Dreva ner?

prankster_76

Den som väntar....
Gick med
19 Jul 2006
Hoj
Såld...
Har tänkt dreva ner min kle 500 1 kugg fram och dreva upp 2 bak. Hur mycket påverkar detta toppfarten och vinner jag något på att göra detta egentligen? Tänkte att den skulle bli något rappare med en annan drevning, tacksam för svar..:yoparty

Det beror helt och hållet på vad du utgår ifrån, om den orkar varva ut som den är och hur växlarnas utväxling ligger inbördes.

Av mekaniska skäl ska du undvika att gå ner i drevstorlek fram.

prankster_76 skrev:
2396605 Har tänkt dreva ner min kle 500 1 kugg fram och dreva upp 2 bak. Hur mycket påverkar detta toppfarten och vinner jag något på att göra detta egentligen? Tänkte att den skulle bli något rappare med en annan drevning, tacksam för svar..:yoparty

Klart det påverkar. Hur många kugg har du fram idag? 1 ner fram är ungefär som 4 upp bak. Jag sänkte topphastigheten på min RF900 med ca 30 kmh med 1 ner fram, men den blev ruskigt rolig att köra!!! Det är ju ändå inte så ofta man ligger i 250+.

Kawwa skrev:
2396760 Klart det påverkar. Hur många kugg har du fram idag? 1 ner fram är ungefär som 4 upp bak. Jag sänkte topphastigheten på min RF900 med ca 30 kmh med 1 ner fram, men den blev ruskigt rolig att köra!!! Det är ju ändå inte så ofta man ligger i 250+.

Har 17 fram och 42 bak som det är idag. Det blir alltså en märkbar skillnad med bara en kugg, najjs!!!

prankster_76 skrev:
2396605 Har tänkt dreva ner min kle 500 1 kugg fram och dreva upp 2 bak. Hur mycket påverkar detta toppfarten och vinner jag något på att göra detta egentligen? Tänkte att den skulle bli något rappare med en annan drevning, tacksam för svar..:yoparty

Min är ner drevad fram. Det gör en del. Rappare i acc men lite sämre topfart . Men som någon sa. Hur ofta ligger man i 260kmH
så dreva du .:)

1 kugg bak ger 1/42 i skillnad, dvs. 2.5 %, i utväxling.
1 kugg fram 1/17, dvs. ca 6 %. Så mycket kommer det att skilja i varv vid en viss hastighet.

Men hur det påverkar toppfarten beror på hur den är drevad nu och effektkurvan.
Bara att prova.
/u

prankster_76 skrev:

Många effektsvaga hojar går fortare trots att den blir nerdrevad. Pga att den orkar varva ur på högsta växeln. Vilket inte så många gör. (Beroende på hoj)

Mats757 skrev:
2400548 Många effektsvaga hojar går fortare trots att den blir nerdrevad. Pga att den orkar varva ur på högsta växeln. Vilket inte så många gör. (Beroende på hoj)
Högsta möjliga toppfart är det när den precis uppnår max.effektvarvtalet vid toppfarten.

Når den inte det så går den fortare m nerdrevning, passerar den max.effektvarvtalet
går den fortare m uppdrevning.
/u

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey