Ducati-tråden

MENSA

Snart en ny duc!
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Vasastan
Hoj
Ingen...till i vår :)
Det här är en tråd för oss som gillar att diskutera Ducati-teknik och köra Ducati.
 
Jag har lite funderingar på att tillverka en liten serie med verktyg för att mäta kamvinklarna, är det nån som är intresserad?
 
MENSA skrev:
Jag har lite funderingar på att tillverka en liten serie med verktyg för att mäta kamvinklarna, är det nån som är intresserad?

Jag tänkt försöka fixa billet ride height adjuster.

/N
 
Det låter intressant, likaså enkla verktyg till spänna kamrem och kolla shims till ventilerna. Vi(jag) som inte gör det så ofta har tyvärr inte känslan i armen för hur mycket remmarna ska vara spända
 
Nån som kan förklara hur man höjer/sänker/mäter osv rajdhajten efter att ha bytt drev (ska ha 40 drev bak tror jag)?

/K
 
Keihin skrev:
Nån som kan förklara hur man höjer/sänker/mäter osv rajdhajten efter att ha bytt drev (ska ha 40 drev bak tror jag)?

/K
Ojj.....den här tråden kan bli lång!
 
Jag har lite problem med att det "knakar" lite om bakhjulet när jag vrider det på depåstödet. det är inte trögt att dra runt eller nåt men lite irriterande, nån som vet vad det är?
 
Jag har ställt in min 996bip, går riktigt bra på bana och väg, ganska extrem då jag har ändrat vinkeln fram men inget stick eller vobbel. har ca 5-10mm fjädringsväg kvar fram och bak. Mycket bättre än org om jag ska vara ärlig.
Har utgått från en racinginställning på Showa från en engelsk tidning. Kan göra en mall med statisk/dyn höjd fram/bak + lite varv på inställningarna om någon är intresserad.
 
Monster

Ett par nybörjar frågor:

- Vilket år kom 620 modellen?
- Hur länge gjordes 600:an?
- Är det stor skillnad på de ovanstående?
- Är duccatister bättre och trevligare människor?
- Ska jag bli en så´n? :tungan

Funderar alltså på att köpa ett monster, som jag har tjatat om i andra trådar... :)

Tar gärna emot goda råd och glada tillrop! :tummenupp
 
*hehehe* Hittade detta på Ducatis Hemsida..
I believe in the one and only Desmo, an unsurpassed valve control system.

I believe in the trellis frame, in its lightness, accessibility and elegance.

I believe in the two-cylinder L, the inimitable 90° "pompone", full of grace, torque and character.

I believe in the electronic injection system and body throttle, the only sons of Weber.

I believe in Ducati Service, authorized mechanics and original spare parts.

I believe in unleaded fuel and overhauls.

I believe in the WDW, that biannual pilgrimage of the faithful.

I believe in justice: curves come along sooner or later! I vow to cross the Futa pass at least once in my lifetime.

I believe in the value of my Ducati: it was my best investment.

I believe in heaven, because I'm certain that only Ducatisti can get in.

I believe in the Ducati faith, the Word of Fabio Taglioni, and I pray for all the fellow Ducatisti who have gone before me, those who switched to japanese models, and for the poor Americans who only have straight roads.

I believe that it's time to rev the engine and wait for the next curve!

http://www.ducati.com/bikes/service.jhtml?part=archive&service=detail&detailId=25
 
Ett par nybörjar frågor:

- Vilket år kom 620 modellen?
2002 har jag det för...

- Hur länge gjordes 600:an?
Fram till 2002 :D

- Är det stor skillnad på de ovanstående?
Japp. 620 spisen har mer effekt, vrid och är varvvilligare än 600;an. 620 påminner mer om Ducati´s äldre 750 motor än den äldre 600 motorn.

- Är duccatister bättre och trevligare människor?
Vet inte om de är bättre eller så, men de flesta är riktiga entusiaster och brinner för märket. Det leder till att man är trevlig gentemot andra som också åker Ducce. Att vi sen är bättre människor än japsåkare är ju givet! :D :tomten :rolleyes:

- Ska jag bli en så´n? :tungan
Vad tycker du själv? Är du villig att stå ut med ständiga tråkningar om varför du inte valde en SV650 eller liknande istället för den du har. Betala dyra pengar för service som rad4 hojarna inte behöver och att veta att italiensk kvalitet inte alltid är lika bra som japansk? Då är du självskriven! :näsblod

EDIT: Observera att inlägget är menat med EXTREMT mycket glimt i ögat på de sista frågorna. Ducatister är i regel trevliga mot alla hojåkare.
 
Last edited:
A.VINGHE skrev:
Jag har lite problem med att det "knakar" lite om bakhjulet när jag vrider det på depåstödet. det är inte trögt att dra runt eller nåt men lite irriterande, nån som vet vad det är?

Tjena!

Har samma problem, som du vet. Vill också ha svar på frågan!

/Edward

PS Rejsa lite i helgen va?
 
Edward skrev:
Tjena!

Har samma problem, som du vet. Vill också ha svar på frågan!

/Edward

PS Rejsa lite i helgen va?

Vi kör på lördag som vanligt va?
Jag har nya däck på hojen nu, så några sladdar från min sida ska det nog inte bli.

En fråga från mig också:
Vid kraftiga inbromsningar känns det som att framhjulet nästan "hoppar". Jag låser inte frambromsen, men det känns som att hjulet nästan studsar.
Någon vänlig själ som kan förklara för mig vad jag ska göra för att minimera detta? Går det att justera fjädringen på något sätt?
Eller har det med lufttryck att göra? :va

Vänliga hälsningar,
Philip
 
Philip skrev:
Vi kör på lördag som vanligt va?
Jag har nya däck på hojen nu, så några sladdar från min sida ska det nog inte bli.

En fråga från mig också:
Vid kraftiga inbromsningar känns det som att framhjulet nästan "hoppar". Jag låser inte frambromsen, men det känns som att hjulet nästan studsar.
Någon vänlig själ som kan förklara för mig vad jag ska göra för att minimera detta? Går det att justera fjädringen på något sätt?
Eller har det med lufttryck att göra? :va

Vänliga hälsningar,
Philip

http://www.ducati.com/bikes/service.jhtml?part=archive&service=detail&detailId=14

:näsblod
 
Philip skrev:
Tack för länken!
Mycket läsning var det minsann att read and digest.
Det verkar vara fjädringsinställningarna jag ska ge mig på?
Inget med lufttrycket att göra alls?

Tackar allra ödmjukast,
Philip

Lufttrycket brukar det sällan vara. Men skall man ge en rekomendation för Duccen så kanske 2.0-2.1 fram o bak för bana är ju rimligt med hyfsade däck.
På landsväg kör JAG med 2.3 ifram och 2.5 bak.
 
Nysse skrev:
Jag tänkt försöka fixa billet ride height adjuster.

/N
Jaha *öronfladder* jag har ett som inte vill funka riktigt o tänkte byta till ett billet...va har du för planer?
 
Monster?

Tjena Gallianomannen och alla ärade Ducatister i tråden! :banana

Köp en monster!
Skitkul hoj till vettig peng!

Jag köpte en 600 -96 som jag skaffade styrlappen med, fick iofs köra upp på en annan hoj, men men..
Det gick bra och jag har åkt på 600 i 2,5 somrar och på 3 bankörningar, 2 bankörningar och en halv sommar med nya pärlan.
Har ganska nyligen skaffat en 900 som är lite "översedd" för att passa bra på bananen, och jag kan säga att jag är väldigt nöjd med båda pärlorna!

Det är kanske inte samma kvalitet och högprestanda osv som en gixxer, retta eller så, men ljudet... :Bugar hehe

Hur lång är du? Monster kan vara svårt att passa på om man är skitlång.. jag är 175 cm (väger som en 2 metare..höhö) och för mig är den perfekt. Tror det kan vara jobbigt om du är över 185..?? Kanske nån här som är lång och har åsikter om det?

Och ja.. det är kul att vara med i Ducceklubben.. :D

// Hygge
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top