Ducati Streetfighter El-fel

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Hej!

Vilken jävla födelsedag rent ut sagt... Upptäckt diverse fel på hojen idag...

När jag var ute och körde så slocknade plötsligt fram & baklyktan på hojen.. Inklusive bromsljus, helljus etc...

Displayen fungerar fortfarande, och likaså blinkersen...

Det enda jag moddat nyligen som har med el att göra är blinkers baktill..
För att få ström så följde det med någon typ av klämmor som man tryckte igenom originalkablarna för att få kontakt.. Men jag ser inte hur det kan ha något att göra med detta?

Vad kan ha orsakat detta? Och hur får jag igång lamporna igen?? Smått panikslagen just nu.. :confused::confused::confused::confused:
 
Jag kan inte tillföra något här förutom att varna för dessa s.k. kabeltjuvar. De har en förmåga att kapa kabeln som det skall sifoneras ström ifrån.
 
Jag har bytt blinkers på min SF. Inga kabeltjuvar behövdes. Det kan ha blivit knas dä. Om säkeringarna är hela så skulle jag börja med att ta bort den där installationen. Elfel på SF är inte speciellt vanliga, så det skulle inte förvåna mig om det var ett resultat av dessa grejor. Annars är det bara att köpa adapters från Rizoma med riktiga kontakter för Ducati och pluggar på andra sidan och göra rätt.
 
Såjaaaa! Veckan blev genast betydligt bättre.
Bytte säkringen och lamporna fungerade.

Jag ryckte sedan lite i blinkerskablaget för att se om det kan ha orsakat en kortslutning.. Men inget hände.
Så jag tog lite eltejp och virade omkring kablaget lite tillfälligt!
 
Var j*vligt försiktig med sånna kabeltjuvar. Vis av erfarenhet (efter 10+ år av Italienska hojar med twin) så använder jag dem aldrig. Bättre att ta en vass kniv och skala av isoleringen, "splica" eller "väva" in kabeln, löda och köra krympslang på. Det tar längre tid men är mycket säkrare.

Jag skulle sätta pengar på att din säkring kommer att ryka igen, för de brinner inte utan anledning. Ta en noggrann titt och spendera en halvtimme med att göra det rätt så kommer du inte att ångra dig. Alternativet är att man skaffar riktiga T-kopplingar till oem kontakterna. Fick sådana med till mitt CustomLED bakljus till multin och det vara bara att klicka på plats så funkade allt.
 
Som Anders säger... för blinkers bak (även skyltbel) behövs ju inga kabeltjuvar / avskalande. Bara Kopplar ur orig blinkers, ta adpters och koppla in i kontakten och sedan till blinkern.

http://www.pure-ducati.com/images/Product/medium/1867.jpg

Med de här behöver man inte modifiera elen eller använda nå kabeltjuvar. Kostar 100 pix. Finns från Rizoma, men säkert från andra fabrikat med.
 
Var j*vligt försiktig med sånna kabeltjuvar. Vis av erfarenhet (efter 10+ år av Italienska hojar med twin) så använder jag dem aldrig. Bättre att ta en vass kniv och skala av isoleringen, "splica" eller "väva" in kabeln, löda och köra krympslang på. Det tar längre tid men är mycket säkrare.

Jag skulle sätta pengar på att din säkring kommer att ryka igen, för de brinner inte utan anledning. Ta en noggrann titt och spendera en halvtimme med att göra det rätt så kommer du inte att ångra dig. Alternativet är att man skaffar riktiga T-kopplingar till oem kontakterna. Fick sådana med till mitt CustomLED bakljus till multin och det vara bara att klicka på plats så funkade allt.


Tack för tipset! Synd bara att mina elektriska kunskapar är = 0

Som Anders säger... för blinkers bak (även skyltbel) behövs ju inga kabeltjuvar / avskalande. Bara Kopplar ur orig blinkers, ta adpters och koppla in i kontakten och sedan till blinkern.

http://www.pure-ducati.com/images/Product/medium/1867.jpg

Med de här behöver man inte modifiera elen eller använda nå kabeltjuvar. Kostar 100 pix. Finns från Rizoma, men säkert från andra fabrikat med.

Ser bra ut! Någon aning om var man köper dom?
Jag behöver inga motstånd, det är ej led-belysning.
 
Det är inte motstånd, det är bara adapters. Finns på typ Xlmoto har jag för mig. De flesta som säljer rizoma har det där också.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top