Drog av en M6 insex i toppen - assistans please!

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Hade för avsikt att mäta ventilspelet på min Yamaha R1 -03.

Som bekant har den 2 kanaler genom ventilkåpan där det går vatten, dessa sitter fast med varsin M6 insex. Den ena lossnade vackert medans den andra erbjöd ett segt, hårt motstånd. Halvvägs ut behagade bulten ge vika och gå av.

Jag behöver tips och/eller hjälp. Tips på hjälp eller bara er egen utsträckta hand som förbarmar sig över mitt elände.

Pengar (ordentlig ersättning om det löses, inte ett par 20-or), kärlek, sprit eller sex utgår i ersättning, troligtvis i given ordning.

Hojen står i Norrtälje och kan kuskas dit hjälp finns och erbjuds. :)

Oerhört tacksam för hjälp, hoppas kunna köra Gotland ring i slutet av Maj.

Tack!

Edit: bild kan mailas. Bulten är i princip av utmed godset i toppen. Troligtvis ~10mm kvar att få ut.

Last edited:
Om du har en dreml så borde du kunna borra hål igenom skruven och sedan dra ut den med en torx eller skruvurdragare.
Men om den satt så innåt så kanske den är snedgängad och då vågar jag inte ge några råd längre.

Om du har en dreml så borde du kunna borra hål igenom skruven och sedan dra ut den med en torx eller skruvurdragare.
Men om den satt så innåt så kanske den är snedgängad och då vågar jag inte ge några råd längre.

Min o-proffsiga bedömning är att det är oxiderat, insexen hade åtminstone den vita, pulvriga, beläggningen och såg allmänt väderbiten ut.

Ja, ditt tips är en utväg, får ta den om ingen handfast erbjuds :) tack!

Min o-proffsiga bedömning är att det är oxiderat, insexen hade åtminstone den vita, pulvriga, beläggningen och såg allmänt väderbiten ut.

Ja, ditt tips är en utväg, får ta den om ingen handfast erbjuds :) tack!

Låter illa om den gått av efter att du fått ut den en bit och sen fastnat, att värma godset runt om kan hjälpa i kombination med en skruv utdragare(EJ GRISPITT) annars är det bara att borra ur den och dra i en helicoil. Men vad du gör så dra inte av en utdragare i skruven, då har du större problem än nu.

Jag gjorde så att jag borrade ett hål i bulten och sen knackade jag ner en liten insexbits, sen tog jag en grov lödkolv och värmde runt bulten, drog med ett litet spärrskaft och "biff" så var den loss. jag köpte trisslott den dagen.
Leta på en magnet när du borrar så slipper du borrspån i motorn.
Så den metoden funkar. :tummenupp

Ni som provat att borra med dremmel, funkar det bra? Har ni även provat att borra med den formbara armen som finns som tillbehör?

Ni som provat att borra med dremmel, funkar det bra? Har ni även provat att borra med den formbara armen som finns som tillbehör?

Har inte provat "dremmelverktyg" till en sådan operation eftersom mina tvivel är för stora till detta, ett välriktat körnslag MITT i skruven och en hederlig gammal borrmaskin med högt varv fixar biffen.

Maila bild, människa!

jag postar några här snart, ska bara ta mig hem :)

Har inte provat "dremmelverktyg" till en sådan operation eftersom mina tvivel är för stora till detta, ett välriktat körnslag MITT i skruven och en hederlig gammal borrmaskin med högt varv fixar biffen.

Ja, det är det självklara förstavalet, men det kan bli knepigt utan att ta ur motorn ... och där tar nog min ork slut :)

Last edited:
Här kommer 3 bilder, mobilbilder dessvärre.

Problemet är väl utrymmet framförallt, jag bör väl ta ur motorn men det är ingen tid eller lust jag har.

Tacksam för de svar, förslag och idéer jag fått :)

Bifogat

• bild.jpg
    bild.jpg
    105.1 KB · Visningar: 252
  • bild (1).jpg
    bild (1).jpg
    169.5 KB · Visningar: 239
  • bild (2).jpg
    bild (2).jpg
    148.5 KB · Visningar: 219
Sommarn e räddad :/
Well, man kan ju alltid försöka migga dit en muttrik på stumpen, värma den med induktionsvärmaren (43.000+moms) och hoppas på det bästa.

Well, man kan ju alltid försöka migga dit en muttrik på stumpen, värma den med induktionsvärmaren (43.000+moms) och hoppas på det bästa.

Äsch, det blir till att ta ur åbäket och använda borrmaskin tror jag.

Det enda problemet är att jag är lat!

Äsch, det blir till att ta ur åbäket och använda borrmaskin tror jag.

Det enda problemet är att jag är lat!

Om du misströstar så kör den till Sportbike om han har tid. Han har svart bälte i att få bort trasselskruvar.... och svets och induktionsvärmare.

Om du misströstar så kör den till Sportbike om han har tid. Han har svart bälte i att få bort trasselskruvar.... och svets och induktionsvärmare.

Ja, var detta ett erbjudande om hjälp är det accepterat, med massor av uppskattning.

Är det möjligt att göra med motorn i ramen? Det är trots allt lättast att transportera så samt underlättar mitt liv något.

Ja, var detta ett erbjudande om hjälp är det accepterat, med massor av uppskattning.

Är det möjligt att göra med motorn i ramen? Det är trots allt lättast att transportera så samt underlättar mitt liv något.

Man börjar med att försöka på plats, sen snackar vi tjåkk plånka :)
Seriösa tips och ev tidsbokning sköts med fördel via pm.

Uppskattar sportbikes intresse och erbjudande :)

Är det någon annan som känner att de har förmågan och viljan att lösa detta är dörren öppen.

Är den helförsäkrad kan jag stjäla den från dig.

Jag rekommenderar Sportbike Automekanik och -magi å det varmaste. Han knows his shit about shit 'n' shit.

Är den helförsäkrad kan jag stjäla den från dig.

Jag rekommenderar Sportbike Automekanik och -magi å det varmaste. Han knows his shit about shit 'n' shit.

Jag blidde jätte arj när det sa "splioång" och jag trodde att jag sluntit. Men icke, det japanska stålet är inte av svensk kvalité :/

Jag borde hålla mig till papper och vad papper är till för.

Jag hade en avdragen bult som jag borrade i och som jag sedan skulle gänga. Gängtappen gick av i den borrade skruven. En tragisk historia som tillslut löste sig. Så var försiktigt att du inte förrvärrar något.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP