förra året. Hojen gick inte riktigt som den skulle efter det (även om den gick bättre än innan)

Ragnar ringde nu och frågade om jag hade kört med hojen i det skicket som den var i när jag lämnade in den. Förgasaren satt snett och drog tjyvluft mm, gasvajrarna var för långa och hakade upp sig på div andra kablar..
Han sa att han var förvånad att jag kört med den i det skicket! Jag själv visste att den inte gick som den skulle, men att det var så illa... planerna på att mecka hemma är lagda på hyllan ett tag framöver :)

Han har iaf bänkat den nu och den ger 55,7 hk på bakan, måste sägat att jag är rätt nöjd! Då har han inte bytt ner till 16-drev fram ännu.. Det har blivit en helt ny hoj nu enligt Ragnar (även om den inte går helt klockrent pga av att jag borde ha en TM40 fugge istället)

Jaja, jag tycker att det känns bra iaf, ska hämta den imorrn.. kan knappt vänta! ser fram emot att känna skillnaden!!
 
SCHYSST med pållar !!!!

få se någon utskrift!!!

Gummi skrev:
Har min duke på service hos Lelles nu:
500-mila plus tuning av trimförgasaren mm

Jag hade plockat på förgasaren själv (En mikuni TM42) i slutet av förra året. Hojen gick inte riktigt som den skulle efter det (även om den gick bättre än innan)

Ragnar ringde nu och frågade om jag hade kört med hojen i det skicket som den var i när jag lämnade in den. Förgasaren satt snett och drog tjyvluft mm, gasvajrarna var för långa och hakade upp sig på div andra kablar..
Han sa att han var förvånad att jag kört med den i det skicket! Jag själv visste att den inte gick som den skulle, men att det var så illa... planerna på att mecka hemma är lagda på hyllan ett tag framöver :)

Han har iaf bänkat den nu och den ger 55,7 hk på bakan, måste sägat att jag är rätt nöjd! Då har han inte bytt ner till 16-drev fram ännu.. Det har blivit en helt ny hoj nu enligt Ragnar (även om den inte går helt klockrent pga av att jag borde ha en TM40 fugge istället)

Jaja, jag tycker att det känns bra iaf, ska hämta den imorrn.. kan knappt vänta! ser fram emot att känna skillnaden!!
 
Hur var det med vridet då ? Låt mig gissa att de två-tre extra hästarna på topp, kom till en bekostnad av vrid.
 
TomK skrev:
Hur var det med vridet då ? Låt mig gissa att de två-tre extra hästarna på topp, kom till en bekostnad av vrid.

Vet inte hur kurvan ser ut, lägger upp den nästa vecka.. hoppas att ni inte har rätt iaf, men det är säkert så..
 
fick du 55,7 på bakhjulet endast med hjälp av förgasaren? :brynad

Var inte det ungefär samma som Greven had med förgasare, trimkam och helsystem?
 
Mr J skrev:
fick du 55,7 på bakhjulet endast med hjälp av förgasaren? :brynad

Var inte det ungefär samma som Greven had med förgasare, trimkam och helsystem?

Det som är gjort:

*Förgasare
*Moddade originalpipor
*Y-rör istället för T-rör (har tyvärr original kröken kvar)
*K&N-filter


17-drevet satt på vid bänkningen, hur mycket tror ni siffrorna påverkas vid byte till 16 drev? Jag kommer inte att bänka efter det...
 
Varför tror du hojen skulle ge mer/mindre effekt pga annan drevning?
 
Per skrev:
Varför tror du hojen skulle ge mer/mindre effekt pga annan drevning?

Kanske inte just det men det är mycket som spelar in på effekten i en bänk, oring eller inte oring.........slicks vs. regndäck tex.......... offroaddäck är en hästkrafsätare oxå, glöm inte att smörja kedjan å fräsch soppa i tanken........ *tipsar*

Tom skulle du bänka nu efter helgen?
620 med TM40, SEBRING helpipor...... annar std eller?
 
Aha, visste faktiskt inte att det inte har någon betydelse för bänkningen vilken drevning man har... va bra, då slipper jag fundera på det :tummenupp
(Dock lite synd, trodde jag skulle få mer hästar)
 
Gummi skrev:
Aha, visste faktiskt inte att det inte har någon betydelse för bänkningen vilken drevning man har... va bra, då slipper jag fundera på det :tummenupp
(Dock lite synd, trodde jag skulle få mer hästar)

Men för din egen körkänsla så bör du gå ned till 16 ifram eller upp till 40 ibak, hojen blir helt annorlunda. Känns...........sportigare!

Jag bytte ifrån 17 till 16 ifram å det rockade fett :tummenupp
 
Tom Byron skrev:
Kanske inte just det men det är mycket som spelar in på effekten i en bänk, oring eller inte oring.........slicks vs. regndäck tex.......... offroaddäck är en hästkrafsätare oxå, glöm inte att smörja kedjan å fräsch soppa i tanken........ *tipsar*

Tom skulle du bänka nu efter helgen?
620 med TM40, SEBRING helpipor...... annar std eller?

Så släta däck som möjligt och att de inte slirar med bromsrullen. Jag ska ha slicks på :)

Jo, bänkning nu på måndag, med nyservad maskin. Ny fugge och pipor - annars helt original i motor.
 
TomK skrev:
Så släta däck som möjligt och att de inte slirar med bromsrullen. Jag ska ha slicks på :)

Jo, bänkning nu på måndag, med nyservad maskin. Ny fugge och pipor - annars helt original i motor.

Släta däck i all ära men jag tror int din hoj slirar på rullen *fniss*
Anledningen ang. regndäck å offroaddäcken är att de rör sig i gummit å snor effekt därför :fatta!
 
Gummi skrev:
Ragnar ringde nu och frågade ...
Han har iaf bänkat den nu och den ger 55,7 hk på bakan, måste sägat att jag är rätt nöjd! ... Det har blivit en helt ny hoj nu enligt Ragnar (även om den inte går helt klockrent pga av att jag borde ha en TM40 fugge istället)

Har Ragnar bänkat den? Lelles har väl ingen bänk utrustning.?
 
Drevningen spelar ingen som helst roll för effektmätningen, det funkar helt enkelt inte på det sättet.

Du har rätt förgasare, du glömde bara att köpa vissa delar.... :fatta!

/H
 

Bifogat

  • 10194b.jpg
    10194b.jpg
    18.1 KB · Visningar: 372
Re: Re: Duke-service hos Lelles...

gpf skrev:
Har Ragnar bänkat den? Lelles har väl ingen bänk utrustning.?

Japp, han bänkade den på någon annan firma i uppsala, vet inte vilken...
 
HW skrev:
Drevningen spelar ingen som helst roll för effektmätningen, det funkar helt enkelt inte på det sättet.

Du har rätt förgasare, du glömde bara att köpa vissa delar.... :fatta!

/H

Tro mig, hade jag haft degen hade jag inte tvekat en sekund på att köpa resten av kittet.. känns ganska surt :(
Men men, jag får nöja mig med den som den är nu tyvärr...
 
Det duger säkert.... jag har inte orkat montera kitet själv fast det ligger här och väntar...
 
Mattan skrev:
Har dom en bromsbänk på Lelles, eller åker Ragge till nån annan och bänkar?

Den enda bänk jag känner till i trakten, finns på Cycle Center. Om det inte är någon hemmapulare som byggt sig någon bänk. Ska fråga Putte i morgon om jag kommer ihåg det...
 
Okej, Duken är tillbaka sedan 1 vecka, har inte hunnit köra så mycket pga ruttet väder och annat..

Det är helt klart mer tryck i den! Dock så går den inte som den ska..

Problemet:
Vid ca 4500-5000 varv så börjar den hacka och rycka som att soppan håller på att ta slut. Gasar man på så släpper det och den går som den ska resten av biten upp till topp.
Accar man fullt från 0 och uppåt så dör den till och sedan sticker den..
Försöker man att köra konstant ca 5000 varv så går det ryckigt hela tiden.
Jag testade att gasa på när motorn var kall, då uppstod inte problemet.

Enligt Ragnar så är det Accelerationspumpen som behöver justeras in.

Jag hittade den här Tuning Manualen, och om det är acc-pumpen som behöver ställas in så finns det 2st skruvar att välja på (sid5)
Mikuni Tuning Manual

Vad har acc-pumpen för funktion egentligen, vilken skruv är det man vill justera?

Alla idéer och förslag är välkomna om det skulle kunna vara något annat än acc-pumpen som är fel?

Jag tänkte ringa Ragnar igen för att få mer tips från honom också.

/Martin
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top