Drevning + Ryckig motorbroms

MacQ

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Kawasaki GZP 600 R, Kawasaki KLR 500
Har sökt lite.. och så här på SH .. (kan erkänna att ja är sämst på att söka, men har försökt iallafall)
har 3 frågor...

Fråga 1: När man drevar, mindre antal kugg fram är aktuelt för mig, så hamnar bakhjulet längre bak. Men undrar jag om det är nåt man märker ? och blir det STOR skillnad på bara -1 kugg fram ?

Fråga 2: När jag börjar motorbromsa så rycker cykeln till.. och när ja gasar på igen så rycker den till igen.. kanske är ett kännt fenomen ? Undrar varför..

Fråga 3: När man spänner kedjan, ska den vara med 1 - 2cm spel när man sitter på cykeln eller när den står på stödet ? (värkar mest logiskt när man sitter på cykeln, men kan ju alltid fråga proffsen här ;) )

1. Jag drevade ner min 125a en kugg fram, helt plötsligt kunde man dra upp den på bakhjulet. :va

2. Det är kedjeslacket som gör det.

3. När man sitter på cykeln.

Rundningsmärke skrev:
Jag skulle gissa på slitna ryckutjämnare.

/A

Någon som har någon bild på ryckutjämnare ? .. eller kan tala om hur de ser ut/ sitter? .. visste inte ens om att det fanns nåt som hette så..

MacQ skrev:
Någon som har någon bild på ryckutjämnare ? .. eller kan tala om hur de ser ut/ sitter? .. visste inte ens om att det fanns nåt som hette så..

Tårtbitar av gummi som sitter i baknavet.

Ett kuggs skillnad fram märks tydligt på utväxlingen. Att bakhjulet flyttas kan du strunta i.

Ryckandet kan förvärras av glappa svinglager och fjädringslänkage.

Kedjespänningen kollas EN gång med fjädringen i det läge som ger mest spänd kedja.
(Polare eller t.ex. spännrem över sadeln bra för det.) Är oftast nånstans i mitten.
Dvs. då drevaxel, svingaxel o hjulaxel är i linje. Ställ in lite slack då och
ställ sen hojen på stödet och mät vilket slack det blir där. Sen räcker det att
ställa det slacket.

Eller följ instruktionsbokens rekommendationer.

Obs, vid lite sliten kedja varierar spänningen när man snurra på hjulet. Kolla mest spända läget.
/u

Last edited:
Jag har kollat efter ryckutjämnare.. men ja hittar ingen.. nånstans.. touring.se.. lellesmc.se .. ingenting.. antagligen söker ja efter fel namn.. undrar vad "ryckutjämnaren" heter ? ..

MacQ skrev:
Fråga 3: När man spänner kedjan, ska den vara med 1 - 2cm spel när man sitter på cykeln eller när den står på stödet ? (värkar mest logiskt när man sitter på cykeln, men kan ju alltid fråga proffsen här ;) )

Min hoj skall ha 2-3cm ståendes upprätt obelastad, så det kan nog variera från hoj till hoj.
1-2cm så känns det som det skall vara belastad, men inget e ju 100% hör med märkesverkstad om du inte har handbok.......

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT