Dubbdäck

Josefsson

Nu med Akra rykrör...
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
KTM 950 SM
Nu när vintern snart är här kan man ju lika gärna göra nåt kul av den. Tänkte som många andra här köpa dubbdäck till 525:an.
Frågan är bara vad man ska ha för några?? Man vill ju inte ha några skitdäck som dubben lossnar på och som är hala som satan.

Så vilka däck rekomenderar ni med tanke på antal dubb, dubblängd och framför allt märke?

Och sista frågan: är det olika fälgdiameter på 525sx och exc?

tack på förhand Mvh Martin

Du borde ha 19tum på sx å 18 på exc

Ska du bara köra is så skippa ac-10 de är dubbade på varannan på sidan bara.....

kör du enduro ska du nog ha sådana, då snöspåren inte lika lätt bryter av de yttersta dubben

vad ska du åka på ?

Josefsson skrev:
Nu när vintern snart är här kan man ju lika gärna göra nåt kul av den. Tänkte som många andra här köpa dubbdäck till 525:an.
Frågan är bara vad man ska ha för några?? Man vill ju inte ha några skitdäck som dubben lossnar på och som är hala som satan.

Så vilka däck rekomenderar ni med tanke på antal dubb, dubblängd och framför allt märke?

Och sista frågan: är det olika fälgdiameter på 525sx och exc?

tack på förhand Mvh Martin

Tom Byron skrev:
Du borde ha 19tum på sx å 18 på exc

Ska du bara köra is så skippa ac-10 de är dubbade på varannan på sidan bara.....

kör du enduro ska du nog ha sådana, då snöspåren inte lika lätt bryter av de yttersta dubben

vad ska du åka på ?

Tänkte bara köra is, allså på sjöar. Finns det några märken som man ska akta sig för eller? chen shin t.ex

De som åker is brukar (notera att det står brukar :) ) köp crossdäck å lämna iväg så man får dubben i rätt vinkel,

ett tips bara :tummenupp
Många åker chengshin (stavning?) ifram ivf..

Josefsson skrev:
Tänkte bara köra is, allså på sjöar. Finns det några märken som man ska akta sig för eller? chen shin t.ex

Jag skulle akta mig lite för Trelleborg däcken. Sen dom började tillverkas i Tjeckien så har kvalliten varit riktigt varierande. Dom Trelleborgdäcken jag har haft därifrån har mer eller mindre varit skit, gummit spricker och dubb lossnar. Då har jag ändå åkt mestadels is.

Har en michelin ac10 fram och metzeler mc6 bak.. Har hört att ac10 ska vara bland de bästa dubbdäck man kan få på marknaden..

Men hur är metzeler mc6 med 320 dubbar ? har hört att dom rockar på isen.. :confused:

Nån som kan dela ut sina erfarenheter ?

-MLM- skrev:
Har en michelin ac10 fram och metzeler mc6 bak.. Har hört att ac10 ska vara bland de bästa dubbdäck man kan få på marknaden..

Men hur är metzeler mc6 med 320 dubbar ? har hört att dom rockar på isen.. :confused:

Nån som kan dela ut sina erfarenheter ?

AC10: I skogen kanske, men absolut inte på isen!

MC6: Enligt mig helt kassa, jmf med Trelleborg 244 iaf. Då har jag bara åkt med is-isdubbade iofs. Dvs dubbade bara för is. MC6'an tyckte jag var lömsk och släppte väldigt otrevligt, krävde mycke luft i dom för att det skulle funka sådär. Väldigt mjuk stomme.

Lyssna på Ebbemannen :mattias

De däcken jag tyckte var de bästa jag kört på brydde han sig inte ens om att montera :( . Säger han ett visst däck är bra så är det så :fakta

Supermoto skrev:
Lyssna på Ebbemannen :mattias

De däcken jag tyckte var de bästa jag kört på brydde han sig inte ens om att montera :( . Säger han ett visst däck är bra så är det så :fakta

Sorry mannen, kände mig nästan elak förra vintern ju... :gnissla

Jag vet bara att trelleborg(244) är kanon att åka på. Har bara MC6 att jämföra med. Bakdäck alltså... Fram har jag kört med org trelleborg-dubbat, Metzeler MCE som inte tillverkas längre, och nu Cheng Chin 855. Dom 2 senare dubbade bara för is. MCE't var helt överlägset, 349 dubb på helt homogent utplacerade klackar. Inte en klack var ledig... :yoparty Abolut det bästa fästet jag haft i fram på is. Synd att dom inte finns längre. :( Var förr i tiden däcket of choice för finndubbsåkare. Funkade lika bra med endurodubb.

Last edited:
Men om man ska ut och busa lite på isen bara och inte köra cross, möjligtvis nån endurosväng i skogen. Vilka däck är bra och prisvärda då? Eller är det så enkelt att man får vad man betalar för?

Mvh Martin

så summan av kardemumman blir då att ac-10 går bort när det gäller isåka.

men vad ska man ha istället?? Märke,Modell, Fram och Bak????

tex är dom här bra eller skit??
MFC 7 SX Master 100/90-19 och 110/90-19'
MFC 14 MX Master 90/90-21

tack och hej hälsningar en vilsen josefsson

Bifogat

• tranemomctjanst19.jpg
    tranemomctjanst19.jpg
    7.3 KB · Visningar: 136
  • tranemomctjanst21.jpg
    tranemomctjanst21.jpg
    6.2 KB · Visningar: 126
Framdäcket ser väldigt klent ut! Det ska vara dubb i alla sidoklackar för ren isåka, mycket roligare då. Bakdäcket ser väl ok ut, lite glest mellan klackarna kanske, dvs litet antal dubb.

För rent isåka bör man välja de specialdubbade sulorna (gjort av någon som kan och har koll på hur dubben monteras för bästa hållfasthet). Taiwanesiska Cheng Shin är bra val att utgå ifrån, då de fortfarande har mycket gummi i sulorna ( = mjuka och följsamma) och inte bara plast och skit som annars hittas i väst-tillverkade.

Kör man mycket på småvägar och i skogen också, så är Michelin AC-10 faktiskt riktigt bra. Man har ett handikapp ute på isen, men hållbarheten är suverän och drivningen rakt fram är extremt bra för att vara serietillverkade ostar. Jag är nu inne på min tredje säsong på samma uppsättning och inte en enda dubb har lossat (kör dock ej renodlad enduro, så...).

Det lär nog finnas bra mellanting, som är bättre på is än AC-10, men ändå inte så extrema som is-däcken. Leta efter något med mjuk gummiblandning anpassad för vinterbruk och så riktigt tätt med dubb även ute på kanterna.

Snart fryser det på! :banana

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...