Ducati experter...

Ason

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
KTM 520
Har en undran... Kollade lite på kopplingen och såg att "metallflärparna" på lamellerna slagit i kopplingskorgen? (osäker om de heter så)och fått slagmärken. Innebär detta att de bara är att byta hela rasket eller? hoppas ni förstår vad jag menar :rodnar

Ason skrev:
Har en undran... Kollade lite på kopplingen och såg att "metallflärparna" på lamellerna slagit i kopplingskorgen? (osäker om de heter så)och fått slagmärken. Innebär detta att de bara är att byta hela rasket eller? hoppas ni förstår vad jag menar :rodnar

Typiskt för Ducatis torrkopplingar när de börjar bli slitna är att man får inslag i kopplingskorgen med en massa oljud som följd. De flesta byter till Zeke-koppling.

Ställ frågan på Ducatiklubbens forum så får du all info du behöver.

/RedTop

Blir det för "mycket" ska det bytas. Har man problem med frikoppling, att den "drar" trots att kopplingen är inne. DÅ är det troligtvis anledningen till felet. Vanligt Cross-fenomen

Blir det för glappt, kan det slå sönder kopplingskorgen och orsaka ett större haveri.

Tackar så mkt för hjälpen ... Jävla härligt gäng på detta stället!

Äsch, märken på korgen blir det väl nästan på en gång. Har du inte något problem med kopplingen så är det bara att köra på.

Ericsson skrev:
Äsch, märken på korgen blir det väl nästan på en gång. Har du inte något problem med kopplingen så är det bara att köra på.

Håller med!

Så länge du inte har några problem med kopplingen, så är det bara o köra.

Onödiga pengar o byta ngt som funkar. Lite "Hajtänder" blir det förr eller senare. Om du nu har alujummjum-lameller, så ska det inte slita så hårt på korgen heller.
Om den mot förmodan har blivit lite vågig, så kan du slipa bort lite. Men det är inget jag gjort själv.

När jag bytte så slog mina lameller 8-9mm fram o tillbaka i kopplingskorgen.. Ordentliga hajtänder och även centrumet behövde bytas.

Jag bytte till Zeke´s grejer och har kört mer än 2000 mil utan problem. Kostande för 2 år sedan 3500:- monterat o klart. Fördelen mot orginal: Lättare, bättre hållbarhet, billigare.

Klart det går att plocka bort och fila lite, men chansen är att det kommer tillbaka ganska snabbt. Sen märks det ju vid krypkörning, min blev mycket bättre efter byte.

Dom nya orginal korgarna från Ducati är i Aluminium, vet inte priset men dom är hyffsat billiga, men Zekes korgar är såklart bättre..

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!