Dubba däck för landsvägskörning

hatarvinter

Medlem
Gick med
24 Nov 2010
Ort
göteborg
Hoj
hojlös :(
Hej, ska dubba ett par däck och tänkte fråga om råd angående ett par saker, underlaget däcken kommer rulla på är dels snö och is på smågator(låg hastighet) samt på vägar som saltas(hög hastighet).

Kommer förmodligen bli ett par däck med typ ett sånt här mönster, skulle tro mönsterdjdupet är runt 10mm i nyskick.
http://images.motorcycle-superstore...hinko_SR241_Front_Rear_Dual_Sport_Tire_--.jpg

Har tittat runt på olika dubb och det som verkar mest lovande är dessa, de andra jag hittat har antingen långt utstick eller riskerar att glida in i däcket i takt med att det slits med punktering som följd.
http://www.best-grip.se/

Har läst att man bara behöver limma dubben om däcket ska användas för enduro-körning och att man inte behöver limma dubben om däcket ska användas för landsvägskörning, hur bra stämmer detta?
Kanske borde limma ändå även om jag är lugn med gas/broms?

Gummiklackarna är ~18x18mm, är det för lite med skruvdubb som har en diameter på 12.6mm?

Gummiklackarna är slitsade 1-2mm, kan det påverka hållbarheten på dubbningen negativt?

Läst att däcket inte behöver förborras med dessa dubben men blir montering enklare om däcken förborras?

Hur många dubb kan det va lämpligt att sikta på för ett 16" bakdäck och 19" framdäck?

En skruvdubb jag hittat utmärker sig mot de andra med att va avsevärt mycket billigare, bronco skruvdubb.
Dessa dubben har ett utstick på 5mm, 5mm utstick är för mycket för landsvägskörning?
http://www.duells.se/katalog/Catalo...earch=prod&lcid=1053#params:nid=100074&t=info

Mvh Hatarvinter
 
http://www.best-grip.se/

Jag är trött så orkar inte svara strikt på varje fråga men jag har kört med dom där i en uppsättning däck förut och de satt kvar bättre än vanliga bildubb limmade och dubbade på firma.

Skruvade bara i dom som dom är, behöver inte limmas.

Sen ska du verkligen nite förborra då kommer dom ju inte dra i som dom ska och förmodligen lossna.

Underbara dubbar för landsvägskörning!

Får helt klart min röst!:yoparty:Bugar
 
Sen ska du verkligen nite förborra då kommer dom ju inte dra i som dom ska och förmodligen lossna.
Sitter med 3st såna dubb i näven i olika storlekar och tycker det ser ut som de kan vandra en del i sidled innan de biter i däcket så tanken med att förborra var att få ett styrhål för mittendelen av skruvdubben och då använda 1mm borr.

Ingen rekommendation om hur många dubb som är lämpligt att sikta på per däck?
 
Sitter med 3st såna dubb i näven i olika storlekar och tycker det ser ut som de kan vandra en del i sidled innan de biter i däcket så tanken med att förborra var att få ett styrhål för mittendelen av skruvdubben och då använda 1mm borr.

Ingen rekommendation om hur många dubb som är lämpligt att sikta på per däck?

Trycker du hårt och är försiktig så borde det gå bra!

Inte en enda som gick snett för mig! :)

Vet dock inte hur många dubb jag hade... Tyvärr
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top