Drog av topplocksbult!!!

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Kawasaki kz440
bytte toppackning i dag å när jag skulle skruva tillbaka toppen så gick ena bulten av nere i blocket! den fixade inte ens 60nm :3freak hade inga problem att hålla mig för skratt kan jag lova! som tur var lyckades jag få ut skiten förhållandevis lätt med hjälp av någon skum sorts grispitt.... rätt lättad sitter jag nu hemma med en öl å funderar över hur fan jag ska göra nu? köpa nya bultar på måndag å skruva ihop eller köpa pinnbultar i stället... hmmm... det lutar åt nya org bultar iaf!

Bifogat

• mad 006.jpg
    mad 006.jpg
    21.8 KB · Visningar: 326
madmagnus skrev:
bytte toppackning i dag å när jag skulle skruva tillbaka toppen så gick ena bulten av nere i blocket! den fixade inte ens 60nm :3freak hade inga problem att hålla mig för skratt kan jag lova! som tur var lyckades jag få ut skiten förhållandevis lätt med hjälp av någon skum sorts grispitt.... rätt lättad sitter jag nu hemma med en öl å funderar över hur fan jag ska göra nu? köpa nya bultar på måndag å skruva ihop eller köpa pinnbultar i stället... hmmm... det lutar åt nya org bultar iaf!

Du hade nog otur med den bulten..de brukar allt palla mer än så. Men sätt istället i pinnbult så slipper du läckande topp vid laddtryck.

Eller har du byggt en lättrycksturbo? :D

madmagnus skrev:

PL400 ska fungera har jag hört... :tummenupp

skruven bör man helst byta varje gång då sträckbult töjer sig varje gång man drar åt, kanske var det inte första gången som toppen var isär så skruven kanske var lååång,lövtunn med "knorr" på mitten :hihi

madmagnus skrev:

SATANS HELVETES JÄVLA SKIT Känner igen det där drog av uraltoppen bultar av mjukporöst ryskt skitstål.
Annat är det på BMW där kan man dra tills man dööööööööööööör.

Last edited:
synd som fan att det är någon sorts skum dimension på bultarna! M9 eller nåt? annars hade jag rullat till jobbet å hämtat stålpinnbult.... undrar om det går att gänga upp till m10??? det suger som fan att det är helg när man behöver grejor!! :mad:

Last edited:
PD skrev:
skruven bör man helst byta varje gång då sträckbult töjer sig varje gång man drar åt, kanske var det inte första gången som toppen var isär så skruven kanske var lååång,lövtunn med "knorr" på mitten :hihi

jä! jag vet men mer än 1 gång ska man väl kunna använda bultarna! annars är det ju rent bedrövligt....

madmagnus skrev:
synd som fan att det är någon sorts skum dimension på bultarna! M9 eller nåt? annars hade jag rullat till jobbet å hämtat stålpinnbult.... undrar om det går att gänga upp till m10??? det suger som fan att det är helg när man behöver grejor!! :mad:

Troligen M9x1,25 då går det att gänga upp till M10x1,25

gäller bara att ta det lite försiktigt så man hittar samma ingång på gängan

Den försvinner inte helt när man borrar upp hålet

Borra med 8,5mm borr 8,7 ska det vara igentligen men det blir tajtare gänga med 8,5 hål

madmagnus skrev:
jä! jag vet men mer än 1 gång ska man väl kunna använda bultarna! annars är det ju rent bedrövligt....

En anledning kan vara torra gängor som gjorde att den kanske vreds av och inte sträcktes av. T.ex. ARP och SPS-bultar ska smörjas med det smörjmedel som följer med bultarna, inget annat. Vanliga originalbultar, använd vanlig motorolja, inte molypasta eller något annat "halkigare" eftersom gängorna då går för lätt och du sträcker av bultarna. Likaså kan man inte utelämna eventuella brickor för att "tjäna" gängvarv på bultarna, åtdragningsmomentet (som bulten ser) blir olika med och utan (rätt) bricka.

Vill man t.ex. återanvända ARP's sträckbultar rekommenderar de (i nödfall) att man drar med ca 15% lägre moment än förstagångsmomentet och använda vanlig motorolja.

andersbrink skrev:
En anledning kan vara torra gängor som gjorde att den kanske vreds av och inte sträcktes av. T.ex. ARP och SPS-bultar ska smörjas med det smörjmedel som följer med bultarna, inget annat. Vanliga originalbultar, använd vanlig motorolja, inte molypasta eller något annat "halkigare" eftersom gängorna då går för lätt och du sträcker av bultarna. Likaså kan man inte utelämna eventuella brickor för att "tjäna" gängvarv på bultarna, åtdragningsmomentet (som bulten ser) blir olika med och utan (rätt) bricka.

Vill man t.ex. återanvända ARP's sträckbultar rekommenderar de (i nödfall) att man drar med ca 15% lägre moment än förstagångsmomentet och använda vanlig motorolja.

jag drog först 50nm (med rena gängor) sen ställde jag momentnyckeln på 60 å det kändes illa som fan redan innan bulten gick av! det gick lixom jämnlätt hela vägen tills den gick av... inget ökat motstånd! borde vetat bättre men jag har mest skruvat bilar tidigare, då mest BMW:s 50-60 tals motorer å deras bultar mattas inte även om dom återanvänds 5-6 ggr. vet ingen som köpt nya bultar till en sån motor iaf.. men men.. man lär sig nåt, varje dag

EDIT/ tror inte det det var pga torra gängor den gick av eftersom det var skitlätt att backa ur den igen! om inte jag är ute å cyklar helt så är väl "rena" gängor att föredra då det är lättare att dra rätt moment då?

Last edited:
andersson turbo skrev:
Troligen M9x1,25 då går det att gänga upp till M10x1,25

gäller bara att ta det lite försiktigt så man hittar samma ingång på gängan

Den försvinner inte helt när man borrar upp hålet

Borra med 8,5mm borr 8,7 ska det vara igentligen men det blir tajtare gänga med 8,5 hål

tackar för infon :tummenupp ska kolla på det i morgon... kanske finns det något på jobbet som jag kan snatta!

Tjena Mange!

Jag var förbi i garaget i fredags med turbo moppen, åkte till jobbet.
Klart fränt ligger man på 4000 RPM på 5:an och kranar på då ser man små fåglarna på himmeln, klart adrenalin framkallande.
Vi jobbar hela helgen 707292, har M10*1,25

// Sjödin

off topic

gurra snurra skrev:
SATANS HELVETES JÄVLA SKIT Känner igen det där drog av uraltoppen bultar av mjukporöst ryskt skitstål.
Annat är det på BMW där kan man dra tills man dööööööööööööör.

Ural och bmw är väl samma!? ser exakt likadana ut iaf och vad jag vet så passar delarna mellan dom

Team Sjödin skrev:
Tjena Mange!

Jag var förbi i garaget i fredags med turbo moppen, åkte till jobbet.
Klart fränt ligger man på 4000 RPM på 5:an och kranar på då ser man små fåglarna på himmeln, klart adrenalin framkallande.
Vi jobbar hela helgen 707292, har M10*1,25

// Sjödin

perfekt! jag kommer förbi :tummenupp

original ska mig veterligen dras nånstans runt 50-53 nm ,byt till m12 dra 100 nm garanterat tätt :banana
madmagnus skrev:

skitte skrev:
original ska mig veterligen dras nånstans runt 50-53 nm ,byt till m12 dra 100 nm garanterat tätt :banana
inte mer??? det var som fan.... ska försöka jaga nya orginal i morgon, får byta till pinnbultar senare :tummenupp

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing