Du behöver inte använda hjälm vid färd på bensinstationsområde med flera.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Har alltid varit så nojjig att ta på mig hjälmen när jag rullar ifrån bensinstationens pump till det lilla "huset" (statoil) där man hittar tryckluft för att kolla däcken. Tänker att den skall ändå av snart och dessutom är man ju lite rädd för polisen.

Men Om jag har tolkat detta helt rätt så finns det undantag för hjälm användning.

https://lagen.nu/1998:1276#K4P9S2
Kap.4
§9:
Skyddshjälm behöver inte användas
1. av passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat lämpligt huvudskydd,
2. när fordonet inte är i rörelse,
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande område,
4. på en moped som framförs med avstängd motor, eller
5. i en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller i en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om bilbälte används.

Nu vet inte jag om du är rättshaverist eller så:hihi

Men inom det du säger enligt punkt 3 så har det aldrig förekommit och kan inte förekomma böter/straff.
Finns inget stöd över det i lagen över huvudtaget.

Så du kan helt lungt åka förbi polisbilen med hjälmen i armvecket till luftpumpen.

Du kan inte åka dit för det alls - tror knappast att nån polis ens skulle bry sig så men om du satte
på dig hjälmen för och köra 10m så kanske dom skulle kolla om du var RF eller påtänd

Jag tror inte att polisen skulle bry sig om du flyttar hojen och har hjälmen inom räckhåll inom ett litet begränsat område utanför allmän trafikerad, t ex bensinstation, p-hus/inhägnad ens om det fanns någon paragraf i lagtext som stödde det klart och tydligt. Skulle polisen fälla en för en sådan sak har man nog något mer i bagaget som retat upp dem. Själv brukar jag ta av mig hjälm efter en runda och ställa den i garaget i samband med att jag öppnar porten för att sedan ta in hojen. Har aldrig haft någon fundering på vad en eventuell polisman skulle säga om att jag korsar gatan körandes utan hjälm. Det hade nästan ha varit ett sant nöje att få en bot på det och se reaktionen på frågan om vederbörande innerst inne tycker att han utfört sitt jobb väl där han kan se sig själv i spegeln på morgonen innan han tar sig till sitt arbete.

Tar man hojen runt kvarteret för en kontrollkörning utan hjälm eller fram och tillbaka på den relativt otrafikerade sträckan utanför garagen. Där går gränsen. Det skulle nog en polisman också hålla med om. Lite sunt förnuft räcker ofta för att avgöra vad som är rätt och fel.

Samma gäller ju med bilbälte, på parkering behövs det inte och inte heller när man backar.

Jag förstår ärlig talat inte problemet, kör jag hojen oavsett var och oavsett hur sakta så har jag hjälmen på.
Känner en kille som BARA skulle köra en väldigt kort sträcka o han hamnade på sjukhus. Även om du litar på dig själv kan du aldrig lita på andra.

Jag förstår ärlig talat inte problemet, kör jag hojen oavsett var och oavsett hur sakta så har jag hjälmen på.
Känner en kille som BARA skulle köra en väldigt kort sträcka o han hamnade på sjukhus. Även om du litar på dig själv kan du aldrig lita på andra.

jo de e ju många fotgängare som blir i ihjälkörda varje år, de använder inte hjälm :fakta så man skall passa sig, själv kör jag alltid utan hjälm när jag är hemma och tar hojen ifrån garaget till huset (fortfarande på tomten då vi har egen väg, ca 100m) för att sedan klä på mig. tråden handlar inte om vad man bör o inte bör göra, utan att om man får problem med lagen (som jag har trott) så skall man bara blåneka till brott o säga att man följer bara lagen :) Det är det tråden handlar om!

jo de e ju många fotgängare som blir i ihjälkörda varje år, de använder inte hjälm :fakta så man skall passa sig, själv kör jag alltid utan hjälm när jag är hemma och tar hojen ifrån garaget till huset (fortfarande på tomten då vi har egen väg, ca 100m) för att sedan klä på mig. tråden handlar inte om vad man bör o inte bör göra, utan att om man får problem med lagen (som jag har trott) så skall man bara blåneka till brott o säga att man följer bara lagen :) Det är det tråden handlar om!

Oavsett så har jag rätt till att uttrycka min åsikt.

Kom att tänka på när jag skulle tvätta hojen. Då behövde jag köra hojen från garaget till utanför där jag bor. Korsar en bilväg men annars kör jag genom bostadsområdet med gångväg. Tog ändå hjälmen med mig, kändes dumt att chansa tänkte jag.

Oavsett så har jag rätt till att uttrycka min åsikt.

ja för all del, inget som har sagt att du inte får det, men du kanske vill starta en egen tråd om varför man ändå skall använda hjälmen? Jag gjorde denna tråd för att upplysa vad som gäller, inte vad jag tycker att andra skall göra :va

Om man nu åker 20 m på macken. Är det inte enklare att ha hjälmen på skallen än någon annanstans? Den ska ju ändå med... Känns som ett icke-problem...

Vad säger försäkringsvillkoren då?

I vissa försäkringar kan man ha gått med på att alltid bära godkänd skyddsutrustning. Av vilket en hjälm brukar vara en del. Gör man inte det kan man t.ex. bli bestraffad med en högre självrisk. Dock har jag varken hoj eller försäkring just nu så jag orkar inte googla fram några försäkringsvillkor och kolla vad det står om det där.

Själv brukar jag rulla hojen mellan bränslepump och luftkoll/parkering om det bara rör sig om 20 meter. Enklare och snabbare och man slipper en onödig start.

Själv brukar jag rulla hojen mellan bränslepump och luftkoll/parkering om det bara rör sig om 20 meter. Enklare och snabbare och man slipper en onödig start.

ja allt beror på mack, hemma hos mig är det typ 50m uppförsbacke.

men ja. alla får ju göra som de vill, antar att lagen säger att man måste knäppa hjälmen i trafik, de kan man ju skippa på bensin macken om man vet att man skall köra långsamt och ta av den om ca 10 sekunder igen.

Återigen gottfolk, bara upplysnings tråd då jag inte själv visste vad lagen sa innan utan hade inbillat mig att man alltid skall ha hjälmen enl. lag men sett en hel del som rullar mellan pump o lufttryck utan hjälm innan. alltid tänkt att dessa bad-ass som bryter mot lagen, men jag hade fel i min tankegång :glömdet

Punkt 5 vet jag nån blev nitad på , han flinade åt snuten med en fyrhjuling men då sa snuten "har du säkerhetsbälte" och börja och skriva en bot - haha - han fick ju sluta flina:rofl.

Det var nått sånt - det måste varit en öppen fyrhjuling då han sa att han inte hade säkerhetsbälte...

Det blev nått hopplöst läge och det blev böter iaf

Näe, men påtal om knark så är det väl i säg fel, att sedan kombinera det med andra aktiviteter är ju inge bra, men ja. säger så här: låt evolutionen ha sin gång (dock i singelolyckor) :rolleyes:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti