Dubai - mest spännande MotoGP-racet i år?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mycket talar för att helgens race kan bli det mest spännande racet på många år. Kanske inte det tätaste men en helt ny bana där inga förare ahr kört förut och där ingen har data eller spårval sedan gammalt att gå på kommer kunna ge intressanta resultat tror jag. Många förändringar från första friträningen till söndagen kommer det också bli
En bana med många kurvor, 15 stycken, varmt som tusan samt nytt för alla.
Kommer Rossi/Burgess visa varför de vunnit så mycket genom åren och sopa banan med konkurrenterna? Jag tror det men vilka kommer följa närmast? Kommer Honda vara maskinen of choice eller kan Suzuki, Yamaha och Kawasaki vara med i matchen från början?

* Kagayama ersätter Roberts på Suzukin
* James Haydon ersätter Kurtis Roberts på Proton KR5:an.
* James Ellison kommer köra WCM-hojen.
* Byrne kommer inte köra.

Är det någon som vet vilka som fått wildcards i 125 och 250 där?

Får väl hoppas på ett mer spännande race än sist iallafall..

Kul med en ny bana..

Det ligger nära till hands att tro att en ny bana jämnar ut oddsen. Men jag tror tyvärr att det som vanligt blir ett ganska förutsägbart race: Rossi, Gibernau, Biaggi i täten med Checa, Melandri, Edwards & the usual suspects en bit därefter.

Problemet med MotoGP är att det är så förutsägbart och relativt odramatiskt. Efter de första 2-3 varven då man ibland får vara med om en del omkörningar/vurpor händer inte speciellt mycket. Såklart finns det undantag, men oftast slutar det på ett sätt som känns mycket bekant.

Hur kan det bli mer spännande?

Skicka upp lite bilder på Dubai-banan och info. Kul o veta lite i förväg vad för körning som kommer bli av.

Banan heter Losail och ligger vid Doha. Är 5400m och längsta raksträcka 1068m. Är näst längsta rakan i årets MotoGP. Bara Mugellos raka på 1141m är längre.

Ser ut att vara byggd på "modernt" F1 vis. Mycket "stop and go". Hårda bromsningar och axelerationer.

Bifogat

• Doha[1].gif
    Doha[1].gif
    4.2 KB · Visningar: 134
Last edited:
Racet körs på lördag! Vilket betyder att kvalen körs tors-fredag!

Axxexs skrev:
Racet körs på lördag! Vilket betyder att kvalen körs tors-fredag!

Den infon tackar jag för,hade inte en aning om det..

Hade kunnat blivit lite surt på söndan.. :brinnerup

Axxexs skrev:
Ser ut att vara byggd på "modernt" F1 vis. Mycket "stop and go". Hårda bromsningar och axelerationer.

Trist bana att se 125 och 250 på, alltså. Synd.

Och jag tror som resten: det blir Rossi. Han är bäst på att anpassa sig till olika förutsättningar.

Vilken dag? Kanal? Tid?
Vill inte missa mer motoGP nu!!

Don Quixote skrev:
Surt som faen iom ERF på Knudan på lördag.

Finns en tv som får in Eurosport i cafeterian. Finns dock en risk att cafeterian inte är öppen..

Nyteknik skrev:
Det ligger nära till hands att tro att en ny bana jämnar ut oddsen. Men jag tror tyvärr att det som vanligt blir ett ganska förutsägbart race: Rossi, Gibernau, Biaggi i täten med Checa, Melandri, Edwards & the usual suspects en bit därefter.

Problemet med MotoGP är att det är så förutsägbart och relativt odramatiskt. Efter de första 2-3 varven då man ibland får vara med om en del omkörningar/vurpor händer inte speciellt mycket. Såklart finns det undantag, men oftast slutar det på ett sätt som känns mycket bekant.

Hur kan det bli mer spännande?

Visst är det så att det förmodligen kommer handla om de vanliga i toppen.
Det kan dock bli ett bra rejs ändå. Men visst finns risken att det blir odramatiskt, men det har ju mest att göra med förra rejset krascher, och rossis försprång i tabellen.

Ducati har visst haft Randy Mamola över till banan för att köra deras 2-sitsiga hoj där.

Är det så att "testet" kan ha varit avsett som tjuvträning så dom kan få lite data från loggern? :va

*/ ?>
Back