Ducati 900 1997 går på en cylinder när det är riktigt blött

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag har nya tändspolar, nya tändkablar och tändstift. Jag har kollat igenom allt jag begriper mig men hittar inga uppenbara fel som kan ge överslag så att stiftet inte får ström.

Det pågår oftast en liten stund, tills det torkat upp av motorvärmen och fartvinden

Finns det några standardplatser som detta fel oftast uppstår, det är på den bakre cylindern.

Jag hade liknande bekymmer på en kinamoppe. Det blev överslag när det var blött för att isoleringen på tändkabeln och tändhatten var för dålig. Jag bytte tändhatt och isolerade kabeln mera samt såg till att den hade lite mer avstånd till metall.

Enda enkla tipset är att dra isär kontakter relaterade till problemet, ECU, spole osv och spraya 5-56 och hoppas det löser sig.

Lyckades du hålla hojarna torra igår?
Turen till Skokloster onsdags förra veckan blev blöt trots smhi-appen. Då blev den avfettad och tvättad för första gången sedan den köptes för tre år sedan. Turen i helgen blev torr. Har jobbat hemifrån denna vecka = ingen körning. Men i morrn flexar jag ut hela dagen och siktar på solsken. Även mina luft/oljekylda motorer har tendens att sätta igen evakueringen av tändstiftsbrunnarna.

Turen till Skokloster onsdags förra veckan blev blöt trots smhi-appen. Då blev den avfettad och tvättad för första gången sedan den köptes för tre år sedan. Turen i helgen blev torr. Har jobbat hemifrån denna vecka = ingen körning. Men i morrn flexar jag ut hela dagen och siktar på solsken. Även mina luft/oljekylda motorer har tendens att sätta igen evakueringen av tändstiftsbrunnarna.
Jag tänkte att det kanske hade regnat lite extra i dina krokar.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti