Driftingdäck

CBR_fluffy

smoke that tyre!
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
ninja stunt, drz stunt
vad ska jag köpa för däck som är riktigt hårda även ute på sidorna?
bakdäcket som jag slängde på sist har gått ca 5-6h och är redan slut ute på sidorna för det är så mjukt. usa big bore m1 heter det.

Michelin Pilot road1 är bra.

Jag hittade även ett gammalt beggat roadsmart som var hur halt som helst. Driftiade i flera timmar med det. Ångrar faktist lite att jag sprängde det.

För fem år sedan gjorde jag misstaget att köpa ett Avon Avanza (tror jag det var, Avon iaf) bakdäck till min GSX1400. Det är nog det värsta jag någonsin kört på. Jag hade lika gärna kunnat klä det gamla däcket med uttjänta snusdosor, och antagligen haft bättre fäste på bakhjulet. Gamla Macadam är klistriga sportdäck i jämförelse.

Det kunde släppa på de vita linjerna under acceleration vid en omkörning. Eller på väg ut ur en rondell i regn. Eller när man drog iväg från ett rödljus även vid ganska måttligt gaspådrag. Eller i 130kmh på autobahn i torrt väglag. Eller... Nog för att en GSX1400 ger en del effekt redan från låga varv. Men det var rent löjligt vad det där däcket släppte. Och när en liten smidig hoj som GSX1400 börjar att ta egna initiativ som man inte riktigt är förberedd på så kan det bli lite svettigt.

Dessutom nöttes det bara ner någon mm på 575mil semesterresa med tung packning.

Men jag vet inte hur de är nu. Förhoppningsvis så har väl Avon iaf ryckt upp sig lite de senaste fem åren.

ok bra, mer förslag på märken som man kan köpa idag, orkar inte springa och gräva efter gamla däck...

se till att hitta så gamla och torra däck som möjligt. pilot road1 och macadam som tidigare nämnts vet jag är bra, och det finns säkert många fler. (road1 ÄR bästa stuntdäcket alla kategorier)
du vill väll inte ha nya (dyra) däck när du ska bränna upp dem? :)

se till att hitta så gamla och torra däck som möjligt. pilot road1 och macadam som tidigare nämnts vet jag är bra, och det finns säkert många fler. (road1 ÄR bästa stuntdäcket alla kategorier)
du vill väll inte ha nya (dyra) däck när du ska bränna upp dem? :)

orkar inte hålla på och kränga om helatiden så jag tänkte handla nya :)

men ska man köra på 180 55 eller 190 50? :) snyggare med 190 men fälgen kommer närmare backen...hmm

Hade oxå något billigare Avon däck på när jag köpte min Mille. Perfekt för drifting skulle jag gissa med tanke på den totala avsaknaden av fäste. Bakdäcket släppte t.o.m. när motorcykeln motorbromsade på hösten och våren. Körde 1 år och det såg fortfarande helt nytt ut efteråt.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti