Ducati 916 strypta?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har av nån outrgrundlig anledning fått nån form av Ducati-habegär. Är löjligt förtjust i 916 modellen... Hur som, har varit och kikat på 3 olika, en -94, en -97 och en -98 -94:an och -97:an har 40kW i papperna, dock står det inget om strypning... -98:an 35kW, står dock "motoreffekt sänkt" i regbevis, men från vad? 40kW?. Märkte det när jag började kolla försärkingar, Hallå, 4000kr för hel/hel på en 916-97 ?! Blev man ju inte mindre sugen av kan man säga...

Är det nån som vet varför? För mig veterligen så ligger väl en 916 på 80-85kW nånting? Har de bara mätt på en cylinder :D

Last edited:
916 mätte effekten på bakhjulet... Men 40kw låter ganska lite, det är som min KTM... Men va glad över att det står 40kw i papperen :P

916 mätte effekten på bakhjulet... Men 40kw låter ganska lite, det är som min KTM... Men va glad över att det står 40kw i papperen :P

:tummenupp Trevligt att man för en gångs skull blir positivt överraskad när man kollar försäkring! men 40kW, så stora effektförluster kan ingen drivlina ha :D

Fram till och med 98 uppgav Ducati en mycket lägre ursprungs effekt än vad som var sant.
Så det är bara tack och ta emot.

Hojarna är ej strypta, effektangivelsen på 40kW är en ren pappersprodukt beroende på hur de typades in i olika länder etc. Tror att siffran 40kW kommer från en modell som enbart såldes i Schweiz eller likande, sedan användes samma siffror för de hojar som togs in i Sverige mfl länder.

Finns massvis med liknande exempel ifrån Italienska tillverkare av fordon ;)
Alfa brukade ha en massa olika effektangivelser beroende på var de såldes men alla hade samma motor ... bara anpassade pappersuppgifter till olika skatteklasser etc.

Hojarna är ej strypta, effektangivelsen på 40kW är en ren pappersprodukt beroende på hur de typades in i olika länder etc. Tror att siffran 40kW kommer från en modell som enbart såldes i Schweiz eller likande, sedan användes samma siffror för de hojar som togs in i Sverige mfl länder.

Finns massvis med liknande exempel ifrån Italienska tillverkare av fordon ;)
Alfa brukade ha en massa olika effektangivelser beroende på var de såldes men alla hade samma motor ... bara anpassade pappersuppgifter till olika skatteklasser etc.

Dom e fina dom där................italienarna :D

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back