Ducati v8-motor

Som antyds i texten vore det intressant att se hur vevstaksgaffel är infästad i centerkolvarna för att inte störa vipparmarna.

En fördel med konceptet torde ju vara att man kan bygga en fyra cylindrar bred motorn utan att få en så bred nederdel på motorn som en vevaxel ger. Kan ju vara bra i svängarna.

Känns som det kommer bli rekorderliga böjspänningar i vipparmarna.
 
Last edited:
Som antyds i texten vore det intressant att se hur vevstaksgaffel är infästad i centerkolvarna för att inte störa vipparmarna.

Mmmm, Hela hemligheten måste ligga där...:gnissla
-Specialkolv med 2 kolvbultar , 90 grader ifrån varann på olika höjd med gaffelinfästning ?
Isf _Vad pallar den?
Iof 44mm slag är ju inte kanske vad en 2 cyl normalt har så.... :confused:


Om Den funkar eller inte , så är det ett otroligt detaljarbete :Bugar ?
 
Mmmm, Hela hemligheten måste ligga där...:gnissla
-Specialkolv med 2 kolvbultar , 90 grader ifrån varann på olika höjd med gaffelinfästning ?
Isf _Vad pallar den?
Iof 44mm slag är ju inte kanske vad en 2 cyl normalt har så.... :confused:
Mja, men enligt ritningen så ser ju båda kolvbultarna ut att sitta på samma nivå. Fast mittenkolvarna verkar inte ha några väggar som går ner. De verkar se ut som ihåliga hockeypuckar där någonslags klump går ner för att hålla kolvbultarna. :va:va:va

Det verkar vara något om är lite skevt med centrumlinjerna för cylindrarna. :va

Kollar man enbart ritningen så är den antingen otydligt ritad eller så bara en fantasiprodukt. För det ser ut som att en del saker riskerar att slå i varandra.

Och var är ritningen för snittet A-A? Tycker att det ser ut som någonslags sån markering vid cylinder 3. Och det känns som att den ritningen skulle kunna förklara det med kolvbultarna. :gnissla

En Ducati är väl ganska kortslagig i original. Enligt Wikipedia så ligger borr x slag på 92 x 68mm i en vanlig tvåcylindrig 900SS.
 
Mja, men enligt ritningen så ser ju båda kolvbultarna ut att sitta på samma nivå. Fast mittenkolvarna verkar inte ha några väggar som går ner. De verkar se ut som ihåliga hockeypuckar där någonslags klump går ner för att hålla kolvbultarna. :va:va:va

Det verkar vara något om är lite skevt med centrumlinjerna för cylindrarna. :va

Kollar man enbart ritningen så är den antingen otydligt ritad eller så bara en fantasiprodukt. För det ser ut som att en del saker riskerar att slå i varandra.

Och var är ritningen för snittet A-A? Tycker att det ser ut som någonslags sån markering vid cylinder 3. Och det känns som att den ritningen skulle kunna förklara det med kolvbultarna. :gnissla

En Ducati är väl ganska kortslagig i original. Enligt Wikipedia så ligger borr x slag på 92 x 68mm i en vanlig tvåcylindrig 900SS.

Angående mittenkolvarna så syns väl inte kjolarna för att de är vridna 90°, för att ge plats åt länkaget till sidokolvarna.

Imponerande, älskar udda byggen som detta :tummenupp

Missa inte hans 4-cylindriga Honda Monkey Bike, jäkla gött ljud från 125cc

http://thekneeslider.com/archives/2008/05/30/honda-125cc-inline-4-cylinder-monkey-bike/

Fast den var iaf inte jag så imponerad av. Visst, häftigt att ha byggt en egen motor såklart, men det är ju fyra kolvar som rör sig helt parallellt och där alla tänder samtidigt. Har lite svårt att se poängen med det.
 
Last edited:
Kollar man enbart ritningen så är den antingen otydligt ritad eller så bara en fantasiprodukt. För det ser ut som att en del saker riskerar att slå i varandra.

Det verkar vara en patentetritning dvs. mer en principskiss än en tillverkningsritning. kolla inte så noga på den.
 
Helt klart imponerande ingenjörskonst. Kul med folk som vågar gå nya vägar.

Hur länge en luftkyld V8 kommer att hålla är väl dock en annan historia...
 
Undrar om det är tänkt att cylinder 2 och 3 (resp 1 och 4) ska tända samtidigt.

Om inte så skulle det kunna bli en hel del påfrestning och vibrationer på den y-formade vevstaken (del 2).
 
Som antyds i texten vore det intressant att se hur vevstaksgaffel är infästad i centerkolvarna för att inte störa vipparmarna.

En fördel med konceptet torde ju vara att man kan bygga en fyra cylindrar bred motorn utan att få en så bred nederdel på motorn som en vevaxel ger. Kan ju vara bra i svängarna.

Känns som det kommer bli rekorderliga böjspänningar i vipparmarna.

Kanske inte exakt vad du efterfrågar men här är iaf en animation som visar hur motorn funkar mekaniskt. Byggaren/konstruktören, Dieterhar tydligen byggt en helt ny vev för att den helt centrererad i förhållande till cylindrarna.

[YOUTUBE-ID]7E6KglXPmTs[/YOUTUBE-ID]
 
Kul konstruktion, ...men ganska meningslös förutom för den som tvunget vill ha stormotorljud i sin Monkeybike typ.

Kraften från yttercylindrarna tar omvägen via 7st lagerpunkter innan kraften plockas ut från vevaxeln (istället för 3). Lär inte vara ett framgångskoncept för den som vill ha en effektiv, servicevänlig & driftsäker drivkälla.
 
Vad är vinsten jämfört med en standard 900 ss/monster? För att han kan eller?

I vilket fall är det ju en imponerande konstruktion:)
 
Coolt med egna motorer, får helt klart min inspiration att gro igen... Dags att ta tag i 4rotorn igen kanske :)
 
Vad är vinsten jämfört med en standard 900 ss/monster? För att han kan eller?

I vilket fall är det ju en imponerande konstruktion:)

Ett vad över en flaska fulgrappa kanske :D

-Jag fick en ide... bla, bla, bla...
-Det går aldrig
-Visst fan går det
-Inte en chans
-Ska vi slå vad?
-Visst, lyckas du så får du en flaska fulgrappa
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top