Ducati, MV Agusta, Suzuki eller Triumph?

  • Thread starter Thread starter Zod
  • Start date Start date

Zod

Kneel before Zod!
Gick med
1 Feb 2015
Ort
Sverige
Hoj
Snart
Ska ta mitt hojkörkort nu till våren och tänkte ge mig själv en liten present i form av en sprillans ny nakenhoj. Kör enduro sedan 10 år tillbaka så jag är ingen amatör bakom styret. Vill dock ha lite intryck från er som äger en så äger du någon av hojarna nedan så skriv gärna varför du valde just den och hur nöjd du är med valet efter att ha ägt den ett tag.

Ducati Monster 821
MV Agusta Brutale 675 eller 800
Suzuki SVF650A Gladius
Triumph Street Triple 675 eller R

Suzukin har inte samma prestanda som resterande men det är något med den hojen som lockar mig. Gillar retrodesignen. Den är också hela 62,000 kr billigare än den dyrare Ducatin men har 53 hästar mindre än MV Agusta 800.
 
Jag hade valt en MV Agusta 800.

Är jävligt svag för dem, vet ej varför men jag tycker att MV och Ducati gör de sexigaste maskinerna.
Sen hur de går på vägen har jag inte en aning om.
 
Tre som kanske nästan gränsar till street fighter och en som skulle kunna vara den snällaste körskole/nybörjarhojen.

Har du åkt enduro i 10år så tror jag jag du kommer att tröttna på Gladius ganska snart. Sen så tycker jag att den funkar bra till kortväxta förare (som mig på 170 stadiga cm) men kanske ser lite ynklig ut under en fullvuxen människa. Kan tillägga att jag aldrig ägt nån och mitt tyckande baseras på 35minuters provkörning.

Dom andra tre (eller fyra om man skall vara petig) är mest en smaksak som jag ser det men det är ju bara en av dom som är en Ducati.
 
Plånboken köp suzuki. larvigt billig försäkring och inköpspris.

Sunt förnuft blir det Triumph. Vunnit tester bland mellanklasshojar flera år i rad nu oslagbar.

Med hjärtat köp en MV agusta eller ducati. Dock är dessa exotiska hojar lite nyckfulla, men det är därför man köper dom. Dom kan bitas tillbaka om man pressar hojen hårt och inte är beredd.
 
Last edited:
Jag hade valt en MV Agusta 800.

Är jävligt svag för dem, vet ej varför men jag tycker att MV och Ducati gör de sexigaste maskinerna.
Sen hur de går på vägen har jag inte en aning om.

Jag håller med, Brutalen är så jävla vacker. Men jag hade nöjt mig med 675.
 
Vad gör Suzukin i gänget?
Den är ju minimjölk medans dom andra är mellanmjölk.
 
Välj med hjärtat, om de är nåt som lockar med suzukin så ta den! :tummenupp
 
en st3 675 e för klen, hellre en brutale 800 säger jag rakt ut.

108 hk för klent som första hoj?

Mitt tips till TS:
Köp en gammelskrutt o börja med, åtminstone tills du fått kortet, sen åker du o provkör alla 4 o tar dig en funderare därefter.
 
spelar la ingen roll om det e första elelr sista. 675an e ju trött som en gammel åsna om man jämför med ex brutalen.

men jag håller me dig, bättre att köpa en skrutthoj än en ny o man inte ens har kortet.
 
Jag är på god väg att skaffa en brutale som nästa hoj. Velar väl mest mellan vilken specifik motor det ska bli is. en 675, 800 eller 1090. Och om det blir en vaniljig, RR eller Corsa. Men måste först provköra för att se om jag gillar hojens karaktär innan köp. Ibland blir man grundligt avskräckt av en provkörning.
 
Jag hade förra generationens Monster, och kör nu 821 motorn (HYM).
Plus med motorn är serviceintervall och karaktär!

Har provkört ST3, M821, brutale800. Jag upplevde inte skillnaden som enorm, ville verkligen inte byta till nån av dem från min mindre effektstarka men mer ljudliga M796.
Dock upplevde jag M821 som mindre än M796, så om du är över 180cm kan benen bli lite väl böjda( för min smak iaf.) De andra kändes lite större.
 
Last edited:
Brutale 800 är kungen i gänget du räknade upp

du har inte med ducce Streetfighter ?

Triumph St3 R är trevlig , men för ungefär samma pengar får du en Brutale 675 som redan är "klar" med QS,TC å massa annan lull lull (å liiite mera klubba+att den väger lite mindre)

Men som tidigare postare , Italienarna är härliga men kan hugga snabbt , men det är det som gör dom så underbara :)
 
Vill föreslå att du även kikar på en bmw s1000r. Provkörde en sådan i somras och blev oerhört imponerad! Större leende blir svårslaget, även försäkringen hos bilsport å mc, 5500kr hel :tummenupp
 
Motorcykel skall man välja med hjärtat det blir bara dyrt annars. Köpa en "vettig" hoj gör snart att du tröttnar och byter ändå och att byta cykel ofta är dyrare än att köpa en dyr cykel från början. Köp den som får ditt hjärta att klappa snabbare och bli lite svag i benen. Har du inte råd köp en billig cykel och spara tills du har råd. Det finns ofantligt många trevliga beg cyklar som kostar max 20 000 och erbjuder körning i väntan på den rätta...:tummenupp
 
Ducatin, MV:n och Triumphen är alla kanonhojar, men med lite olika karaktär. Som någon skrivit tidigare brukar Triumphen vinna de flesta tester. Dock är ju MV:n klart sexigare..

Suzukin kan du däremot glömma. Den är inte i närheten av de andra.
 
BRUTALE ...
1187 mil från 5 Juni till 12 Oktober... då jag felplanterade den.
Ångrar inte en meter.
BILLIG försäkring tycker jag, 6500:- hel/hel

Litet minus på segt för rep.verkstaden att få support på art.list då det skulle beställas nya delar.
 
Vill föreslå att du även kikar på en bmw s1000r. Provkörde en sådan i somras och blev oerhört imponerad! Större leende blir svårslaget, även försäkringen hos bilsport å mc, 5500kr hel :tummenupp

Nu blev det riktigt dålig stämning i den här tråden....
 
Ang. Brutalen så provkörde jag en sån när de var nya och vad jag kan komma ihåg så var prisskillnaden mellan 675 och 800 försumbar i sammanhanget. Vad är anledningen att handla 675:an då?

Edit: Ok, 11 kkr skillnad men det måste väl anses prisvärt.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top