Driva in pengar från privat person?.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Hur ska man gå tillväga för att driva in pengar från en privat person?.
Det rör sig om ca 1000 lappen som man än inte fått tillbaka o personen i sej har tydligen lite svårt för att förstå vad som är rätt eller fel,få tummen ur röven.

R1 racer skrev:
Det rör sig om ca 1000 lappen som man än inte fått tillbaka o personen i sej har tydligen lite svårt för att förstå vad som är rätt eller fel,få tummen ur röven.

http://www.balticinkasso.com/index.php?id=1&l=swe

[EDIT] Det kostar i.o.f.s. 1000 spänn att anlita dom, men om du vill statuera exempel så....

Last edited:
R1 racer skrev:

Intressant ämne faktiskt. Kan inte komma på något på rak arm annat än hot om våld och liknande primitivt beteende. Inkassobolag hanterar ju bara skulder företag emellan (eller?) och hursomhelst skulle säkert arvodet och omkostnader vara högre än skulden. Knepigt.

www.balticinkasso.com
(Klicka på "Våra arbetsmetoder")

Tror att du KAN gå till inkasso med en vanlig skuld med.. Är dock inte helt säker... Bara att ringa till ett inkassobolag o kolla...

Beror ju helt på om det finns kvitton, eller nått om summan.
Har för mig att det finns folk som man kan gå till som jobbar med indrivning.
Minns ej om man var tvungen att polisanmäla.. var så länge sen frågan var på tapeten.

Var ju ett inslag om Baltic Inkasso på Insider på tv3 för nått år sedan. De var ju inte seriösa för 5 öre och tror knappast vissa personer har så stor respekt ör dessa muppar heller.

Tja...beror lite på hur väl man känner personen ifråga och vilken relation man vill ha till den efteråt?

Jag skulle nog försöka att låna något av honom i motsvarande belopp,eller gärna dyrare och säga.-Ok du är skyldig mig si o så mycket och jag utgår ifrån att om du inte betalar tillbaka inom "si o så tid" så har jag preicse köpt (saken som du lånat) av dig och du kommer få ett kvitto av mig på att jag betalat dig "si o så" mycket pengar för den,och då är vi kvitt.

Sen den lagliga biten i detta har jag inte en aning om.

Bara ta reda på personuppgifter, mail, adress osv sen är det bara att börja beställa alla möjliga varor från nätet! Gå ner till ett bibliotek där de inte kan spåra vem som sitter framför skärmen och beställ. Sen skickar du ett lugnande mail och förklarar att detta trakasserande slutar om vederbörande betalar.
Har han tjej så är det ännu lättare att driva in pengarna, det beror på hur mycket moral man har. Ett litet välplacerat rykte hos fel person kan ställa till med en hel del. Sen om det är värt det för 1000:- är en annan femma.

Det "tråkiga" svaret är KFM. Funkar bra för privatpersoner också. Har han bara inkomster så är det en rätt säker väg att gå. Tar ca 2 månader från start till mål.

Ge mig.....öhhhhh.. 1000 spänn så fixar jag papprena för dig.

Tingsrätten torde vara rätt forum. Kan vara svårt dock om ni inte upprättat ett skuldebrev vilket jag tvivlar på när det bara rör sig om 1.000:-
å ere ju ord mot ord. Men du kanske har vittnen eller nåt.

Att stämma e annars gratis om jag inte minns fel. Och gratis e gott.

KFM som nämns här ovan kommer nog in i bilden efter ett domslut. Klart... Om han inte sätter sig på tvären eller så så kanske det går att bussa dom på han direkt.

Jag har annars bara erfarenhet när det gäller företag vs företag. Men lycka till.

Gör som 2 kompisar gjorde, promenera hem till killen o örfila honom och gå därifrån med hans dator. Nån som vill köpa en laptop kanske???

elvin2008 skrev:
http://skatteverket.se/kronofogden/ och klicka på 'Vill få betalt' till höger.
Ett inkassoföretag kan ju inte göra mycket mer än vad du kan, dom har ingen rätt att driva in pengar om man inte vill betala. Det är bara Kronofogden som kan göra.

Och kronofogden kan du som sagt gå till och anmäla denna skuld. Sen är det upp till den andra att bevisa att han inte är skyldig

Ligg på så inåt hellskotta. Var jobbig och obekväm. Dyk upp när personen som minst anar det och fråga hur det går med dina pengar.

Ge faan i att hota, misshandla eller ägna dig åt skadegörelse. Man kan vara jobbig och lyckas driva in skulder ändå.

*

Värsta är att jag känner inte personen i fråga och vi bor i olika delar av landet.
Lite svårt och låna grejor då av personen o behålla eller göra oväntade hembesök o "bjuda" på Gevalia kaffe.
Ända uppgifterna jag har är namn,adress och tel nr.

Jag såg ett reportage för något år sedan om en spansk indrivningsbyrå som hade folk som klädde ut sig till frukter och följde efter gäldenärerna vart de än gick tills de betalat.

Klä ut dig till en morot och lägg dig på lur hos honom.

R1 racer skrev:
Värsta är att jag känner inte personen i fråga och vi bor i olika delar av landet.
Lite svårt och låna grejor då av personen o behålla eller göra oväntade hembesök o "bjuda" på Gevalia kaffe.
Ända uppgifterna jag har är namn,adress och tel nr.

Asså, allvarligt, har du namn, adress och vet att killen tjänar pengar (=har en anställning) och du kan på ett trovärdigt sett visa att skulden existerar, gå till fogden.

Lite pappersarbete, lite småpengar, som du lägger till på skulden, och sedan är det igång.

Du lämnar ansökan, KFM sköter resten. en av två saker kan hända. Han erkänner, då får du ett utslag och kan driva in pengarna från hans arbetsgivare.

Han bestrider, och då hamnar ni hos tingsrätten. All in all, en ganska simpel process. Börja med att skicka ett brev till honom där du förklarar att du avser att gå till KFM, och eftersom du har ett solklart fall kommer du att vinna, och alla kostnader kommer att hamna på honom, vilket snabbt omvandlar 1000 kr till x*1000 kr.

Var bor han då? Kanske finns nån vänlig själ här på SH som bor i närheten å kan göra en :machinegu insats :D

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...