Dubbla bromsslangar eller T?

  • Thread starter Thread starter jb
  • Start date Start date

jb

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Marbella
Hoj
YZF-R1 -18
Jag har monterat bort ABS på min S1000RR. Och fick en ny bromsslang fram med singel banjo.
Blir det effektivare om man istället tar dubbla slangar och dubbel banjo?
 
Förutsatt att man inte råkar få slangar och kopplingar med väldigt liten innerdiameter så har ingen praktisk betydelse.
Ofta blir det lite enklare slangdragning med T men det är å andra sidan lite krångligare att få tillverkat i exakta mått.

Annars kan man dra en slang från ena oket till det andra och med dubbelbanjoskruv gå vidare upp till bromspumpen med en enkelslang.
 
Dubbelslang föredrar jag. Lättare att lufta när det är bråttom i depån
 
Förutsatt att man inte råkar få slangar och kopplingar med väldigt liten innerdiameter så har ingen praktisk betydelse.
Ofta blir det lite enklare slangdragning med T men det är å andra sidan lite krångligare att få tillverkat i exakta mått.
Annars kan man dra en slang från ena oket till det andra och med dubbelbanjoskruv gå vidare upp till bromspumpen med en enkelslang.

En fin metod att få en luftficka. Brukar ta loss det bromsoket som är anslutet så här (vanligen vänster ok) och hänga upp oket under höger styre för att få ut luften.
Slangar som enbart går uppåt från bromsoken till bromspumpen på styret gör det lättare få ut luften !
 
Gäller kanske inte alla S1000 men en vi konverterade satt enda luftnippeln i banjoskruven, ingen i oket

Slutade med att vi luftade ledningarna, låste kolvarna på ena oket och pumpade ut kolvarna i det andra så långt som möjligt, sedan tryckte in kolvarna samtidigt som vi vickade på oket i olika vinklar så att instängd luft åkte upp till vätskebehållaren, sen samma sak med det andra oket, vet inte riktigt hur BMW/Brembo tänkt där?
 
Last edited:
Gäller kanske inte alla S1000 men en vi konverterade satt enda luftnippeln i banjoskruven, ingen i oket

Slutade med att vi luftade ledningarna, låste kolvarna på ena oket och pumpade ut kolvarna i det andra så långt som möjligt, sedan tryckte in kolvarna samtidigt som vi vickade på oket i olika vinklar så att instängd luft åkte upp till vätskebehållaren, vet inte riktigt hur BMW/Brembo tänkt där?

Besparing på t.ex 1,23 €.
Standardmotorcyklar byggs idag för lägsta möjliga pris, ibland också för utseendet.
(Det sista kan man inte beskylla BMW för. Tycker jag.)

MotoGP hojar byggs för lägsta möjliga servicetid.

20171024:
Är det så att Banjoskruven (för anslutning av bromsslangen) sitter på högsta punkten av Bromsoket, ja då måste ju luftskruven sitta i Banjoskruven. (Brembo M50?)
För det är ju ingen ide montera luftskruven lägre än högsta punkten på bromsoket ! Tar man nu och fyller på bromsvätska genom banjoskruven med hjälp av en spruta så finns det goda chanser om man omväxlande fyller på och drar tillbaka med sprutan över bromsoket att luft endera går upp i bromsslangen till bromsvätskebehållaren eller luft sugs in i sprutan=snabb avluftning !
På mina hojar sitter banjoanslutning mitt på bromsoken (ej högsta punkten).
Inte en chans få luft i bromsoket att via bromsslangen gå upp till bromsvätskebehållaren ! Utan enda chansen få ut luft blir genom avluftningskruven. Om man inte tar loss bromsoken så banjoanslutningen blir högsta punkten på bromsoket.
 
Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top