Ducati 750 Sport ie

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Hejsan!

Finns det någon här som har någon erfarenhet av Ducati 750 Sport ie..? Har en sådan på g, men undrar om det finna någa typsika nackdelar och liknande med den?

marandy skrev:
Hejsan!

Finns det någon här som har någon erfarenhet av Ducati 750 Sport ie..? Har en sådan på g, men undrar om det finna någa typsika nackdelar och liknande med den?

Satsa på en 750 supersport ie istället. Helkåpa,dubbla bromsskivor..mm.. råkar ha en till salu åxå :) pm om du e intresserad :-)

marandy skrev:
Hejsan!

Fråga SB här på forumet, tror hon köpte en sån till sin kille... men verkar vara sugen på att köra den själv istället för sin egen.. :tummenupp

//D

Pawwe skrev:
Satsa på en 750 supersport ie istället. Helkåpa,dubbla bromsskivor..mm.. råkar ha en till salu åxå :) pm om du e intresserad :-)

Men nu råkar det ju vara en sport jag fått tag i! Tycker dessutom helkåpan är ful.. :S

Smaken e som baken, men jag hade lätt velat ha en med helkåpa, annars kan det kvitta.
Är starkt inställd på en 900 med helkåpa som nästa hoj,

Marandy skrev:

Mycket beroende på smak och tycke....

Halvkåpa - Skyddar benen lite mindre än helkåpa. Men lite blåst får man räkna med i alla fall.

Enkelskiva - lite sämre bromsverkan än dubbelskiva. Märks främst på bana när tempraturen i skiva och ok kommit upp lite.

I övrigt är det en bra hoj (allt är ju relativt) billig att köpa/försäkra/serva.

Är inte kamremmarna bytta förra året eller i år, gör det! Genast!

EDIT:
Hmm.... Intresserad att göra dig av med XR:en??

Last edited:
JohanL skrev:
Mycket beroende på smak och tycke....

Halvkåpa - Skyddar benen lite mindre än helkåpa. Men lite blåst får man räkna med i alla fall.

Enkelskiva - lite sämre bromsverkan än dubbelskiva. Märks främst på bana när tempraturen i skiva och ok kommit upp lite.

I övrigt är det en bra hoj (allt är ju relativt) billig att köpa/försäkra/serva.

Är inte kamremmarna bytta förra året eller i år, gör det! Genast!

EDIT:
Hmm.... Intresserad att göra dig av med XR:en??

Jo, XR:en ska säljas till hösten. Det är dock bara en 125:a, så den intresserar nog inte dej!

marandy skrev:
Hejsan!

Jag kör sjäv 750 SS i.e. Själklart är supersporten bättre. Bromsarna är grymma! Du har ju som sagt bara en enkelskiva på "sport" men det kanske räcker? Det beror på vad du ska ha hojen till och hur du har tänkt att köra..

Det som skiljer mer än att "sport" har ingen "riktig" lack, bara mattsvart pulverlack. Det blir inte snygg när den slits på vissa ställen för då blir den blank där.. :3freak

DSCN6588_enhanced_768x.jpg

Det du ska kolla är att servicen är gjord. 2000-milaservice ska vara gjord vart 2000:e mil ELLER vartannat år.

Annars är motorkonstruktionen vattentät (den har hängt med i över 20 år och förfinats).

wheelie_enhanced.jpg

Annars är det allt det vanliga som gäller vid beg-köp. Drivpaket, allmänskicket, däck osv osv.

750 S i.e. och 750 SS i.e. ligger i försäkringklass 5 = billigt! jag pröjsar 4200 hel/hel.

65 hästar på baktofflan och lika mycket vrid. Om du kan köra så hänger du på polarnas o deras rad4 4-ventilare suporsporthojar 600cc så länge det är kurvigt.

Chassiet är riktigt bra och det är svårt att göra/köra fel. Dock är det ganska kraftig motorbroms, vilket inte alla gillar. Själv ser jag det som en fördel då man kör aktivt.

Hojen sjunger ju sann Bologna-symfoni dessutom vilket är mumma!

Last edited:
Zee skrev:
Jag kör sjäv 750 SS i.e. Själklart är supersporten bättre. Bromsarna är grymma! Du har ju som sagt bara en enkelskiva på "sport" men det kanske räcker? Det beror på vad du ska ha hojen till och hur du har tänkt att köra..
!

JAg provkörde den idag! Supernöjd! Tyckte den var ashärlig! Några superbromsar behöver jag inte, är nog inte riktigt så vild!

Att det är ett beg. köp kan man knappt säga, -02 som gått 80 mil, stod hos handlare i Italien, kördes de milen där på porvkörningar. Sen importerad hit, och bara stått i ett år. Synd på en sån fin hoj, men nu jävlar ska den användas! :)

marandy skrev:
Hejsan!

Hade en 750 Sport -01. Taskig lack, dåligt vrid. Köp slipon så får du gött ljud åtminstone.

Läste nånstans att modellen är inkör(p)s-modellen till Ducatis hypersport, därav priset, kostade 74.000:- ny.

zeo skrev:
Hade en 750 Sport -01. Taskig lack, dåligt vrid. Köp slipon så får du gött ljud åtminstone.

Läste nånstans att modellen är inkör(p)s-modellen till Ducatis hypersport, därav priset, kostade 74.000:- ny.

För mej som kommer från en slö 125:a räcker den nog ett bra tag :) Provkörde den igår, och tyckte den var hur mysig som helst .)

marandy skrev:
JAg provkörde den idag! Supernöjd! Tyckte den var ashärlig! Några superbromsar behöver jag inte, är nog inte riktigt så vild!

Att det är ett beg. köp kan man knappt säga, -02 som gått 80 mil, stod hos handlare i Italien, kördes de milen där på porvkörningar. Sen importerad hit, och bara stått i ett år. Synd på en sån fin hoj, men nu jävlar ska den användas! :)

Kul, en Ducati är aldrig fel :tummenupp

Men, 80 mil på tre år?
- Kanske är det så men kontrollera det noga…

Förutsätter att hojen redan är registrerad och klar i Sverige, annars riskerar importören att få betala 25% moms på hojens pris.

marandy skrev:
För mej som kommer från en slö 125:a räcker den nog ett bra tag :) Provkörde den igår, och tyckte den var hur mysig som helst .)

Tror du kommer bli kanonnöjd. Du vandrade in på rätt väg omedelbart... "Via Ducati" :)

Välkommen.

Lycka till framöver.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey