Dreva om Versys 650, hur räkna kedjelängd?

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
Nuvarande: KTM Super Duke GT 2021, BMW K1200S - 2005 Tidigare: 2xSuzuki GSX 1100 ES 1983, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport (inbytt) - 2015 Dröm: TTS Superbusa
Jag skulle vilja dreva om min Versys 650 för att få ner varvet under pendlingen.
Original sitter det 15/46 drev samt 114 länkars kedja.
Jag tänkte dreva om den till 16/45, men hur ska jag räkna ut rätt kedjelängd?
 
"...hur ska jag räkna ut rätt kedjelängd?"


En förenklad modell, som duger i de flesta fall, är att dela in kedjan i fyra sektioner:

1. Den del av kedjan som omsluter framdrevet: ~ Kuggantal fram/2*Delning
2. Den del av kedjan som belastas när man gasar: ~ Axelavstånd
3. Den del av kedjan som omsluter bakdrevet: ~ Kuggantal bak/2*Delning
4. Den del av kedjan som belastas när man motorbromsar: ~ Axelavstånd

Ditt förslag, att öka Kuggantal fram med 1 och samtidigt minska Kuggantal bak med 1; 'kommer, enligt den förenklade modellen, att ge samma kedjelängd som du hade tidigare.
 
Enkel logik säger väl att ny kedjelängd = gammal kedjelängd +- antal tillagda eller borttagna kuggar på bägge dreven... plus ett fram och samtidigt minus ett bak ger alltså standardlängd på kedjan.
 
Det låter klokt, det bör bli samma längd, precis som ni säger. Tack för svar :)
 
Det låter klokt, det bör bli samma längd, precis som ni säger. Tack för svar :)

Som redan påpekats, det blir ingen "större skillnad" när antalet kedjedrevtänder sammanlagt är oförändrat
men enligt Gearing Commander så ökar avståndet mellan kedjedreven 0,6mm när man går från 15/46 kedjedrev till 16/45 kedjedrev med en 114 länkars 5/8" kedja.
Dvs efter bytet är det "som vanligt" dags att kontrollera att kedjeslacket inte blivit för litet.
 
Visserligen är jag ingenjör, men sånt räknar jag inte på. Jag lägger på en kedja och ser efter.
 
Visserligen är jag ingenjör, men sånt räknar jag inte på. Jag lägger på en kedja och ser efter.
Likadant här, inhandlar ett 40 tänders drev bak mot original 43 dvs bakaxeln åker bakåt ca 3 x 4mm=12mm.
Kollar SEDAN hur det ser ut i svingen.
Bara ca 9mm kvar bakåt. Och kapar jag kedjan har jag inget nitlås till kedjan....
Så jag beställer "Driven" 19 tänder fram (org 18) och 41 bak från Solomoto.
https://www.solomotoparts.com/
I väntan på leveransen så får jag iden kolla Gearcommander.
Och inser att Busan kanske blir liiiite för högt växlad med 19/41 kedjedrev.
Så jag beställer ett 42 tänders från zs2
https://www.zweiradteile.net/
som "övertalar" mig också köpa ett LED-relä till Suzuki.
Så nu har jag 19 / 40 / 41 / 42 kedjedrev och ett LED-relä. Att montera.
Borde kanske tänkt liiiite mera före ! :rodnar
 
Last edited:
Det kan inte stämma!
om du ökar omkretsen med 3 kugg så blir inte radien 12mm större!
så klart det beror vilken kedja du har, typ 2,5cm mellan rullarna.
 
Versys har:
15 46 114

15 44 112
15 45 114
15 47 114

16 44 114
16 45 114
16 46 114

16 47 116

Tänk på att hastighetsmätaren kommer att visa fel(krävs speedohealer för det)
 
Det kan inte stämma!
om du ökar omkretsen med 3 kugg så blir inte radien 12mm större!
så klart det beror vilken kedja du har, typ 2,5cm mellan rullarna.

Minskar jag omkretsen med 3 tänder, minskar antalet kugg som kedjan ligger emot med ca 1,5 tänder
(kedjan ligger ju förenklat emot enbart halva kedjedrevet)
Det betyder att det blir 1,5 tänder eller länkar kedja "över"
1,5 länkar att fördelas mellan ovansida 0,75 länk och undersida 0,75 länk, dvs hjulaxeln åker 0,75 länk bakåt. En länk är med aktuell noggrannhet nästan 16mm lång (exakt 5*25,4/8 mm). Dvs 0,75 x 16mm = 12mm. En enkel formel är för överslagsberäkningar om hur bakaxeln flyttas vid förändringar i kedjehjulen:
( (Antalet tänder före sammanlagt främre + bakre kedjehjul) - (Antalet tänder efter sammanlagt främre + bakre kedjehjul) ) x 4mm. Är resultatet positivt (dvs minskning av tänder) så åker bakaxeln bakåt, avståndet mellan kedjedreven ökar. Är resultatet negativt så minskar avståndet mellan kedjedreven.
Vill man ha det noggrannare, använd http://www.gearingcommander.com
 
Last edited:
Tack Comeback för att du förtydligade ditt resonemang (se'n gillar jag fortfarande inte att du använder 4 mm i formeln, när du menar 5/8"/4).
 
Tack Comeback för att du förtydligade ditt resonemang (se'n gillar jag fortfarande inte att du använder 4 mm i formeln, när du menar 5/8"/4).

Att använda 3,96875 mm istället för 4 mm , dvs ett 0,8% mindre avstånd i formeln leder lätt till att man tror att noggrannheten är så hög som 5 siffror i den enkla formeln.
Det är den inte. Tvärtom ligger noggrannheten i storlek +- 1 mm om man jämför med gearingcommander.
Exempel: Minska från 43 till 41 tänder bak på en Busa (18/43 original) ger 2*4=8 mm längre drevavstånd.
Gearingcommander ger 8,43mm längre drevavstånd.
med 2*3,96875 = 7,9375mm blir felet jämfört med gearingcommander ännu större.
I varje fall för denna typen av ändring , växla upp genom färre tänder på bakdrevet.
Så jag tycker 4 mm duger.
Ger en indikation om att resultatet är inte noggrannare än +-1 mm.
Vilket jag tycker är vettigt.
 
Last edited:
Jag tror det ska passa direkt med 1 kugg mer på framdrevet, provade på en xt660, gick fint.
Nu var min kedja lagomt sliten den gången.
Däremot var den fysiska platsen för större framdrev inte nog stor, blev tvungen att modda sprängskyddet.
 
Återstår bara att fråga var man köper prisvärda drev och kedja med godkänd kvalitet?
 
jag skulle börja med Addemoto, bakre kedjebrev zweiradteile.net.
https://www.zweiradteile.net/
Den stora utmaningen för den som vill växla upp var för mig att hitta främre kedjebrev med en tand mera.
Det verkar på utbudet -1 tand, -2 tänder främre som växla ner är vanligast !
 
Last edited:
Läs hans första inlägg......

Jag har läst det. Där står det när men inte varför. Jag är nyfiken på varför, det skulle kunna vara bränsleförbrukning, slitage eller något annat. Jag har kört flera sorters körning med en likadan maskin och tycker utväxlingen är väldigt bra. :krama
 
Det är flera orsaker, dels bränsleförbrukning, dels att jag tycker hojen blir så jäkla surrig i 110-120 km/h. Har tappat räkningen på hur många gånger jag försökt peta i 7:an...
Min hoj börjar vibrera från typ 5000 varv, vilket är precis 110, och ytterligare en anledning till att försöka sänka varvtalet lite.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top