Drevmutter på fel håll?

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Yamaha R1
Håller på och försöker byta drivpacket på min R1-98, men kan inte få av muttern som låser fast framdrevet.

Jag har böjt upp låsbrickan så den inte håller fast muttern, men ändå går den ej att rubba.
Har nämligen börjat misstänka att gängan är på andra hållet, är det någon som kan hjälpa mig med detta. Alltså att bekräfta om så är fallet.

MVH
Z

Det är normalgängat. Den sitter ganska ordentligt, så använd ett långt spärrskaft så du får hävstångseffekt, lägg i en växel & lägg an drevet & lossa.

BTW, glöm ej beställa en ny låsbricka. Jag vet hur det är när man inte har gjort det & flikarna man viker ned går av och muttern skruvar av sig under färd...bye bye till drevet ut på flygrakan på Anderstorp under tävling.:näsblod

Last edited:
Har en hävarm på ca 50 cm det borde gänerera tillräckligt med tryck. Men mutterjäveln vill inte röra sig.
Har redan tagit sönder en planka som jag kilade in mellan hjulet och svingen. Ska det värkligen sitta så hårt?

Har en hävarm på ca 50 cm det borde gänerera tillräckligt med tryck. Men mutterjäveln vill inte röra sig.
Har redan tagit sönder en planka som jag kilade in mellan hjulet och svingen. Ska det värkligen sitta så hårt?

Minns inte åtdragningsmomentet, men det kan du se i Yamahas momenttabell om du söker lite efter servicemanualen. Men så in-i-helvete-hårt ska det inte sitta. Förmodligen får du konsultera en mutterknack för att få loss drevet.

Minns inte åtdragningsmomentet, men det kan du se i Yamahas momenttabell om du söker lite efter servicemanualen. Men så in-i-helvete-hårt ska det inte sitta. Förmodligen får du konsultera en mutterknack för att få loss drevet.

Enligt Yamaha ska den vara åtdragen med 85Nm, men det är ju inte så hårt. Var kan man konsultera en mutterknackare lättast.
Har tyvärr ingen kompressor som kan driva en, men tror du man kan fråga snält på någon verkstad?

Det enda som kommer att fungera när den sitter så hårt är en muttermaskin
Dvs en som knackar/slår.
Oftast blir det inte stumt när man själv skall dra loss det.
Drevhubben sviktar nämligen.
Detta dilemma hade jag också på drevet fram och kopplings korgen men
en klen liten elektrisk mutter dragare löste problemet direkt.
Behövde inte ens hålla på bakbromsen.
Finns och köpa på harald nyborg eller jula för 499:-
Lycka till

Åk till närmaste däck krängare och be han lossa muttern åt dig.
spänn sen den bara löst och åk sakta hem.

Last edited:
Enligt Yamaha ska den vara åtdragen med 85Nm, men det är ju inte så hårt. Var kan man konsultera en mutterknackare lättast.
Har tyvärr ingen kompressor som kan driva en, men tror du man kan fråga snält på någon verkstad?

Köp en på Jula, Biltema, Rusta. Elektrisk alltså. Kostar några hundralappar.
Funkade klockrent p åmin hoj iaf. Dessutom är den bra att ha när det skall skiftas hjul på bilen.

Ta fram en slägga och på med hylsa och långt fast handtag.
Efter du låst bakhjulet,enklast med hjälp av någon som ställer sig på bromsen,så tar du och spänner upp hylsan så det inte glappar någonstans sen ger du hantaget en rejäl smäll med släggan,bör lossna då.

Hjälper inte det så ge den ännu ett slag men spänn upp på nytt så inte hylsan flyttat på sig vid den första smällen,kan skada muttern om den inte sitter rätt.

Henrik

Det enda som kommer att fungera när den sitter så hårt är en muttermaskin
Dvs en som knackar/slår.
Oftast blir det inte stumt när man själv skall dra loss det.
Drevhubben sviktar nämligen.
Detta dilemma hade jag också på drevet fram och kopplings korgen men
en klen liten elektrisk mutter dragare löste problemet direkt.
Behövde inte ens hålla på bakbromsen.
Finns och köpa på harald nyborg eller jula för 499:-
Lycka till

Åk till närmaste däck krängare och be han lossa muttern åt dig.
spänn sen den bara löst och åk sakta hem
.

Tack för tipset, får åka ner till närmaste däck krängare och fråga där. Men går det bra att åka dit utan kåpan för framdervet, eller måste jag sätta på allt och ta av allt när jag väl är där. Måste nämligen lossa på hela växälstaget innan jag kan få av kåpan till framdrevet.

Problemet är att det inte blir stumt som någon skrev tidigare. Både hub och kedja fjädrar. Om det är första gången drevet tas bort så kan det sitta mycket hårdare än vad som står i boken att det ska göra.

Nu vet jag inte hur det ser ut på din cykel men jag har hängt av kedjan från bakdrevet och vecklat ihop den mellan undersidan av drevet och ramen (eller nåt annat lämpligt som inte kan spricka, OBS!! inte mot någon motorkåpa eller dyl.). Drevet blir då låst (stumt) och det är bara att ta i med ett långt momentskaft. Knyck till ordentligt istället för att segdra. Troligtvis ska du byta kedjan åxå och då behöver du inte oroa dej för att den ska gå sönder.

Lycka till !!!

Låter som en vettig idé, jag ska ju som sag byta hela drivpacketet så kedjan skiter jag i.

Värme? Ibland läggs röd loctite på för säkerhets skull och då hjälper det att värma med varmluftspistol innan man drar loss. Så var det på min gamla hoj orginal från fabrik trots "låsbricka".

Tack för all hjälp!

Var iväg idag och handlade en elektrisk mutterdragare på Biltema fungerade mycket bra. Så nu är skruven lös och det är bara för mig att byta framdrev.

Passar även på att fråga en sak till. När jag sedan ska spänna skruven ska jag då använda lite loctite eller räcker det med de 85Nm som står i manualen?

MVH
Z

Tack för all hjälp!

Var iväg idag och handlade en elektrisk mutterdragare på Biltema fungerade mycket bra. Så nu är skruven lös och det är bara för mig att byta framdrev.

Passar även på att fråga en sak till. När jag sedan ska spänna skruven ska jag då använda lite loctite eller räcker det med de 85Nm som står i manualen?

MVH
Z

Det borde sitta en låsbricka på plats.
Skall räcka med dom Nm som står i manualen.
Men som sagt, det BÖR/SKALL sitta en låsbricka också.

Ta fram en slägga och på med hylsa och långt fast handtag.
Efter du låst bakhjulet,enklast med hjälp av någon som ställer sig på bromsen,så tar du och spänner upp hylsan så det inte glappar någonstans sen ger du hantaget en rejäl smäll med släggan,bör lossna då.

Hjälper inte det så ge den ännu ett slag men spänn upp på nytt så inte hylsan flyttat på sig vid den första smällen,kan skada muttern om den inte sitter rätt.

Henrik

Är det inte risk att man slår sönder något i motorn i så fall?
Känns brutalt.

Jag tyckte också att det lät lite väl, så jag begav mig till Biltema och köpte en elektrisk mutterdragare. Den fungerade hur fint som hälst. Något jag kan rekomendera...

Är det inte risk att man slår sönder något i motorn i så fall?
Känns brutalt.

Absolut ingen fara,blir precis som att köra med en mutterpicka men endast ett slag med större kraft,det som inte lossnar på det sättet får man oftast skära bort med gas.

Henrik

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back