Drev på Honda CBR600R slits snabbt, åtgärd?

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Röd Ducati 916 och blå minimoto (14E Kina hoj)
Nu inför kommande säsong tänkte jag höra mig för om någon hade tips att ge mig. Det är nämligen som sådant att jag får byta framdrev på CBR'n iaf 3ggr per säsong, lite jobbigt, lite dyrt och inget jag vill göra så ofta som jag gör.
Kan det vara kedjan som är för hårt spänd (på bakdrevet, det slits också snabbt men framdrevet är main problem) eller har någon annan haft liknande problem och kommit fram till en lösning? :confused:
 
Last edited:
Om du spänner kedjan för hårt är detta ett tecken på det.

Spänn hellre för löst än för hårt, risken med för spänd kedja är att man pajjar nått på ingående axeln.

Ett drivpaket bör hålla minst 2000 mil om man sköter det(rengör kedjan och smörjer ordentligt!)

//jaG

Jorrd skrev:
Nu inför kommande säsong tänkte jag höra mig för om någon hade tips att ge mig. Det är nämligen som sådant att jag får byta framdrev på CBR'n iaf 3ggr per säsong, lite jobbigt, lite dyrt och inget jag vill göra så ofta som jag gör.
Kan det vara kedjan som är för hårt spänd eller har någon annan haft liknande problem och kommit fram till en lösning? :confused:
 
Zeb_Macahan skrev:
Om du spänner kedjan för hårt är detta ett tecken på det.

Spänn hellre för löst än för hårt, risken med för spänd kedja är att man pajjar nått på ingående axeln.

Ett drivpaket bör hålla minst 2000 mil om man sköter det(rengör kedjan och smörjer ordentligt!)

//jaG

Tack för ett snabbt svar :tummenupp , får se över drivpaketen lite bättre.
:)
 
Jorrd, sliter man ut tre drev på en säsong så har man stora problem. Jag skulle verkligen råda dig att åka till en verkstad eller kunnig polare med hojen och be om hjälp med hur kedjan ska spännas. Är du för stolt för det kan det lika gärna sluta med att du förstör något dyrt pga fåfänga.
Är det inte kedjespänningen så är det dax att dundera på verkstan...såvida du inte köper billiga alu-drev.
 
!!

Inte jätte insatt i såna problem men kan mycket väl tänka mig att kjedjan är streckt och är längre mellan länkarna en bit någonstans så att det blir riktigt spännt en bit varje varv den rullar.
Ett tips i alla fall bara palla upp den bak snurra hjulet och känna på kjedjan så den är jämt spännd hela varvet runt.
 
Kolla (precis som föregående inlägg) att kedjan är lika spänd runtom.

Sen skulle jag rekommendera att du sitter på hojen när kejespänningen ska kontrolleras. Ibland gör det betydande skillnad och oftast sitter man ju på när man kör :yoparty
 
Kollade kedjan idag, 2cm "till övers" när jag sitter på den. Måste vara något annat än sträckningen som gör livet surt :3freak
 
Viktigt att den inte leker 'fiolsträng' nånstans på hela fjädringsvägen. Brukar gå att leta upp mest spända läget genom att låta nån trycka ner hojen olika mycket bak. Då ligger utg.axel, svinglager o baxaxel i rak linje.
Se bör man kolla att spänningen inte varierar när man snurrar på hjulet (som flera redan påpekat). Det bör man snurra ett antal varv för att kolla. Om drev är orunda o kedjan ojämnt sliten så tar det ett tag innan värsta stället kommer.
Har man variationer kan man ju ev. snurra ett tag o se om dom följer kedjan el nåt drev, om man vill veta varför.
Möjligen kan dreven inte ligga i linje, men då borde hojen vara helsned på nåt vänster.
Vet inte om taskig ryckutjämnare kan spela in; tror inte det.
/u
 
Lagret till ryckutjämnaren sa upp sig på min CBR och detta gav som följd att jag slet ut kedjan på nolltid. Eftersom dreven då inte ligger i linje så slits dessa också.
 
Nu är det ju så här med drivpaket att man får det man betalar för å billiga piratframdrev är ju inte det man ska snåla inn på direkt utan man får vackert köpa dyra orginaldrev (fram) så är problemet löst samt en kedja av bra kvalite

Peter
 
Tackar för alla råd och tips! :tummenupp:
Ska gå igenom vart och ett utav dem omgående :)
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top