Drar olja!

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Polarn köpte sin hoj mitten på sommaren och upptäckte ett problem som han inte kunde upptäcka innan.
Den drar ca. 1 liter olja per 100mil kanske lite mindre eller mer, men olja drar den. Kollat igenom den om den läcker nånstans men verkar inte vara så då man inte ser det nånstans på motorn.

Är detta normalt eller behöver han oroa sig. Vad kan vara problemet? kolvringar? ventilerna?

Är det svårt att byta kolvringar eller fixa ventilerna?

När man kör den går den riktigt bra och inget annat fel märks.

Kan oljenivån sjunka om man wheeliar mycket eller liknande?

Japp, det är ganska vanligt. Min retta drar olja den med. Har alltid en liten flaska under cutsen ifall det skulle bli extra hård körning.

Okej om man accepterar att den drar olja, men om man gärna vill fixa detta vad brukar det vara för delar som är slitna. Alltså vad händer med dessa motorer så detta uppstår? eller går det inte att fixa?

Okej om man accepterar att den drar olja, men om man gärna vill fixa detta vad brukar det vara för delar som är slitna. Alltså vad händer med dessa motorer så detta uppstår? eller går det inte att fixa?

E det samma mc som saknar motor nr ?? för det va ju en r1 full eller ;)

det mesta går o fixa men det kostar gör en komptest för täthet

//Robin

E det samma mc som saknar motor nr ?? för det va ju en r1 full eller ;)

det mesta går o fixa men det kostar gör en komptest för täthet

//Robin

Om du läser gäller det en R6 -99:a, den R1:an som du syftar på är en -98:a och är redan såld :P vem är det egentligen som är full här.

Att Yamaha själva säger att den drar olja sätter väl litegrann punkt för vidare diskussion va?

Att Yamaha själva säger att den drar olja sätter väl litegrann punkt för vidare diskussion va?

jag vill veta vad det är som gör att den drar olja, vilka delar och om det är lönlöst att försöka fixa för den ändå kommer dra olja.

startade inte tråden för att få höra att det bara är att köra, fylla på och va nöjd utan ville höra vad det är som påverkar detta.

Blåryker den under belastning tex när man petar ner ett spett och kör om så är det kolvringarna.

Blåryker den vid kallstart så är det ventiltätningarna.

Sen verkar det standard med sprickor i block eller topp på R6.

Precis, om det tex står i instruktionsboken att den skall dra olja så är nog bara att gilla läget...då är det med andra ord helt i sin ordning.
Det är väl samma med vissa bilar, dom skall ha sin liter olja per tusen mil eller vad det nu kan vara.

Precis, om det tex står i instruktionsboken att den skall dra olja så är nog bara att gilla läget...då är det med andra ord helt i sin ordning.
Det är väl samma med vissa bilar, dom skall ha sin liter olja per tusen mil eller vad det nu kan vara.

Men är inte en liter på 100 mil lite väl i överkant?! Är det en tvåtaktare eller vad? :)

Bakhjulsåka hela tiden så oljan ligger i vevhusventilationen och luftfilterlådan eller?

Drar olja?? Vad är det? Byt till märket som börjar på H, jag har aldrig nånsin behövt hälla i olja mellan bytena.:D

Min Thunderace -98 drar me ca 1 liter per 100 mil och en polares är likadan, absolut inget konstigt!

Drar olja?? Vad är det? Byt till märket som börjar på H, jag har aldrig nånsin behövt hälla i olja mellan bytena.:D

Nya Firebladen eller? :) Eller är det HD du menar?

Min Thunderace -98 drar me ca 1 liter per 100 mil och en polares är likadan, absolut inget konstigt!

Å fan, har inte ägt en Yamaha sedan 125:a tiden. Den drog iofs olja med det var normalt och av en annan typ på en TZR. :)
Har hört att Yamaha ofta drar olja men att det var en sådan mängd hade jag inte en aning om.
Jaja, man slipper ju oljebyten iaf. Fräsch olja hela tiden ju... :D

Om man tar bort insugsgummina och grenröret kan man se och känna om det är ventiltätningarna som läcker.

Annars är det ett leakdown-test som gäller. Alternativ bara att trycksätta cylinderna och lyssna vart det läcker. Insuget, Avgas, eller i påfyllningshålet till oljan.

Men oftast så är det ringarna som är dåliga på Yamaha. Hona och byta ringar är grejen. Lycka till!

När jag jobbade på Scania hade dom en modell som drog mycket olja, det var cylinderfodren som var för hårda så dom inte nötte in sig.

Lösningen på det var att slå upp kolvarna och byta översta ringen till en specialare som scania hade utvecklat, som skulle "slipa till" fodren.

Det kan ju vara något sådant Yamaha har drabbats av, fast dom tycker att lösningen är att fylla på olja istället för att återkalla motorcyklar?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT