Ducati 900ss

Machinehead

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Blackbird
Har blivit lite sugen på en Ducati 900ss. Jag har aldrig kört någon utan går bara på utseende + ljud. Har en gsxr 750 -88 idag. Är det att byta ner sig ?
Hör gärna av er om + resp. - med Ducatin.

Machinehead skrev:
Har blivit lite sugen på en Ducati 900ss. Jag har aldrig kört någon utan går bara på utseende + ljud. Har en gsxr 750 -88 idag. Är det att byta ner sig ?

Klart du ska komma till insikt du med, och köpa Ducati. En helt underbar maskin, är helnöjd med min. Självklart då bytt till bra "dönerör" :D och öppen luftburk med KN filter samt chippad.

En njutning varje gång man trycker på startknappen :tummenupp

Duccen har en grym väghållning och ett riktigt maffigt ljud, går hyfsat hänger på det mesta upp till 180km/h. Har en -98a till salu om du e intresserad.

Machinehead skrev:
Har en gsxr 750 -88 idag. Är

Plus
+ Grymt väghållning med mycket fin balans
+ Fint ljud
+ Bra försäkringar eftersom Ducati anger lägre effekt än vad som brukar finnas
+ Relativt billig modell nu när 1000DS kommit ut.

Minus
- Lägre effekt än din nuvarande
- Dyrare service (förmodligen, vet ej priser på service av gixxer)
- Modellen blivit förbisprungen med nyare modernare motorer, ex 1000DS
- Behöva stå ut med bandagar för 300:-/dag :tummenupp

Hur som haver så är 900SS an kanonfin hoj som har bra balans och som ger mycket Ducati för pengarna. Att jämföra effekt med japanska eller brittiska tillverkar bör du inte göra. 900:a motorn lever i all evighet om man byter olja och filter varje 500:e mil, samt gör ventiljustering vid 1000 mil intervall.

Motorn fungerar bra och är billig på soppa. Den drar rent och jämt upp till 9000rpm, sen är det stendött. Bakhjulsåkning bör man inte vänja sig vid, eftersom oljesmörjningen slås ut och den KAN dra in olja i luftburken.

Om du letar så se till att skaffa en med bra fjädringsgrejer (gärna öhlins eller showa, EJ ZACHS), samt att den redan är klar med pipor och bestyckning/ommappning.

Motorn finns med fuggar eller med insprutning (SSie). Insprut är att föredra med lite mer topp och finare mellanregister. På banåkningarna så funkar modellen fint, men har med orginalpinnar en tendens att skrapa vid ordentliga nedlägg. Highpipes och högre fotpinnar rekommenderas därför.

Det finns massor av exemplar ute på vägarna, så beggade delar vid klotning/vältning brukar gå att få tag på. Plus givetvis för medlemskap i Svenska Ducati Klubben som arrangerar Bankörningar, träffar, turer och en del annat.

Så. Nu orkar jag inte mer.

Silwer skrev:
180? det är väl då man lägger i 3an:lol

Bli inte arga, jag skojar bara.

nope, inte riktigt än.. :tungan :yoparty då är fortfarande 2:an i..

ut o testa en ducce, blir du inte nöjd finns de andra hojjar, enkelt..

cirkus (minst) 160.. aldrig maxat den på 1:an..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT