Drevstorlekar

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Hejsan.

Började idag med att byta mitt drivpaket. Allt flöt på bra tills det att jag upptäcker att det nya bakdrevet är mindre än det gamla.

Räknar kuggarna och kommer fram till att det nya är på 43st (vilket tydligen är originalkonfigurationen). Det gamla är på 45st.

Nu till min fråga. Kommer man att tappa mycket i acceleration pga. det mindre bakdrevet? Accelerationen är ju för min del viktigare än toppfarten. Om hojen gör 240 elle 250km/h är utan betydelse men hojen får ju inte bli slö.

Jag tror jag provar med det nya och skulle accelerationen bli alldeles för dålig så får jag väl köpa ett nytt 45kuggars.

Tacksam för svar.

/Henrik

:hej

Nej, inte generellt. möjligen på ettan som måste sliras längre. Det är effekt som krävs för att acca. Med drevning ändras bara vridet. Du har samma effekt. Varvtalsskilnaden mellan växlarna ökar något men det så lite att det är försumbart. Anta att du drevar så nya 2an är som gamla 3an. Accet blir identiskt. Man flytttar bara upp allt liksom. Nu var det ju frågan om 2 tänder bak vilket är jättelite. Problemen blir på högsta o lägsta. T ex man tycker man måste slira så länge vid start. Eller på högsta, som kanske inte orkar med o blir en för hög överväxel. Behåll o testa.

håkan

Du tappar 2/43 dvs ca 4.5 % i ax på varje växel. Märks säkert. Stegen mellan växlarna ändras inte, räknar i varv. Om varvet vid nån växling sjönk fr 10.000 t 8.000 förut, så är det samma nu. Prova o se om du trivs med det. Om inte så byt till 1 kugg mindre fram så får du aningen lägre (2-3 %) än du har nu. Slipper förlänga kedjan.
/u

ulf_lundin skrev:
Du tappar 2/43 dvs ca 4.5 % i ax på varje växel. Märks säkert. Stegen mellan växlarna ändras inte, räknar i varv. Om varvet vid nån växling sjönk fr 10.000 t 8.000 förut, så är det samma nu. Prova o se om du trivs med det. Om inte så byt till 1 kugg mindre fram så får du aningen lägre (2-3 %) än du har nu. Slipper förlänga kedjan.
/u

Fel av mig. Man tappar inte mer varv mellan växlingar. Det är skilnaden i bakhjulsvarv mellan växlingar som ökar med högre drevning såklart.

Men de 4,5 % blir väl något missvisande i o m att med högre uväxling kan man köra på lägre växlar under längre tid? Då får man igen vridet. Mycket handlar om var man vill ha axet. 0-100 eller 100-250. Det man får i ett fartområde förlorar man i ett annat. Omvänt, man kan inte få en 125a att acca som en R1, hur mycket man än drevar ned. Jo från 0-20 kanske. Det krävs motoreffekt.

En annan grej, I o f s ett extremfall. Jag gick från 36 till 30 bak. Accet blev bättre. Inte 0-30. Men i fartområden som är intressantare. 36-drevet var för en 11000 varv 125 motor. Nu sitter en enstånka i som snurrar max 7000. Den var så lågt växlad att jag förlorade tid på att växla 3 gånger innan 100. Men som sagt, ett extremfall.

/håkan

Håkan: Du har alldeles rätt. Det är effekten vid olika hastigheter (dvs tillgänglig dragkraft på hjulet) som avgör axet. Men på varje varvtal på varje växel är den 4.5 % svagare, samma effekt men 4.5 % högre fart. Vad det gör i axsiffror är en lite annan sak. Då kommer effektkurvor, luftmotstånd, fäste o framhjulslyft o annat in oxå.

Som sagt, jag tycker man ska prova lite o ta det som känns bäst helt enkelt.
/u

Tack för era superba svar :bow . STRÅLANDE :tummenupp

Har nu monterat drevet och skall ut på en 70mils provtur imorgon :) , så får jag se hur bytet har påverkat hojen.

Förstod dock inte i vilket område ett större drev bak (alt. mindre fram) gav störst förbättring i acc? 0-100 eller 100-250 :)

:hej

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back