Dreva om för lägre varvtal, nackdelar?

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Hej!
Jag undrar om någon har erfarenhet av att byta till mindre bakdrev/större framdrev för att göra hojen mer "touring"-vänlig.
På 6an hamnar min mellan 5000-6000 rpm mellan 100-115 km/h och där råkar den lida av lite mer vibrationer jämfört med alla andra varvtal.

Skulle man kunna byta utväxling för att få ner varvtalet, säg 1000 rpm?

Finns det några fler nackdelar förutom att den förmodligen tappar toppfart eftersom toppeffekten inte orkar nås. Bränsleförbrukning påverkas positivt? På moppetiden minns jag att man gjorde såhär. Var stor skillnad mellan 12-, 13- och 14-framdrev :hihi
 
En nackde lsom blir är att hastighetsmätaren kommer att visa fel, hojjar bruka mäta på utgående axel före drevet. Du kan säkert montera en speedohealer om du inte har vajer vill säga.
 
Hmm om det är just de varvtalen du vill undvika borde du väl kunna dreva åt andra hållet -mindre framdrev och större bakdrev? Hojen blir bra mkt roligare :yoparty

Framdreven kostar runt 150 pix (iaf honda) och är enkla att byta så det är väl bara att prova sig fram?
 
slöare acceleration får du, annars ser jag ingen större nackdel, blir ju lite högre belastning på motorn vid det varvtalet vid konstantfart än vanligt, men är nog inte värre än att vara en tjockis och köra med orginalutväxling.

säger kör på :tummenupp
 
Lägre toppfart är ju inte säkert, beror på hur effektkurvan ser ut på den motorn, kan ge högre toppfart :-)
 
Utväxlingen brukar vara väl utprovad från fabrik. Även en liten justering kan upplevas som helt hopplös.
Vill du ändå prova så ta bara en kugg mindre bakdrev. Förvisso är ett kugg större framdrev väldigt billigt och det är enkelt att byta tillbaka.

Vibrera kommer den att göra vid det varvtalet i alla fall. Kanske idee att åtgärda det problemet istället?


Mats
 
Hmm om det är just de varvtalen du vill undvika borde du väl kunna dreva åt andra hållet -mindre framdrev och större bakdrev? Hojen blir bra mkt roligare :yoparty

Framdreven kostar runt 150 pix (iaf honda) och är enkla att byta så det är väl bara att prova sig fram?

"touring"-vänlig"= lugn gång på motorn, inte ännu mer surrig.:tummenupp
 
Tja. Hojen blir lite slöare i acc i lägre farter och du får längre mellan växlarna.
Så länge som du inte tänker racea mot andra hojar vid rödljusen och inte drevar så mycket att ettans växel blir lite för hög för att komma igång lätt så är det väl bara att köra på.
Det gör troligen inte någon jätteskillnad på bränsleförbrukningen. Det som ger bränsleförbrukningen på hojar är huvudsakligen luftmotståndet då vikten ju är ganska låg. Och det påverkas ju inte av drevning.

Ska du dreva om så är det bättre för slitage på kedja mm att sätta på ett större framdrev. Detta under förutsättning att kedjan inte blir för kort. Större drev ger mindre krafter på kedjan och mindre vibrationer (Kedjan släpper ju från drevet en länk i taget vilket ger små ryck i kedjan, tendensen ökar med färre antal kuggar.)
Ska du ändå byta drevpaket så kan du kanske gå ner ett kugg bak och upp ett eller två fram. Beroende på hur mycket du vill ändra varvtalet.
Vilket varvtal du får räknar du lätt ut.

För att veta vilket varvtal du får efter omdrevning så räknar du så här.
Originalvarv * Original fram * Nytt bak / (Nytt fram * original bak)= Nytt varv.

Dvs har du dreven 16 och 42 och ligger på 5000 varv vid 100 och vill ha ner det och testar med att sätta på 17 och 41 så blir det.
5000 * 16 * 41 / (17 * 42) = 4600 varv.
Med 18 och 41 får du då 4340 varv. Nu beror det ju lite på vilka drev du utgår ifrån men räkneexemplet stämmer.

Nu är väl tipset att inte dreva så hemskt mycket på en gång men å andra sidan så gör ett framdrev ganska stor skillnad på varvtalet och dom kostar inte många kronor om man vill chansa lite. Att gå ner en kugg bak ger bara drygt 100 varv ner medan en kugg upp fram gör 300 varv ungefär om man jämför med standarddrev och ungefär din utväxling.

Jag gissar att du har 16/42 som standard på din.
 
Last edited:
Utväxlingen brukar vara väl utprovad från fabrik. Även en liten justering kan upplevas som helt hopplös.
Vill du ändå prova så ta bara en kugg mindre bakdrev. Förvisso är ett kugg större framdrev väldigt billigt och det är enkelt att byta tillbaka.

Vibrera kommer den att göra vid det varvtalet i alla fall. Kanske idee att åtgärda det problemet istället?


Mats

Jo bäste vore väl om den gick silkeslent på alla varvtal men jag tror en radtvåa alltid kommer dras med lite vibrationer och speciellt en 15 år gammal motor.

Tja. Hojen blir lite slöare i acc i lägre farter och du får längre mellan växlarna.
Så länge som du inte tänker racea mot andra hojar vid rödljusen och inte drevar så mycket att ettans växel blir lite för hög för att komma igång lätt så är det väl bara att köra på.
Det gör troligen inte någon jätteskillnad på bränsleförbrukningen. Det som ger bränsleförbrukningen på hojar är huvudsakligen luftmotståndet då vikten ju är ganska låg. Och det påverkas ju inte av drevning.

Ska du dreva om så är det bättre för slitage på kedja mm att sätta på ett större framdrev. Detta under förutsättning att kedjan inte blir för kort. Större drev ger mindre krafter på kedjan och mindre vibrationer (Kedjan släpper ju från drevet en länk i taget vilket ger små ryck i kedjan, tendensen ökar med färre antal kuggar.)
Ska du ändå byta drevpaket så kan du kanske gå ner ett kugg bak och upp ett eller två fram. Beroende på hur mycket du vill ändra varvtalet.
Vilket varvtal du får räknar du lätt ut.

För att veta vilket varvtal du får efter omdrevning så räknar du så här.
Originalvarv * Original fram * Nytt bak / (Nytt fram * original bak)= Nytt varv.

Dvs har du dreven 16 och 42 och ligger på 5000 varv vid 100 och vill ha ner det och testar med att sätta på 17 och 41 så blir det.
5000 * 16 * 41 / (17 * 42) = 4600 varv.
Med 18 och 41 får du då 4340 varv. Nu beror det ju lite på vilka drev du utgår ifrån men räkneexemplet stämmer.

Nu är väl tipset att inte dreva så hemskt mycket på en gång men å andra sidan så gör ett framdrev ganska stor skillnad på varvtalet och dom kostar inte många kronor om man vill chansa lite. Att gå ner en kugg bak ger bara drygt 100 varv ner medan en kugg upp fram gör 300 varv ungefär om man jämför med standarddrev och ungefär din utväxling.

Jag gissar att du har 16/42 som standard på din.

Tack för ett jättebra svar! :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top