Drevning eller annan effektförändring?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag föredrar kraftfull acceleration framför maximal toppfart, och undrar då om en neddrevning av framdrevet är det mest kostnadseffektiva ingreppet på min ZX7R?

Om så - vilken tandning är mest vettig för att inte äventyra hållbarhet i motor och kedja, och hur mycket extra utgående kraft genererar det då ungefär?
 
-1 fram +2 bak brukar väl vara rätt vanligt. Att sätta på ett mindre framdrev gör att kedjans livslängd eventuellt blir lite kortare på grund av att omkretsen på drevet blir mindre. Motorn borde inte påverkas alls av det tycker jag.
Och ja, det är det billigaste sättet att få hojen piggare, men du ökar inte effekten.
 
-1 fram +2 bak brukar väl vara rätt vanligt. Att sätta på ett mindre framdrev gör att kedjans livslängd eventuellt blir lite kortare på grund av att omkretsen på drevet blir mindre. Motorn borde inte påverkas alls av det tycker jag.
Och ja, det är det billigaste sättet att få hojen piggare, men du ökar inte effekten.

- Tack, jag vet inte ännu riktigt hur vass hojen är om man drar ur den ordentligt. Den är reggad som 61 kW, men antar att den är ostrypt med tanke på vridet jag kände av när jag körde hem den. Finns det något enkelt sätt att kontrollera ev. strypning på de här hojarna förresten?

- - - Updated - - -

-1 fram +2 bak brukar väl vara rätt vanligt. Att sätta på ett mindre framdrev gör att kedjans livslängd eventuellt blir lite kortare på grund av att omkretsen på drevet blir mindre. Motorn borde inte påverkas alls av det tycker jag.
Och ja, det är det billigaste sättet att få hojen piggare, men du ökar inte effekten.

- Tack, jag vet inte ännu riktigt hur vass hojen är om man drar ur den ordentligt. Den är reggad som 61 kW, men antar att den är ostrypt med tanke på vridet jag kände av när jag körde hem den. Finns det något enkelt sätt att kontrollera ev. strypning på de här hojarna förresten?
 
- Tack, jag vet inte ännu riktigt hur vass hojen är om man drar ur den ordentligt. Den är reggad som 61 kW, men antar att den är ostrypt med tanke på vridet jag kände av när jag körde hem den. Finns det något enkelt sätt att kontrollera ev. strypning på de här hojarna förresten?

Du kan ju testa maxfarten och jämföra med uppgiven maxfart för modellen, kommer du upp i någorlunda samma hastighet bör den vara ostrypt.
Annars är det ju en förgasarhoj, så bricka i insug, trottelstopp och annat skoj finns som val för strypning. Jag skulle misstänka att den har ursprungseffekten. :hihi
 
En snabb googling säger att effekten skall ligga på 92kw/126hk, så den har ju blivit reggad som strypt en gång i tiden för att spara på försäkringspremie.
Att där faktiskt skulle finnas någon strypning kvar i den gamla hojen känns ju onekligen inte troligt.
Där säljs strypningskit till dessa hojar som är brickor som sätts i insuget, kan tänka mig trottelstopp också förekommit. Både och är rätt enkelt att kolla upp.

Hittas inget och den fortfarande känns trött, så gör en rejäl service, det är ju en gammal nyinköpt hoj, så ventilspel, tvätta ur föggar, nytt lutfilter, synka spjällen osv kan gömma en hel del hästar om underhållet är satt efter. Det är också bra att veta att det är gjort, och att allt är i skick.

Annars har jag ju iofs en 9:a motor med trimkammar som ligger och skräpar.....
(dock inte 100% komplett)
 
"Jag föredrar kraftfull acceleration framför maximal toppfart, och undrar då om en neddrevning av framdrevet är det mest kostnadseffektiva ingreppet på min ZX7R?"

Växla senare.
 
Om du vill kolla hur mycket olika drevningar påverkar fart och varvtal så är detta bästa hjälpmedlet.

http://www.gearingcommander.com/

Här kan du jämföra olika drevuppsättningar mot original, ganska kul att trixa med.
 
Tackar, jag vet inte om jag är så sugen på att testa maxfart precis. Kan man tydligt se om det sitter någon strypbricka eller liknande på förgasare/trottel?
 
Om du vill kolla hur mycket olika drevningar påverkar fart och varvtal så är detta bästa hjälpmedlet.

http://www.gearingcommander.com/

Här kan du jämföra olika drevuppsättningar mot original, ganska kul att trixa med.

- Tackar för länken, men jag hittar faktiskt inte ZX7R -1998 där? Kikar bland Ninja-modellerna och där finns bara för år 2000.
 
Det beror på vilket framdrev som sitter där idag. Är det15 t , då är det bättre att gå upp 2 t bak istället om kedjan räcker.

På Svenska banor är det enbart på Anderstorp där du kan komma i närheten av hojens toppfart. I dom flesta andra fall är accelerationen viktigare..
 
Last edited:
Det beror på vilket framdrev som sitter där idag. Är det15 t , då är det bättre att gå upp 2 t bak istället om kedjan räcker.

På Svenska banor är det enbart på Anderstorp där du kan komma i närheten av hojens toppfart. I dom flesta andra fall är accelerationen viktigare..

- Ska kolla det, men är det så stort "slack" i en korrekt spänd kedja att det kan gå att hänga på ett större drev?
 
Jag kan förstå strävan att minimera antal växlingar per varv för en banhoj men för en gathoj är det ju bara första delen på ettans växel som påverkar axxet vid en nerdrevning - förutsatt att man kan skafta fullt utan lyft - vilket i princip bara en längre sving tillåter. För resten av växlarna är det bara att lägga växlingsvarvet så att effektspannet maximeras, dvs att växla x antal varv efter maximalt effekt för att inte dippa för lågt i effekt efter en växling. Det tar tid att växla, det måste du ta in i beräkningen.

Vill du dreva förnuftigt och ekonomiskt, välj orignal eller större framdrev och anpassa bakdrevet för att uppnå önskat resultat.

<edit>T.ex. min Bandit är drevad till 15 km/h över varvtalet för maxeffekt vid mållinjen efter 402 meter så när jag går i mål borde jag växla till sexan - en växel som inte finns.</edit>
 
Last edited:
Jag kan förstå strävan att minimera antal växlingar per varv för en banhoj men för en gathoj är det ju bara första delen på ettans växel som påverkar axxet vid en nerdrevning - förutsatt att man kan skafta fullt utan lyft - vilket i princip bara en längre sving tillåter. För resten av växlarna är det bara att lägga växlingsvarvet så att effektspannet maximeras, dvs att växla x antal varv efter maximalt effekt för att inte dippa för lågt i effekt efter en växling. Det tar tid att växla, det måste du ta in i beräkningen.

Vill du dreva förnuftigt och ekonomiskt, välj orignal eller större framdrev och anpassa bakdrevet för att uppnå önskat resultat.

<edit>T.ex. min Bandit är drevad till 15 km/h över varvtalet för maxeffekt vid mållinjen efter 402 meter så när jag går i mål borde jag växla till sexan - en växel som inte finns.</edit>

- Min tanke med drevning är att får ut lite mer "drag" på bekostnad av toppfart. Tackar för tipset om att inte dreva ner fram och istället anpassa baktill.
Men - vad menar du med "ekonomiskt" i det avseendet? Bränslebesparande eller mindre slitage på drivpaketet?
 
Hur stort kan ett litet drev vara?

Jag föredrar kraftfull acceleration framför maximal toppfart, och undrar då om en neddrevning av framdrevet är det mest kostnadseffektiva ingreppet på min ZX7R?

Om så - vilken tandning är mest vettig för att inte äventyra hållbarhet i motor och kedja, och hur mycket extra utgående kraft genererar det då ungefär?

Det är inte mycket vits med att för gatbruk växla ned hojen om den inte är direkt svårkörd i t.ex stadstrafik.
"Kraftfull acceleration"? Jämfört med vad då?
För lågt växlad så går det inte att hålla ned framänden utan att göra något åt bakändan på hojen eller genom att hålla igen, vilket väl inte var tanken. Och det är så där lagom kul på allmän väg med en hoj som hela tiden är på väg upp på bakhjulet och mer eller mindre konstant är fladdrig och testar stryrdämparen så fort man vrider på gasen.

Vad gäller principfrågan så...för vilken given utväxling som helst så skall man alltid välja den kombination av fram och bakdrev som ger största möjliga drev...alltså så många kugg som möjligt. Det är mycket snällare mot kedjan och minskar risken för att käka upp kedjestyrare och släpor på sving t.ex.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top