Ducati Bil

Precis, pula med insprutningen kunde dom ju göra själva,
det enda som är annorlunda är ju färgerna.

:fakta :fakta

"Det är via ett samarbete mellan Alfa Romeo och den italienska motorcykeltillverkaren Ducati som modellen 147 Ducati Corse kommit till."

Tyckte kanske att de kunde gjort något roligare än en diesel på 150 hästar.. Inget som skriker körglädje direkt kanske.

Tyckte kanske att de kunde gjort något roligare än en diesel på 150 hästar.. Inget som skriker körglädje direkt kanske.

Läs oxå...

"Men i Ducati Corse kan man via en knapptryckning få 170 hk och 330 Nm tillhands. Förutom en högre effekt mappas motorn om för att ge en snabbare motorrespons"

Blir nog rätt bra drag i den ändå:tummenupp

Körglädje behöver nödvändigtvis inte komma från mycket effekt. Alfa har alltid gjort körglada bilar utan att för den delen haft några monsterhöga effektuttag. :nicka

Jag är ägare till just en Alfa 147:a fast med bensinmotorn. Riktigt rolig bil trots att där bara är 150 hk. :tummenupp

Det där att diesel innebär tråkiga bilar är en gammal fördom som inte längre är sann. Kollar du på siffrorna så är ju faktiskt 0-100 på 8 sekunder ganska snabbt. Den spöar ju i alla fall en hyfsad andel av bilarna som finns ute på svenska vägar.

Ska du få samma prestanda och känsla av motorstyrka med en bensinare så måste du upp på åtminstone en 200hk bensinsnurra. Ser man det ur det perspektivet så är det troligen en pigg liten rackare.

Jag hade förut en audi 100 2,5 tdi avant och en audi 80 2,0E. Båda hade 115 hästar. Dieselbilen var dock drygt 1 sekund snabbare upp till hundra trots att den var drygt 300 kilo tyngre.

Den enda nackdel som man i dagsläget får med en diesel är att dieselmotorer är lite tyngre och därför blir bilarna gärna framtunga. Det kan därför vara svårt att få till ett responsivt chassie. Annars finns det egentligen bara fördelar med en diesel.

Bilmässigt sett så är väl 0-100 på 8-sek ok men detta är ett sporthojsforum och då kan det lika gärna vara 8dagar då allt över 5 sekunder inte räknas....
Sen kan man ju undra varför man ska köpa en diesel nu när bensinen är billigar och du slipper den extra skatten...

Bilmässigt sett så är väl 0-100 på 8-sek ok men detta är ett sporthojsforum och då kan det lika gärna vara 8dagar då allt över 5 sekunder inte räknas....
Sen kan man ju undra varför man ska köpa en diesel nu när bensinen är billigar och du slipper den extra skatten...

Dieseln drar ju betydligt mindre än bensinaren, kör man mycket ger det ju effekt i plånboken. Om man se'n har bilen på företaget (som då betalar skatten) så blir det betydligt billigare med diesel.

Last edited:
Att Alfa och Ducati samarbetar är inget nytt.

Ducati%20Desmosedici%20GP7%202687.jpg

Dieseln drar ju betydligt mindre än bensinaren, kör man mycket ger det ju effekt i plånboken. Om man se'n har bilen på företaget (som då betalar skatten) så blir det betydligt billigare med diesel.

Merparten av oss har det ju inte på det sättet tyvärr! Sen kommer jag alltid ihåg det gamla ordspråket: "alla vill köra alfa men ingen vill äga den" och det kanske inte stämmer men jag passar mig ändå!

Mja, lite nya färger och fälgar men ändå samma gamla 147:a..

Det där att diesel innebär tråkiga bilar är en gammal fördom som inte längre är sann. Kollar du på siffrorna så är ju faktiskt 0-100 på 8 sekunder ganska snabbt. Den spöar ju i alla fall en hyfsad andel av bilarna som finns ute på svenska vägar.

Ska du få samma prestanda och känsla av motorstyrka med en bensinare så måste du upp på åtminstone en 200hk bensinsnurra. Ser man det ur det perspektivet så är det troligen en pigg liten rackare.

Jag hade förut en audi 100 2,5 tdi avant och en audi 80 2,0E. Båda hade 115 hästar. Dieselbilen var dock drygt 1 sekund snabbare upp till hundra trots att den var drygt 300 kilo tyngre.

Den enda nackdel som man i dagsläget får med en diesel är att dieselmotorer är lite tyngre och därför blir bilarna gärna framtunga. Det kan därför vara svårt att få till ett responsivt chassie. Annars finns det egentligen bara fördelar med en diesel.

Nåja.. Vi kan väl vara ense om att vara oense. En dieselmotor kommer ju alltid att ha en "känsla av motorstyrka" eftersom vridmomentet är så stort. Men man måste också växla när motorn når 3500 varv.

Exempelvis kollade vi på 530XiD när vi skulle köpa bil förra året. Även BMW hävdade, som du, att den nu hade minst lika bra prestanda som en bensinbil. Tjena. När det väl kom till kritan, när väl tester gjordes, var det inte sant. Köpte en 530Xi istället.

Jag har absolut inget emot dieselbilar, men det är inte något jag någonsin förväxlat med körglädje, overboost eller inte. Den dag en diesel kommer som ändrar min åsikt blir jag gladare än någon annan, men den dagen har inte kommit än. End of story.

Back