Drev och kedja

janos

There can only be three
Gick med
22 Aug 2003
Ort
stockholm
Hoj
> Honda crf250rx 2011 > Honda crf450r 2012 supermoto > Honda crf250rx enduro
Hej

Jag undrar lite över bra och vettiga märken på drev och kedja.
Sist jag bytte köpte jag en Takasago XW-ring kedja samt drev fram Rhental och bak JT Sprocket. Efter en säsong var det ngn länk som var skadad redan.
Är det sådant som händer eller var det ngt av mina val av märken som orsakade det? Jag smörjer kedjan i princip varje vecka vilket borde räcka.
Har ni något tips ?
Jag har en Cbr954.

mvh: jan

-- SPAM! Vi har rea på http://www.jam.se nu -- end of SPAM
 
Last edited:
Själv har jag snöat in på DID ZVM kedjor som jag enbart smörjer med transmissionsolja och JT-drev. Nuvarande uppsättning har passerat 2000 mil på banditen and still going strong.
 
körs nog lite hårdare med en 954 än en bandit? kanske har fel beror på vem som sitter bakom styret iof
 
du menar att jag kör ohälsosamt för kedjan eller vad ? Är du full eller ??
 
Ok. Jag missuppfattade budskapet. Ber om ursäkt. Jag är full :)
Hur som helst...
Mer tips på bra material gillas !
 
DID är porrigt på en 954:a!!! :yoparty

Kika bilden i min blogg...
http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=77131

Smörjer varannan tankning...
- Kör kedjan riktigt varm.
- Spraya till den med din kedje-smörjning lite lätt (löser upp smuts osv)
- Torka rent ordentligt med en bit av en frotehandduk.
- Spraya hela kedjan rikligt.
- Avsluta med att försiktigt torka av överflödigt lite lätt.

//KaliZ aka putsbög
 
Last edited:
drivpaketets livslängd

Hej, har erfarenheten att original drivpaket till japanska hojar varar längst. Hondas orginal grejor är nog bland dom bästa på marknaden, och går att få till obetydligt högre pris än sk. pirat drivpaket, om man talar vänligt med sin handlare. JT drev är tex. inte spetshärdade, vilket leder till ökat slitage på även den bästa medlevererade kedja. Motordrevet av orginal typ har också ofta en ljuddämpande funktion som minskar transmissionsljud. Så innan du köper ett piratdrivpaket, kolla pris på originalgrejor. Mvh. ÅL
 
Hej, har erfarenheten att original drivpaket till japanska hojar varar längst. Hondas orginal grejor är nog bland dom bästa på marknaden, och går att få till obetydligt högre pris än sk. pirat drivpaket, om man talar vänligt med sin handlare. JT drev är tex. inte spetshärdade, vilket leder till ökat slitage på även den bästa medlevererade kedja. Motordrevet av orginal typ har också ofta en ljuddämpande funktion som minskar transmissionsljud. Så innan du köper ett piratdrivpaket, kolla pris på originalgrejor. Mvh. ÅL
Jag är ledsen! Men varken Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, eller några andra hojtillverkare gör egna drivpaket. Polka köpte ett "orginaldrivpaket" till sin VTR, och det var en DID-kedja, surprise :rolleyes:
 
Ledsen?

Jag är ledsen! Men varken Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, eller några andra hojtillverkare gör egna drivpaket. Polka köpte ett "orginaldrivpaket" till sin VTR, och det var en DID-kedja, surprise :rolleyes:

Hej, du behöver inte vara ledsen men kanske förvånad. Mc tillverkare köper många av sina byggbitar ifrån underleverantörer, delar som sedan kallas orginaldelar därför att dom motsvarar kvalitetskraven. ex. DID kedjor på honda hojar vid nyleverans och som original tillbehör/slitdelar. Du tror väl ändå inte att tex. Volvo tillverkas helt av Volvo, eller ?
 
Jag är ledsen! Men varken Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, eller några andra hojtillverkare gör egna drivpaket. Polka köpte ett "orginaldrivpaket" till sin VTR, och det var en DID-kedja, surprise :rolleyes:

Och en ÄNNU större överraskning för de som blir väldigt glada när de ser att samma tillverkare har gjort kedjan, blir kanske ledsna senare då deras eftermarknadskedja inte håller lika bra som original.

Och hur kan det komma sig, jo så enkelt att tex Honda kan beställa en kedja med annan specifikation än vad du sedan kan köpa billigt över internet.

Likadant som att biltema ibland har 'märkesvaror' bland sina reservdelar, det innebär inte att just denna del uppfyller originaltillverkarens spec på denna del utan är med stor chans en tilltänkt originaldel som inte uppfyllde tillverkarens specifikation. Perfekt, då säljer vi till biltema och får någon euro för delen istället för att bara slänga.
 
Och en ÄNNU större överraskning för de som blir väldigt glada när de ser att samma tillverkare har gjort kedjan, blir kanske ledsna senare då deras eftermarknadskedja inte håller lika bra som original.

Och hur kan det komma sig, jo så enkelt att tex Honda kan beställa en kedja med annan specifikation än vad du sedan kan köpa billigt över internet.

Likadant som att biltema ibland har 'märkesvaror' bland sina reservdelar, det innebär inte att just denna del uppfyller originaltillverkarens spec på denna del utan är med stor chans en tilltänkt originaldel som inte uppfyllde tillverkarens specifikation. Perfekt, då säljer vi till biltema och får någon euro för delen istället för att bara slänga.
Visst, det finns olika specar, precis som hos det mesta annat. Men likväl så lägger hojtillverkarna på en bra slant på sina "märkesprylar". Det är ju bara att kolla specarna på kedjorna man vill ha. Precis som med oljor, man sätter en ribba, å sen hittar bästa pris. Jag vägrar tro att DID, RK, Regina mfl enbart säljer sina bästa grejer under annat namn :rolleyes:
 
Visst, det finns olika specar, precis som hos det mesta annat. Men likväl så lägger hojtillverkarna på en bra slant på sina "märkesprylar". Det är ju bara att kolla specarna på kedjorna man vill ha. Precis som med oljor, man sätter en ribba, å sen hittar bästa pris. Jag vägrar tro att DID, RK, Regina mfl enbart säljer sina bästa grejer under annat namn :rolleyes:

De behöver inte sälja alla sina grejor under eget namn, men vad är deras bästa grejor? Det beror på vad användaren är ute efter... Och det skiljer mellan olika användare.
Sedan har de olika kedjetyper för olika ändamål, så det gäller att köpa rätt kedja även om tillverkaren är bra. Och det är väl här det svåra blir, den dyraste kedjan kanske inte är det bästa för alla ändamål. Och den billigase kan vara direkt olämplig.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top