Drevning

• Thread starter Thread starter RJ
  • Start date Start date

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Behöver lite goda råd angående drevning. Jag har provat 15/47 på en av mina R6:or och det skall vara ungefär 5 kugg upp om jag förstår saken rätt då original är 16/45. Min racehoj har 14/45 just nu och det skall då motsvara 6 kuggar upp hade nu tänkt byta till 15/47 även här men då blir kedjan för kort. Min fråga blir då är 14/44 detsamma som 15/47?
14/45 kontra 15/47 skulle ju enl. vad jag har förstått bara skilja en kugg men i praktiken kändes det helknas. Tjänar man något på att ha ett litet framdrev, borde inte ett mindre framdrev gå tyngre och slita mer på kedjan?
Är det någon vits med mindre bakdrev, blir det mindre gyrokrafter eller är jag ute och cyklar som vanligt.
Help me! :confused:

16/45 = 0,356
14/45 =0,311
15/47 =0,319
14/44 =0,318

skiljer altså 0.4% på 15/47 och 14/44......(lr om det blir0,3%...hmmmm)
dator och miniräknare ger olika svar:va

Få se hur brukar det låta:
"Hej och välkomna till racingforumet"
Visa det då!!!
Kom igen nu alla experter, ingen som har provat och kan komma med några ledtrådar.

Drevningar som på pappret ser ut att vara ungefär likvärdiga kan kännas helt annorlunda när man kör ja. Hjulbasen gör en del. Ju längre bak du har bakhjulet destu brantare gaffelvinkel får man men en längre hjulbas. Vissa hojar kan vara rätt känsliga för var bakhjulet sitter. Med en viss drevning kan det behövas göras andra inställningar för chassi/dämpning för att det ska göra att hojen ska bete sig lika som den med en annan drevning.

Ett större bakdrev gör också att det blir en större hävarm mellan utgående drev och bakhjulet när man gasar med. Så att motorn orkar komprimera fjädern mer vid gaspådrag.

Under 13 är litet för ett framdrev. 14 och upp är normalt.

Last edited:
Drevningar som på pappret ser ut att vara ungefär likvärdiga kan kännas helt annorlunda när man kör ja. Hjulbasen gör en del. Ju längre bak du har bakhjulet destu brantare gaffelvinkel får man men en längre hjulbas. Vissa hojar kan vara rätt känsliga för var bakhjulet sitter. Med en viss drevning kan det behövas göras andra inställningar för chassi/dämpning för att det ska göra att hojen ska bete sig lika som den med en annan drevning.

Ett större bakdrev gör också att det blir en större hävarm mellan utgående drev och bakhjulet när man gasar med. Så att motorn orkar komprimera fjädern mer vid gaspådrag.

Under 13 är litet för ett framdrev. 14 och upp är normalt.
Tack det var bra information!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck