Ducati 748 växlar mellan att vara för varm och för kall.

C. Karateskog

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Hoj
Ducati 800ss -03
Under körning igår såg jag plötsligt att tempen låg på max, 120 grader. Jag stannade ganska omgående och lät den svalna innan jag fyllde på med vatten. Under tiden den svalnade tryckte den ur sig en del vatten.

Jag åkte vidare den sista halvmilen och tempen låg ganska stadigt på ca 100. När jag stannade igen tryckte den ånyo ur sig en del vatten.

I dag när jag var ute och provkörde igen verkade allt fint tills den helt plötsligt bestämde sig för att bli varm igen, 120 grader. Det höll dock bara i sig en liten stund och temperaturen sjönk sedan till 60 grader och växlade sedan mellan 60 och 100. testrundan. Normaltemp brukar vara runt 80.

Jag stannade en gång till för att tanka. När jag skulle åka iväg tog inte kopplingen som den skulle och oljetryckslampan började att lysa. Bestämde mig då för att det fick vara sluttestat.

Det konstiga är att cykeln är mer kall än varm och att den går som den ska. Temperaturen ökar ganska snabbt om man drar på lite.

Jag har inte haft tid att kolla hur oljan ser ut eller om det bubblar något ur expansionskärlet. Får ta det senare i veckan. Är det någon som har några tips på vad det kan vara? Så jag vet vad jag ska kolla efter? Satt och läste lite nu och ser att toppackningen är en lågoddsare. Kan jag ha skada motor ännu mer nu när jag har varit ute och testkört? tänkte att det var ganska lungt då moorn var kallare än vanligt och drog ut på en, väldigt lugn, men ockå ganska lång testrunda, ca 7 mil...

Tacksam för svar! :)

Jag är inte säker men jag skulle börja med att kolla termostaten.

Kan inte hjälpa dig där grabben...

Du kanske har lusta att svara på ett par frågor i alla fall? :) Jag är inte så van vid just den här cyklen, åker luftkylt i vanliga fall och där är ju temperaturena helt annorlunda.

Brukar din temp ligga stabilt på 80? eller svajjar den lite. Typ att den går upp till 100 och vänder ner till 80 igen?

Brukar den ligga under 80, ner mot 60 ibland?

Om du ger fullt gaspådrag, bruakar tempen gå över 100 då?

Jag är inte säker men jag skulle börja med att kolla termostaten.

Tack för tips, ska ta en kik på den. Råkar du veta någon enlet sätt att testa den på, eller är det att köpa en ny och testa som gäller?

Last edited:
Du kanske har lusta att svara på ett par frågor i alla fall? :) Jag är inte så van vid just den här cyklen, åker luftkylt i vanliga fall och där är ju temperaturena helt annorlunda.

Brukar din temp ligga stabilt på 80? eller svajjar den lite. Typ att den går upp till 100 och vänder ner till 80 igen?

Om du ger fullt gaspådrag, bruakar tempen gå över 100 då?

Tack för tips, ska ta en kik på den. Råkar du veta någon enlet sätt att testa den på, eller är det att köpa en ny och testa som gäller?

Lägg termostaten i en kastrull med vatten. Sätt på plattan och stoppa i en termometer som tål hög värme.
Sen ser du enkelt när termostaten öppnar och vid vilken temperatur.

Växlade den snabbt mellan 60 och 100? Det skulle jag isåfall tolka som att det är lite kylvatten i som "ibland" når tempsensorn.

Att oljetrycket försvann får ju iaf mig att undra om det inte är kylvatten i oljan. Tex från en trasig toppackning.

Lägg termostaten i en kastrull med vatten. Sätt på plattan och stoppa i en termometer som tål hög värme.
Sen ser du enkelt när termostaten öppnar och vid vilken temperatur.

Tack! :)

Växlade den snabbt mellan 60 och 100? Det skulle jag isåfall tolka som att det är lite kylvatten i som "ibland" når tempsensorn.

Inte direkt snabbt. Den ligger ganska stabilt på 60, eller ibland 80 för att seda stiga uppåt 100 vid gaspådrag.

Men det du säger kan nog stämma för när jag fylde på vatten och tempmätarn stod på 60, steg värmen direkt till ca 115. Frågan är bara varför den trycker ur sig vatten och kokar och har sig? :confused:

Att oljetrycket försvann får ju iaf mig att undra om det inte är kylvatten i oljan. Tex från en trasig toppackning.

Ja, jag misstänker att du har rätt och att oljan kommer att vara allt annat än fin när jag fått se på den. Förklarar det i så fall även att den ligger på en temp av 60 grader? och inte 80 som är brukligt?

Last edited:
Ja, jag misstänker att du har rätt och att oljan kommer att vara allt annat än fin när jag fått se på den. Förklarar det i så fall även att den ligger på en temp av 60 grader? och inte 80 som är brukligt?

Nej ev vattenblandad olja gör inte motorn svalare. Men det kan vara ett kombinerat fel. Tex kan det ha börjat med en termostat som låst sig i halvöppet läge. Då går motorn för kallt vid tex hög fartvind och lite gaspådrag, men tvärom vid motsatsen. När motorn blir för het kan man sedan få tex en fodersjunkning som sekundärskada, toppackningen börjar då läcka. Vid hög motorbelastning får man då ång-/gasblåsa nära packningen vilket då ger hotspot i den delan av motorn, trots att inget syns på tempmätaren. Vattnet har ju inte varit i den delen som omfattas av blåsan.

Men nu spekulerar jag bara, man måste börja undersöka motorn för att veta.
Tex
Provkokning av termostat
Kolla att inga kylvattenslangar vikt sig eller delaminerat invändigt
Koll av vattenförekomst i oljan
Koll av olje-/sotförekomst i vattnet
Koll av kompression/leak down
Provtryckning av kylsystem

Last edited:
Tex
Provkokning av termostat

Precis. Väl skrivet! Korrekt felsökning är grunden till allt...

I lite mer pragmatisk anda hade jag nog kollat de 4 första och därefter bytt toppackningen vilken jag tror är boven i dramat. Just att tempen rusar snabbt vid en kortare seans av hårdkörning brukar vara symptomatiskt på läckande topp.

Nej ev vattenblandad olja gör inte motorn svalare. Men det kan vara ett kombinerat fel. Tex kan det ha börjat med en termostat som låst sig i halvöppet läge. Då går motorn för kallt vid tex hög fartvind och lite gaspådrag, men tvärom vid motsatsen. När motorn blir för het kan man sedan få tex en fodersjunkning som sekundärskada, toppackningen börjar då läcka. Vid hög motorbelastning får man då ång-/gasblåsa nära packningen vilket då ger hotspot i den delan av motorn, trots att inget syns på tempmätaren. Vattnet har ju inte varit i den delen som omfattas av blåsan.

Tex
Provkokning av termostat

Tack för hjälpen! :)

Jag är tyvärr inte så händig när det kommer till meckande och det där lät lite överkurs för min del. Jag ska de sakerna på listan som jag klarar av att göra själv och se om jag kan hitta något, annars lär det nog bli verkstad. Vilket är jävligt surt då körkortet rök i samma veva och jag nu väntar på en böteslapp i 15.000kr-klassen. Blir en dyr sommar.. :mad: Trafikpolisen här i Norge är inte att leka med...

Tack för hjälpen! :)

Jag är tyvärr inte så händig när det kommer till meckande och det där lät lite överkurs för min del. Jag ska de sakerna på listan som jag klarar av att göra själv och se om jag kan hitta något, annars lär det nog bli verkstad. Vilket är jävligt surt då körkortet rök i samma veva och jag nu väntar på en böteslapp i 15.000kr-klassen. Blir en dyr sommar.. :mad: Trafikpolisen här i Norge är inte att leka med...

Ett tips är att bli medlem i svenska ducatiklubben. Där finns nog mycket artspecifik kunskap på deras forum samt kanhända även medlemmar som råkat ut för liknande och kan tipsa om andra duktiga medlemmar eller verkstäder som kan fixa felet. Skulle det senare visa sig att din motor är mycket dyr att reparera kanske ngn i ducceklubben har tips om en fin beg motor etc.

Last edited:

Om du ger fullt gaspådrag, bruakar tempen gå över 100 då? QUOTE]

Inget jag har tänkt på... ska kolla idag, tänkte ut en sväng.. så återkommer jag.. Har för mig att arbetstempen ligger väl runt 80-100 och sen när den går över hundra så går fläkten igång och då kanske han dippar till 80.. så de kanske är helt i sin ordning..
Men jag kollar å så hör jag av mig!

Ett tips är att bli medlem i svenska ducatiklubben. Där finns nog mycket artspecifik kunskap på deras forum samt kanhända även medlemmar som råkat ut för liknande och kan tipsa om andra duktiga medlemmar eller verkstäder som kan fixa felet. Skulle det senare visa sig att din motor är mycket dyr att reparera kanske ngn i ducceklubben har tips om en fin beg motor etc.

Precis! :tummenupp
De finns många kraschade "gamelhyprar" i klubben så att fixa grejer är nog inga problem.. men du lär vara medlem först... www.ducatiklubben.se sen finns det "bli medlem" i vänstra kollunen.

Last edited:
Jag tog mig tiden att åka ner och kolla oljan i alla fall, och den är svart och 'fin'. Det borde väl tyda på att det inte är något allvarligt motorfel eller?

Det jag tyckte var lite konstigt var att de slangarna som vattnet går i är helt slappa, dvs att de går att trycka ihop utan problem, även när motor är igång?

Har betalt in till ducceklubben nu i alla fall, så kontot borde väl vara igång där till veckan igen. :tummenupp

Edit: Glömde att nämna att oljetrycket var lågt för att det helt enkelt var för lite olja i den, ganska mycket för lite men det är nu åtgärdat.

Last edited:
...var å åkte nu och hur än jag åkte så kom jag inte över 80 förens jag kom in å poserade i centrala gbg.. då gick den upp.... Ett tips är att PM:a amullo... han är vass.. men inom 1-2v. (berodende på den italienska administrationstiden vid semestrar) är du inne på ducceforumet och då får du hela sverges hjälp.. de är ett grymt aktivt forum...

Välkommen in i klubben!! :tummenupp

Glömde bort den här tråden helt men jag fann felet och tänkte dela med mig av lösningen.

Efter ett jävla letande var det rann vatten ifrån, hittade jag till slut hålet. Det visade sig att termostaten satt löst och läckte vatten. Svårare än så var det inte.

Förstår fortfarande inte varför den blev kall när man körde lugnt med den? :confused:

Glömde bort den här tråden helt men jag fann felet och tänkte dela med mig av lösningen.

Efter ett jävla letande var det rann vatten ifrån, hittade jag till slut hålet. Det visade sig att termostaten satt löst och läckte vatten. Svårare än så var det inte.

Förstår fortfarande inte varför den blev kall när man körde lugnt med den? :confused:

Det kan vart för att det var så lite vatten att det inte var i kontakt med termometern hela tiden. När du gasade tryckte det upp.

Nyheter
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma