Drevning?

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hovås
Hoj
NADA!
Nu får ni gamla rävar dyka ner i den djupa kunskapskälla ni besitter och rota fram lite uppgifter!

Vilken drevning bör man ha på de olika banorna i SO + SM? Har själv inte den blekaste så tips är en nödvändighet, jag har alla drev jag behöver (och förmodligen några till) så nu behöver jag bara veta hur de skall fördelas mellan banorna också... :confused:

Hur drevar ni?

:tummenupp
 
Jag kommer att prova mig fram och dessutom inte hålla på och joxa så mycket utan försöka hålla mig till ett par olika. Man vill ju inte heller knäcka kedjan stup i kvarten för att längden är fel. Sen har vi ju så pass vridmomenstarka hojar att man behöver växla relativt lite i alla fall.

Fast du som är favorit kanske alltid ligger på max och måste ha all effekt tillgänglig hela tiden ;) ?
 
No1 skrev:
Fasiken X...

Hade du inte koll på drevningen som du sa till mig??? ;)

Jag har en hel lista med olika drevningar som du kan få del av.......................................................................som tillhörde min Suzuki RGV250!!! :D (gör det ngn skillnadegentligen!!?? :p )

No1... :crash

Åhhhh.... tack! :zpy
 
XENOMORF skrev:
Nu får ni gamla rävar dyka ner i den djupa kunskapskälla ni besitter och rota fram lite uppgifter!

Vilken drevning bör man ha på de olika banorna i SO + SM? Har själv inte den blekaste så tips är en nödvändighet, jag har alla drev jag behöver (och förmodligen några till) så nu behöver jag bara veta hur de skall fördelas mellan banorna också... :confused:

Hur drevar ni?

:tummenupp
Originaldrevning (och kedja) funkade för mig heeela säsongen...
Bättre att lära sig hantera hojen först med de förutsättningar man har. Vissa har drevat bort sig eftersom deras "perfekta drevning" inte funkar så bra när väl rejset börjar och man sänker sina tider ~1,5 sek, som hände så många ggr i R1000 förra året.
 
Dessutom har väl en traktor som en tusenkubikare rätt så mycket vrid.
Enligt nr12 så åkte han på trean runt knutstorp på ERF i stort sett varvet runt förutom på rakan, och han åkte ju från nr18 :rolleyes: :D
 
R6

Anderstorp=14-46
Sviestad=14-46
Mantorp=14-48
karlskoga=14-48
Falkenberg=14-50
Mittsverige=14-50
Knutstorp=14-50

Det har fungerat för mig!!
R6 original är 16-48, kan inte funka ens på vägen!
 
Är väl inte så svårt att svara på. Man drevar optimalt!! :D

Om man utgår från den orginaldrevning de flesta 600-1000cc hojar har, så brukar man gå ner ett kugg fram och gå upp 2-4 kugg bak. Som exempel kan jag ta min GSX-R 750 förra året. Den gick jag ner 1 kugg fram och upp 2 kuggar bak (15/42 om jag minns rätt?). Den gjorde då ca 250km/h när varvtalsstoppet slog i, och en träning med ganska så mycket medvind på Sviestad, så körde jag på varvtalsstoppet varje gång ned till bergskurvan. Samma drevning gjorde att jag precis fick i 6:an på Gelleråsen och Falkenberg. Knutstorp hade jag knappt i 5:an.

För de snabbare banorna, (Sviestad, Mantorp, Anderstorp) så kan du dreva för typ 240-250km/h som toppfart (rödmarkeringen på 6:an). Övriga banor kan du nog dreva för typ 220Km/h som toppfart.

/Micke



XENOMORF skrev:
Nu får ni gamla rävar dyka ner i den djupa kunskapskälla ni besitter och rota fram lite uppgifter!

Vilken drevning bör man ha på de olika banorna i SO + SM? Har själv inte den blekaste så tips är en nödvändighet, jag har alla drev jag behöver (och förmodligen några till) så nu behöver jag bara veta hur de skall fördelas mellan banorna också... :confused:

Hur drevar ni?

:tummenupp
 
Re: Re: Drevning?

EazyLiving skrev:
Är väl inte så svårt att svara på. Man drevar optimalt!! :D

Om man utgår från den orginaldrevning de flesta 600-1000cc hojar har, så brukar man gå ner ett kugg fram och gå upp 2-4 kugg bak. Som exempel kan jag ta min GSX-R 750 förra året. Den gick jag ner 1 kugg fram och upp 2 kuggar bak (15/42 om jag minns rätt?). Den gjorde då ca 250km/h när varvtalsstoppet slog i, och en träning med ganska så mycket medvind på Sviestad, så körde jag på varvtalsstoppet varje gång ned till bergskurvan. Samma drevning gjorde att jag precis fick i 6:an på Gelleråsen och Falkenberg. Knutstorp hade jag knappt i 5:an.

För de snabbare banorna, (Sviestad, Mantorp, Anderstorp) så kan du dreva för typ 240-250km/h som toppfart (rödmarkeringen på 6:an). Övriga banor kan du nog dreva för typ 220Km/h som toppfart.

/Micke
Min gorde 275 med 14-46 drevning!
 
Re: Re: Re: Drevning?

ERIKSSON skrev:
Min gorde 275 med 14-46 drevning!

Inte för att diskutera toppfarter, men utväxlingen i lådor/primär är väl lite annorlunda mellan r6, gsxr750 och r1.
 
Re: Re: Re: Re: Drevning?

oFFkeFF skrev:
Inte för att diskutera toppfarter, men utväxlingen i lådor/primär är väl lite annorlunda mellan r6, gsxr750 och r1.
Japp så är det nog säkert! Men man måste ju dreva hojjen så att växlingarna passar och så att det varvar ur på 6an.
 
Re: Re: Re: Drevning?

På hastighetsmätaren, eller verklig uträknad hastighet?
Min hastighetsmätare visade 325 knyck då pga av ändrad utväxling. :D

ERIKSSON skrev:
Min gorde 275 med 14-46 drevning!
 
Re: Re: Re: Re: Drevning?

EazyLiving skrev:
På hastighetsmätaren, eller verklig uträknad hastighet?
Min hastighetsmätare visade 325 knyck då pga av ändrad utväxling. :D
För oss som kör GSXR1000 finns det en bra Excel-applikation som räknar ut toppfarten på de olika växlarna beroende på drevning.
Hittas här (du får lägga till konvertering till km/h själv: http://www.pro-libertate.com/gsxr1000/cear-calc.xls

Borde vara enkel att anpassa till olika cyklar om man känner till utväxlingarna på växellådan.

Med den drevningen som sitter på min cykel just nu (1 ner fram, 5 upp bak), så gör den drygt 260 på 6:an, vilket borde räcka även för Sviestad och Anderstorp. Så länge man inte varvar ur på 6:an och inte har en alldeles för hög drevning, så tror jag att man som Rookie inte ska fibbla för mycket med drevningar utan se till få flyt i körningen istället. Det är bättre att ligga på en för hög växel på vissa ställen och få flyt än att fokusera på att tekniken ska fixa flytet. Gasa mer och mecka mindre!
 
Re: Re: Re: Re: Re: Drevning?

Wenhov skrev:
För oss som kör GSXR1000 finns det en bra Excel-applikation som räknar ut toppfarten på de olika växlarna beroende på drevning.
Hittas här (du får lägga till konvertering till km/h själv: http://www.pro-libertate.com/gsxr1000/cear-calc.xls

Borde vara enkel att anpassa till olika cyklar om man känner till utväxlingarna på växellådan.

Med den drevningen som sitter på min cykel just nu (1 ner fram, 5 upp bak), så gör den drygt 260 på 6:an, vilket borde räcka även för Sviestad och Anderstorp. Så länge man inte varvar ur på 6:an och inte har en alldeles för hög drevning, så tror jag att man som Rookie inte ska fibbla för mycket med drevningar utan se till få flyt i körningen istället. Det är bättre att ligga på en för hög växel på vissa ställen och få flyt än att fokusera på att tekniken ska fixa flytet. Gasa mer och mecka mindre!


Håller nog med där. Drevning är inget för mig än på ett tag. Tittar man på tiderna Cralle och Cristobal lägger på Masterbike så ser man att originaldrevningen räcker långt.....
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Drevning?

Chris Ash skrev:
Håller nog med där. Drevning är inget för mig än på ett tag. Tittar man på tiderna Cralle och Cristobal lägger på Masterbike så ser man att originaldrevningen räcker långt.....

Håller INTE med, speciellt inte på 600, men det märker man själv vad som passar. Att dreva var för mig den stora aha-upplevelsen i somras. ....men då hade jag bara 95-100 ponnys i slangen vilket kanske bidrog...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top