Ducati 996,998?

lordhelmet

Eastriders MC
Gick med
3 May 2003
Hoj
ingen för tillfället...
jag har blivit sugen på en Ducati 996a eller en 998a.
skulle vela veta lite för å nackdelar med dessa modeller, jag har läst ganska mycket på nätet om dom,
de flesta säger att man måste vara beredd på dyra servicar å liknande, justera ventilerna å byta remmar i ett, sant eller osant.
är servicarna så svåra att göra på egen hand, vad är de som ska göras.
är 998ans motor mer driftsäker än 996ans?
är det dyrt att äga en ducati i jämförelse med japsare?

nu vill jag inte ha svar som: köp en R1a istället,
jag vet vad jag vill ha så ni som vet nåt om dessa hjälp mig.

Allt du hört är sant..

Om 998 är mer driftsäker än 996 vet jag däremot inte, borde den väl vara kanske..

/B

Eftersom jag precis har köpt mig en 998'a så kan jag ju dela med mig lite av mina erfarenheter.
998 är ju givetvis bättre än 996. Det är framförallt topparna som skiljer. 998 ska inte lida av det gamla problemet med vipparmar som tappar ytskiktet.
Den har lite mer effekt och jag tror att den har lite bredare vridmomentskurva.
Min 998'a kostade inte mer än vad folk villa ha för sina 996'or så för mig var det ganska självklart att köpa 998.

Service ÄR dyrare än japsar. Räkna med 4-5000:-/service. Intervallen ligger på 1000 mil.
Kamremmar brukar bytas var tusende mil men jag har för mig att Ducati rekommenderar 2000 mil eller 2 år, dock inte helt säker.
Däremot så är reservdelar ofta billigare än man kan tro.
Det mesta av servicen går ju givetvis att göra själv. Det som kan vara struligt är ventiljusteringen men det finns dom som klarar det också.

Generellt sett så är det kanske lite dyrare att köra Ducati men har du väl provkört en 996/998 så förstår du varför man är beredd att betala... :cool:

/Micke

Först måste du bestämma hur mycket pulver du vill ha i motorn.
996-998 finns mellan 117 och 143 hästar i spisen.

Korta skillnader (nåja.. GENERELLT iallafall)
996;an har i grunden samma motor som 916, men mer borr o slag. Det är den klassiska Desmoquattro motorn.

998:an har en nyare Testastretta motor. Mindre vinkel mellan avgas och insugskanaler samt shower sprut ger mer topp och ett bättre mitten register.

Generellt finns det ett par saker som man skall kolla. Som du förstått så är det dyrare att äga en ducce än en japs. Anledningen till det är att servicen är mer omfattande och har kortare intervall jämfört med vissa japs.

Skräckpriser som vissa anger är ofta fullservice arrive and drive servicar som de flesta duccatister inte beställer.

Dock finns det några grejer som man bör lämna till verkstad.
Ventiljustering och throttelsynkning var 1000:e mil(ca. 2000:-)
Byte av kamremmar var 2000:e mil eller vartannat år (ca 2000:-)

Annars är duccen ett under för att göra självservice. Allt sitter väl tillgängligt och det är standardverktyg till det mesta.

Byta olja, oljefilter, luftfilter, bränslefilter, kylvätska, gaffelolja, bromsvätska klarar man själv.

Vanliga fel.
*laddregulatorn lägger av. Går på ett par hundra
*startsolenoiden hänger sig. en hundring
*kabeln från generatorn går av. gratis. fixas med lödtång på 20 minuter.
*ryckdämparna bak har en tendens att lossna på äldre modeller. kan bli dyrt. runt 4000:- om det går riktigt illa.

En sak som är viktig på duccen är olja.
Alla Ducati ägare håller med. Oljan är viktig.
Satsa på en högkvalitativ 10-40 eller 15-50 helsyntetolja.

Jag har aldrig hört om någon som
*skurit motorn
*haft problem med växellådan eller kopplingen
*att några lager behövt bytas

Jag har hört om
*läkande packningar på kylsystemet (läcker UT inte IN.
*Generator har pajat, några lax
*vipparmar som måste bytas. några hundra. styck. 8 per cylinder...:crash (mer vanligt på 748 och 916)
*slavcylindrar som läcker lite olja (kostar 5:- att fixa)

Fina hojar som har betydligt sämre rykte än de förtjänar.
Chassit är oerhört bra
Motorn går underbart
ljudet... behöver jag säga mer
designen är oslagbar

lycka till.

Silwer skrev:
Det är dyra reservdelar till dem iaf, sen är de ju dyrare att köpa med, men försäkring är säkert inte dyrare.

Vadå dyra, delarna är ju i många fall billigare än till japsar?. Jo förestän jag känner 2 st vars 916/748 har rasat, detta skedde dock efter gedigen bakhjulsåkning vilket dom inte håller för. Så är du en bakhjulsfantom av så bör du fortfarade köpa en ducce för du kan ju ha en gammal japs-streetfighter vid sidan om för dyliga lekar?.

Last edited:
amullo skrev:
*vipparmar som måste bytas. några hundra. styck. 8 per cylinder...:crash (mer vanligt på 748 och 916)

Kostar väl sisådär 800-900 styck har jag för mig..

/B

tack

tack för alla svar :tummenupp
det har hjälpt mig en hel del med att bestämma mig vad jag ska köpa, har jag råd under vintern så blir de nog en 998 bip,

en fråga har jag, är det värt att kolla ventilerna/byta kamrem själv? eller är det för avanserat?

ni får gärna skriva mer om dessa hojar eller annars bara om varför jag ska köpa en Ducati :cool:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman