Dubbla halvljus, lagligt eller ej?

craffe

Craffe
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
KTM 990 Supermoto -08
Skulle vilja ha lite hjälp av någon som vet.

Problem: Jag har en Honda VFR 750 -95 (RC36) och insåg att det sitter två st H4-lampor i strålkastarna.

Fråga: Är det ett stort strålkastarhus, eller är det två små? (kåpan går ner i mitten så det är svårt att se)

Jag insåg även att den ena lampan bara hade två kablar kopplade till sig vilket innebär att den endast lyser på helljus, medan den andra har tre kablar och då är både hel- och halvljus.
Nu skulle jag då vilja ha halvljus på båda (smidigt att bara koppla på en kabel till)

Frågan är om det är tillåtet och om de är gjorda för det från början, så man får en korrekt halvljusbild. Någon pratade om att det var tillåtet i andra länder och att de tillverkades i syfte att ha två halvljus, och att det nu för tiden även var tillåtet i Sverige.

Någon som kan upplysa mig i detta ämne då mitt symetriska sinne retar sig på att jag bara har ett halvljus.

Tacksam för hjälp!

// craffe

craffe skrev:
2127290 Skulle vilja ha lite hjälp av någon som vet.

Problem: Jag har en Honda VFR 750 -95 (RC36) och insåg att det sitter två st H4-lampor i strålkastarna.

Fråga: Är det ett stort strålkastarhus, eller är det två små? (kåpan går ner i mitten så det är svårt att se)

Jag insåg även att den ena lampan bara hade två kablar kopplade till sig vilket innebär att den endast lyser på helljus, medan den andra har tre kablar och då är både hel- och halvljus.
Nu skulle jag då vilja ha halvljus på båda (smidigt att bara koppla på en kabel till)

Frågan är om det är tillåtet och om de är gjorda för det från början, så man får en korrekt halvljusbild. Någon pratade om att det var tillåtet i andra länder och att de tillverkades i syfte att ha två halvljus, och att det nu för tiden även var tillåtet i Sverige.

Någon som kan upplysa mig i detta ämne då mitt symetriska sinne retar sig på att jag bara har ett halvljus.

Tacksam för hjälp!

// craffe

jag besiktade min FZR som har två runda framlysen riggade halv-halv o hel-hel.. dom kollade bara att dom sköt rakt, i övrigt hade dom inga funderingar..

På 12:an är det 2 halvljus igång hela tiden och det är orginal
så det är bara att köra.

Besiktade en Tyskimport (XRV750) i veckan som gick, har 2 halvljus igång samtidigt, halv-halv/hel-hel, rent papper, och inga kommentarer från besiktningsmannen, kollade bara att dom "stog" rätt.

Jambo

Jag har tyskimport VFR 800 som också har 2 halvljus igång samtidigt och det har gått igenom besikningen..

Byggde om min gamla 750R för längesedan till dubbla halvljus.
Nadas problemas hos SBP.

Legalt sedan 02-03 nångång tror jag.

snowball skrev:
2128237 Detsamma gäller R6

Finns på R1 sedan -98 och på R6 sedan -99.

I know. Men för ombyggda hojar eller liknande ska det visst vara gk från 02-03 nångång, oavsett ålder på bågen.

Lobo Gixxer skrev:
2128131
Legalt sedan 02-03 nångång tror jag.

När jag köpte min hoj ny 02 va de halvljus på båda lycktorna. Men när kompisen köpte en 03:a va det bara på ena. :3freak

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back