Dubbdäckstyper

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hej!

Jag gjorde den här till vår lokala crossgrupp på facebook eftersom det var flera som var i hågen att köpa dubbdäck te cykeln. Så tänkte att det kanske är fler som har glädje av den. Siffrorna reflekterar någon som köper dubbdäck för första gången.

311368_10150357302997842_565542841_8265817_1856770194_n.jpg


MvH
Olle
 
Nästa inlägg är däck anpassade för svensk vinter som ser ut som dessa, lastbilsdubb i mitten och endurodubb i kanterna. Håller ca 400-500 mil beroende på körstil.
Utrymme är lämnat och dubbningen är utförd så att man kan kompletera med koldkutter skruvdubb.
 

Bifogat

  • DSC00787.jpg
    DSC00787.jpg
    91.4 KB · Visningar: 232
Nästa inlägg är däck anpassade för svensk vinter som ser ut som dessa, lastbilsdubb i mitten och endurodubb i kanterna. Håller ca 400-500 mil beroende på körstil.
Utrymme är lämnat och dubbningen är utförd så att man kan kompletera med koldkutter skruvdubb.

du kör med 17" även fram eller hur? vilket däck använder du där?
 
Det är för att det inte är så stor succé att använda plåtskruv :( Körde tre omgångar förra året med mina mångatimmarnerlagda-däck och var tvungen byta typ 50 dubb, vilket är drygt i längden...

Duger bra om man vill prova på att köra på is dock!

Det enda rätta är att köra finndubb, så äre bara :D
 
Såna här däck kör jag med på min stunthoj! Svarvade/spetsade m6bult med bricka på in och utsida. Det greppar riktigt bra... På blank is är det som torrasfalt =) :tummenupp:tummenupp

DSC05822.JPG
 
Såna här däck kör jag med på min stunthoj! Svarvade/spetsade m6bult med bricka på in och utsida. Det greppar riktigt bra... På blank is är det som torrasfalt =) :tummenupp:tummenupp

View attachment 348135

Det problem jag sett med den här typen av dubbning är att planytan på däcket gör att däcket lyfter från isen när man kör över snö och det blir riktigt tvärhalkigt

Som sagt så fungerar det suveränt på ren is, men snösträngar kan vara döden ;D
 
Svensk generalagent är annars www.dubbex.se som även är den firman som dubbat mina däck.

Jag är ÅF ut till klubbar så hör av dig vid intresse så kan vi göra en prisjämförelse?

Tittade bara lite snabbt.
Hur kommer det sig att ni valt sommardäck att dubba?
Finns det inga lämpliga däck med både vinterblandning och passande mönster?
Jag tycker (tyckte) att TKC80 och liknande blev för hårda och sköra i kyla, så att de sprack runt dubbarna.
Trelleborg "Army" (numera "Mitas") fungerade hyfsat utan dubb, bra med dubb, men ramlade sönder om man hade effekt i motorn.
Hade hoppats att någon skulle börja sälja riktiga vinterdäck för landsväg(finns i Düsklandet) med dubb.
Till exempel heidenau:
K60silica.jpg

Jag är för gammal, rädd och skör.
Men det är upplyftande med hojjåkare på vintern.
 
...Bra fråga...

Nu är det faktiskt så att både Continenal TKC 80, Metzeler Karoo och Michelin MT21 samt T63 OCH Heidenau K60 går att få i M+S utförande med annan gummiblandning anpassad för vinterförhållanden som är mer anpassad för vinter och de är de typerna av däck som används att dubba med och ingenting annat.

I dagarna kommer jag att lägga ut en tråd under MC-äventyr som behandlar en resa som ska företas till Nordkap och som är ett mycket stort projekt som involverar flera företag bl a som vill testa sina produkter i extrem kyla och under extrema förhållanden därav att jag bl a har 2 däckstyper.
Förberedelserna har varit under lite hysch-hysch men jag lyfter på locket om någon vecka.

Resan företas med start ifrån Skåne den 8 februari var 500 mil + avverkas under 2 veckor på hoj...
 
Nu är det faktiskt så att både Continenal TKC 80, Metzeler Karoo och Michelin MT21 samt T63 OCH Heidenau K60 går att få i M+S utförande med annan gummiblandning anpassad för vinterförhållanden som är mer anpassad för vinter och de är de typerna av däck som används att dubba med och ingenting annat.

I dagarna kommer jag att lägga ut en tråd under MC-äventyr som behandlar en resa som ska företas till Nordkap och som är ett mycket stort projekt som involverar flera företag bl a som vill testa sina produkter i extrem kyla och under extrema förhållanden därav att jag bl a har 2 däckstyper.
Förberedelserna har varit under lite hysch-hysch men jag lyfter på locket om någon vecka.

Resan företas med start ifrån Skåne den 8 februari var 500 mil + avverkas under 2 veckor på hoj...

Åfan.
Det visste jag inte.
Skall bli kul att läsa om.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top