Ducati 900SS -97, startmotorn 'slinter'

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Förra sommaren stod grisen still för att kolen i startmotorn var slut, lyckades få fingrarna ur och rev vänstersidan och bytte kol. Fungerade kalas, startade som en dröm och inga problem, dessutom bara en hundring för delarna.

Sen har den stått i källaren från oktober till nu och nu när jag ska dra igång den så snurrar visserligen startmotorn men jag får känslan av att den inte kuggar i ordentligt. Ibland verkar den få tag i kuggkransen men inte riktigt, låter som kuggar slår mot kuggar, sen tappar den taget och surrar bara. En kollega trodde att det var solenoiden som jävlas vilket ju låter rimligt men finns det nån chans att lösa det utan större ingrepp eller är det bara att bita i det sura och riva bort skiten igen? Antar att solenoiden sitter i startmotorn?

Är det nån idé att försöka fixa eller är det byte av startmotor som gäller?

Mvh Micke

Det sitter väl ingen solenoid på dessa startmotorer? Det är väl ett frihjul som startmotorn greppar i.
Nu var ju inte det här någon hjälp och lite spekulativt dessutom.
Det jag vill ha sagt är att om startmotorn är som jag minns så borde du kunna öppna på generatorsidan och känna om sagda frihjul låser åt endera hållet.

En Ducati måste ha ett friskt batteri, och det ska inte vara ett från Biltema.

Är det ung. så här det låter? Jag har just en sådan som på videon, den startkopplingen sitter mitt i motorn, man måste klyva den för att renovera den. På andra sitter den under en kåpa på utsidan av motorn, betydligt enklare att fixa. Jag har problem med min, snart lika mycket som han på videon, blir att klyva motorn nästa år.

Det är precis så som "sportbike" skriver. Du måste ALLTID ha ett friskt batteri. Annars kör man sönder frihjulet = onödigt och dyrt.

Batteriet är inte biltema (min fjärde ducce, redan gjort det misstaget :)). Får prova att tokladda både det nya och det gamla och se om det är så att det är kass ändå men oftast när batteriet varit slut så har startmotorn ändå dragit med sig motorn om än jävligt långsamt, den har inte slirat så här.. däremot måste jag kolla det där med om det inte finns nån solenoid...

Dags att byta frihjul utan tvekan, fjädern som ska hålla in rullarna när du startar kommer nog visa sig
vara "ganska"slapp när du byter det. Kolla så det inte är stora vågor i drevet som frihjulet ska dra runt innan du
sätter ihop igen. Biscaya Racing i Alingsås brukar ha grejor när jag behöver något, så slå de en signal, har dock inte öppet på måndagar// Jimmi

Där finns en startsolenoid, funkar den skickar den ström startmotorn sœm drar runt och funkar den inte så drar startmotorn inte runt. Den drar inte runt lite segt om den är dålig utan det är antingen eller på den//Jimmi

practicall sportbike, hade ett "gör det själv" om just dessa startkopplingar (sprag clutch, på engelska), själva reparationen/delen kostade typ 50 kronor (dom snodde en fjäderring från en packbox!!), var inte allt för bökigt att göra hela jobbet själv.
var nog i höstas dom hade detta i tidningen, kan kolla igenom mina gömmor o se om jag hittar det.

//jj

Att den går segt runt med bra batteri är säkert kablarnas fel eller jordningen. Det är just när motorn går segt som man kör sönder frihjulet.

Tack för alla svar, lutar alltså åt att riva skiten igen då. Nu ska man bara bygga upp motivationen... :(

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...