Ducati Monster 821 / 1200-tråden

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Hittade ingen tråd om denna hoj så jag tänkte att jag startar en.

Kastar iväg två frågor då jag ändå är på G.

Är intresserad av att inköpa en top-box för att slippa ha med mig rygga då jag tex åker o handlar/åker till jobbet osv och ska ha med småprylar. Har letat lite på E-Bay men inte hittat några bra bilder. (inte kollat med Biscaya ännu om det finns originaltillbehör.) Nån som har nåt bra tips på gärna svenska återförsäljare? Vill gärna klämma och känna lite innan man köper nåt.

Moddade ljuddämpare med ännu goare ljud, har det börjat dyka upp ännu? Det är en årsmodell 2015 jag har så den är ju relativt ny, vet inte hur mycket grejer som kommit ännu till denna cykel. Nån som har tips på en bra site där man kan kolla eller nån återförsäljare här i Sverige?
 
Det går inte att göra en kombinerad 821/ 1200 tråd?
Blir ialla fall 1 till som skriver då samt att cyklarna har en del gemensamt, röda och så.....
 
Det går inte att göra en kombinerad 821/ 1200 tråd?
Blir ialla fall 1 till som skriver då samt att cyklarna har en del gemensamt, röda och så.....

Då får nog en moderator fixa det. Jag hittar inget sätt att döpa om trådämnet. Men det var en bra idé.
 
Jo, de har jag hittat. Frågan är om man vill lägga 15k bara, är det värt det?

Jag kör nog original ett tag (hyffsat bra ljud faktiskt) och letar packväskor först och främst då det är det jag kommer ha nytta av mest just nu.

Packväskor på Monster.. Semester ok men för dagligt bruk är jag skeptisk. Tar nackdelarna med en rygga varje dag faktiskt. En Bobblebee funkar fint.
 
Jo, de har jag hittat. Frågan är om man vill lägga 15k bara, är det värt det?

Jag kör nog original ett tag (hyffsat bra ljud faktiskt) och letar packväskor först och främst då det är det jag kommer ha nytta av mest just nu.

Köpte till termipipor till min och är väldigt nöjd men har o andra sidan inget att jämföra med.
När jag köpte min hoj så var det en rabatt på 10000 kr ifrån ducati så termi var inget svårt val:D

Angående väskor så finns ialla fall dessa till 1200:an
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    145.4 KB · Visningar: 239
  • image.jpg
    image.jpg
    180.5 KB · Visningar: 157
Packväskor på Monster.. Semester ok men för dagligt bruk är jag skeptisk. Tar nackdelarna med en rygga varje dag faktiskt. En Bobblebee funkar fint.

Ok, jag letar efter nåt enkelt som bara är att snäppa av o ta med upp på kontoret typ.

Men ska kolla på en sån rygga oxo, tack för tipset.
 
Puffar upp denna tråd lite då.
Var och testade en 821:å idag.
Det blev ett inbyte, så imorgon eller på onsdag så ska den hämtas. Sen håller jag tummarna för några fler fina höstdagar.
 
Puffar upp denna tråd lite då.
Var och testade en 821:å idag.
Det blev ett inbyte, så imorgon eller på onsdag så ska den hämtas. Sen håller jag tummarna för några fler fina höstdagar.

Då har du klivit upp ett steg upp på stegen.
Ducce= Brewdar
Röd Ducce= Ligga
Röd Ducce + literklubba= asmycket ligga:banana:banana
 
Jag har bara hunnit med cirka 25 mil, men hoppas på minst 50 till innan halkan slår till.

Första intrycken är iaf jämfört med scramblern då.

Körmässigt:

Otroligt mycket snällare i sin karaktär än scramblern i låga farter, ingen on-off känsla alls faktiskt.
Accelerationen är ju mycket mycket kraftigare än på scramblern utan att kännas för kraftig.

Hojen är ju grymt välbalanserad och är lätt att komma överens med på kurviga vägar.
Sittställningen är ju i jämförelse aggressivare utan att kännas jobbig (inte på dessa korta sträckor iaf)

Sjukt störande är att inte hälarna får plats om man sätter tårna på fotpinnarna, man fastnar då i bakre pinnarna, men detta visste jag redan om.

Grymma lättdoserade bromsar.

Estetiskt:

Jag älskar ju scramblerns busmoppestuk och den enkelhet den förmedlar.
Men monster är ju en riktig jävla läckerbit på ett helt annat plan, jag ler lite varje morgon när jagf går ut i garaget.
Jag ser sjukt mycket fram mot sommaren 2017 då hon ska testas ordentligt både på fikaresor och en tripp till Norge.

Egentligen så hade jag tänkt mig en hyperstrada eftersom att jag gärna vill ha packmöjligheter, men så dök denna godisbit upp på desmocenter som i sin tur betalade mig väldigt bra för scramblern i inbyte.
 
Jag har bara hunnit med cirka 25 mil, men hoppas på minst 50 till innan halkan slår till.

Första intrycken är iaf jämfört med scramblern då.

Körmässigt:

Otroligt mycket snällare i sin karaktär än scramblern i låga farter, ingen on-off känsla alls faktiskt.
Accelerationen är ju mycket mycket kraftigare än på scramblern utan att kännas för kraftig.

Hojen är ju grymt välbalanserad och är lätt att komma överens med på kurviga vägar.
Sittställningen är ju i jämförelse aggressivare utan att kännas jobbig (inte på dessa korta sträckor iaf)

Sjukt störande är att inte hälarna får plats om man sätter tårna på fotpinnarna, man fastnar då i bakre pinnarna, men detta visste jag redan om.

Grymma lättdoserade bromsar.

Estetiskt:

Jag älskar ju scramblerns busmoppestuk och den enkelhet den förmedlar.
Men monster är ju en riktig jävla läckerbit på ett helt annat plan, jag ler lite varje morgon när jagf går ut i garaget.
Jag ser sjukt mycket fram mot sommaren 2017 då hon ska testas ordentligt både på fikaresor och en tripp till Norge.

Egentligen så hade jag tänkt mig en hyperstrada eftersom att jag gärna vill ha packmöjligheter, men så dök denna godisbit upp på desmocenter som i sin tur betalade mig väldigt bra för scramblern i inbyte.

Har du termisar eller originalsystemet?
Jag får bättre plats med fötterna efter bytet men det är ju klart att visst slår man i passagerar fästerna emellanåt.
 
Originalsystemet. Det är ju inget jätteproblem, undrar mest över hur dom kan släppa igenom ett sånt "skitfel"
Men över lag är det en gryyyymt hoj.
Ska köra lite till innan jag bestämmer mig för vad jag vill modda.
 
Originalsystemet. Det är ju inget jätteproblem, undrar mest över hur dom kan släppa igenom ett sånt "skitfel"
Men över lag är det en gryyyymt hoj.
Ska köra lite till innan jag bestämmer mig för vad jag vill modda.

Italiensk ingenjörskonst:tummenupp

På min Hyperstrada sitter det en dekal med italienska flaggan precis bredvid tankhålet, vid första tankningen spillde jag lite och torkade snabbt bort det - med resultatet av att flaggan försvann... Italienskt:D
 
Originalsystemet. Det är ju inget jätteproblem, undrar mest över hur dom kan släppa igenom ett sånt "skitfel"
Men över lag är det en gryyyymt hoj.
Ska köra lite till innan jag bestämmer mig för vad jag vill modda.

Ja, märkligt hur det passerade testavdelningen.
Säkert en liten italienare i speedos, flipflop size 36 samt 60 kg som testkört :brinnerup
Nu ut o köra in dom nya däcken, tror på uppehåll idag.
 
Ha ha ha så är det säkerligen :tungan

Klart det blir uppehåll.. blev det samma däck som satt på original?
Och hur långt gick originaldäcken?

Själv ska jag testa att sänka sadeln för att se hur det känns.

- - - Updated - - -

Italiensk ingenjörskonst:tummenupp

På min Hyperstrada sitter det en dekal med italienska flaggan precis bredvid tankhålet, vid första tankningen spillde jag lite och torkade snabbt bort det - med resultatet av att flaggan försvann... Italienskt:D

Ha ha ha ja kan man annat än ÄLSKA sånt :banana
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top