Machinehead skrev:
Har en gsxr 750 -88 idag. Är
Hör gärna av er om + resp. - med Ducatin.
Plus
+ Grymt väghållning med mycket fin balans
+ Fint ljud
+ Bra försäkringar eftersom Ducati anger lägre effekt än vad som brukar finnas
+ Relativt billig modell nu när 1000DS kommit ut.
Minus
- Lägre effekt än din nuvarande
- Dyrare service (förmodligen, vet ej priser på service av gixxer)
- Modellen blivit förbisprungen med nyare modernare motorer, ex 1000DS
- Behöva stå ut med bandagar för 300:-/dag
Hur som haver så är 900SS an kanonfin hoj som har bra balans och som ger mycket Ducati för pengarna. Att jämföra effekt med japanska eller brittiska tillverkar bör du inte göra. 900:a motorn lever i all evighet om man byter olja och filter varje 500:e mil, samt gör ventiljustering vid 1000 mil intervall.
Motorn fungerar bra och är billig på soppa. Den drar rent och jämt upp till 9000rpm, sen är det stendött. Bakhjulsåkning bör man inte vänja sig vid, eftersom oljesmörjningen slås ut och den KAN dra in olja i luftburken.
Om du letar så se till att skaffa en med bra fjädringsgrejer (gärna öhlins eller showa, EJ ZACHS), samt att den redan är klar med pipor och bestyckning/ommappning.
Motorn finns med fuggar eller med insprutning (SSie). Insprut är att föredra med lite mer topp och finare mellanregister. På banåkningarna så funkar modellen fint, men har med orginalpinnar en tendens att skrapa vid ordentliga nedlägg. Highpipes och högre fotpinnar rekommenderas därför.
Det finns massor av exemplar ute på vägarna, så beggade delar vid klotning/vältning brukar gå att få tag på. Plus givetvis för medlemskap i Svenska Ducati Klubben som arrangerar Bankörningar, träffar, turer och en del annat.
Så. Nu orkar jag inte mer.