Ducati monster 2009 kylningsproblem?

Hemlan

Ny medlem
Gick med
10 May 2013
Ort
Örebro
Hoj
Ducati Monster 696+
Hej alla snillen! Jag behöver ha era erfarenheter till hjälp här!

Jag startade min mc och lät den stå på tomgång medans jag gick och tog en kopp kaffe. Var borta i ungefär en kvart. Kom tillbaka och såg att tempen var lite för hög, 4 av 6 och säg att en gul lampa med en motor lyste. Stängde då av den, ska inte en luftkyld mc klara att stå på tomgång en länge tid på grund tomgång?

Med vänlig hälsning, en okunnig mc förare
 
Tja den kan väl va felmappad, rätta mig om jag har fel men motorer som går snålt har väl en tendens att bli extra varma? detta tillsammans med att stå stilla kan nog resultera i liknande syndrom. om du har ett eftermarknadssystem/slipon och inte mappat om den går den förmodligen lite snålt. Eller att den är korrekt mappad men var placerad i stekande sol på årets varmaste dag.

Vad var syftet med 15 minuters tomgångskörning förresten?
 
Last edited:
Ah tack, syftet var väl att det blev en påtår och att man kanske är allt för glapp i käften.

Den är mappad, så den gula motor lampan är bara en varning?
 
Luftkylt innebär i de vanligaste fallen att fartvinden (förbipasserande luften) skall kyla motorn. Titta på hur kylflänsarna är utformade på främre respektive bakre cylinder. Båda har flänsar i horisontella planet som skall kylas av förbipasserande luft, inte av luft som stiger vertikalt. Stationära luftkylda motorer har fläktar som hjälper till att kyla. Så det är inte konstigt att den blir varm.
 
Så den gula motor lampan är bara en varning?

Ja om du inte har sett den innan eller efter denna händelse så borde det ha varit en varning för värmen. Men ja, luftkylda maskiner gillar när det rör på sig. stadstraffik va ingen favorit om jag minns mitt gamla monster rätt. även om du såklart hade 2/6 kvar på skalan. vid 5/6 hade jag börjat klia mig i huvudet för att börja utveckla en mild panik vid 6/6, om det skedde vid normal körning dvs. att den blir varm på 15 mins tomgång, inga konstigheter.
 
Tackar för de bra formulerande svaren! Nu är jag kunnigare inom ämnet
 
Tackar för de bra formulerande svaren! Nu är jag kunnigare inom ämnet

Annars om du har frågor, ring en ducati verkstad, då vet du att du får rätt svar. Det kan vara lite knepigt att få rätt svar på ett forum ibland. Ducati-hojar är ju lite tvärtemot ibland! :crash
Jag har alltid fått bra svar när jag själv ringt om frågor etc, och då har jag försökt pröva olika verkstäder för att se vad det är för folk. Kan va rätt nyttigt att göra det för framtida servicar etc. :tummenupp
 
Back
Top