Dra ut buckla i tanken!

Demonite

"Always ready to race"
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen för tillfället...
Tja!

Försökte förgäves att dra ut min buckla i tanken på min R6...

Tänkte höra ifall det är nån som sysslar med liknande och kanske har några tips?

Jag gjorde som så att jag gjorde en bygel av alu, slipa ner till plåtrent på bucklans djupaste punkt och limmade den med super epoxy 2 komponent.

efter 2 försök gav jag upp...

tacksam för tips
//Simme
 
Själv tog jag bort bränslepumpen och använde en böjd sopkvast och banka ut byngeln från insidan. Kanske inte går på din?
 
Last edited:
migga fast en mutterskalle på 2 sidor av muttern, slit ut bucklan med glidhammare, såga lopporna med rondell spackla slipa o lacka, epoxi funkar inte tro mig har testat
 
Jag har 2 bucklor i tanken nu som ska ut. På onsdag ska jag iväg till en som blåst ut bucklor ut några pipor jag pajat.

Sätter tryck på röret/ tanken och värmen sen kommer den ut av sig själv.

Återkommer med mer info:)
 
Chii skrev:
2350598 migga fast en mutterskalle på 2 sidor av muttern, slit ut bucklan med glidhammare, såga lopporna med rondell spackla slipa o lacka, epoxi funkar inte tro mig har testat

Plåtslagarna använder sej ofta av ett rundjärn i 20-30 diam. som är bockat i runt 150 grader längst ut och bryter ut bucklan inifrån.

Är bucklan alltför skarp och det inte funkar så pröva chiis tips. Dock lite vanskligt om man inte är van med svetsen och slipen.
 
Kan rekommendera att trycka med vatten istället för luft.. En kille använde luft o "popp sa det"så var tanken som en boll...Sportster tank till hd förresten..

Det knepiga är väl att få så hårt tryck på vattnet kanske..

Eller som ovanstående skrev" glidhammare på svetsad mutter"
 
Bort med bensinpumpen och knacka ut bucklan från insidan med hammare och järnstång om du kommer åt. Ett mothåll bredvid bucklan gör stor nytta. Om du bankar i tanken eller svetsar på den tänk då på att bensinångor är brännbara.... :tummenupp
 
amazonsport skrev:
2351382 Kan rekommendera att trycka med vatten istället för luft.. En kille använde luft o "popp sa det"så var tanken som en boll...Sportster tank till hd förresten..

Det knepiga är väl att få så hårt tryck på vattnet kanske..

Eller som ovanstående skrev" glidhammare på svetsad mutter"

Är det bara jag som är lite full och inte riktigt fattar.. men varför skulle det gå bättre med vatten :va
 
Vattnet kan du kontrollera lite lättare än luft, det går sakta..

Tänk dig skillnaden med hydrualiskt tryck jämfört med pneumatiskt..
 
amazonsport skrev:
2351382 Kan rekommendera att trycka med vatten istället för luft.. En kille använde luft o "popp sa det"så var tanken som en boll...Sportster tank till hd förresten..

Det knepiga är väl att få så hårt tryck på vattnet kanske..

Eller som ovanstående skrev" glidhammare på svetsad mutter"
Testade den där tryckluftsvarianten på moppe-tiden (DT50) men det blev samma sak att tanken expanderade så att den fick dålig passform i ramen. Men inge ont som inte har nå gott med sig... den rymde lite mer bränsle :hihi
 
Demonite skrev:
2350569 Tja!

Försökte förgäves att dra ut min buckla i tanken på min R6...

Tänkte höra ifall det är nån som sysslar med liknande och kanske har några tips?

Jag gjorde som så att jag gjorde en bygel av alu, slipa ner till plåtrent på bucklans djupaste punkt och limmade den med super epoxy 2 komponent.

efter 2 försök gav jag upp...

tacksam för tips
//Simme

Djup buckla? Annars kan det gå med limstift som du limmar i gropen, lägg en limstav i gropen så den smälter ihop så har du något att dra ut i med lämpligt verktyg.
 
Om du tänker svetsa fast något så tänk på att tanken inehåller bensinångor, jag har själv provat detta och resultatet blir bra men man blir lite svedd, jag vattenfyllde tanken för att minska explosions risken, kan bara informera att bensin flyter uppe på vattnet så det "vatten" som rinner ut är brandfarligt och en gnista från svetsen antänder det lätt, (jag vet)

När du svetsar i tanken så är de inte speciellt tjockt gods.. skulle tro 0,6mm man bränner lätt igenom och resultatet blir återigen brand, när man sen har en luftficka på det stället man brännt igenom på så får man en fin explosion av ångorna vilket snabbt tömmer tanken på vatten .. (ja då blev man indränkt i nått bensinluktande vatten) byt overall..

jag svetsade dit 4mm gängstång då den är lätt att ta med en svetstång som moddats för att passa på min glidhammare, efter ett gäng timmar så blev resulattet ganska bra faktiskt,

Ett litet tips är att inte börja i centrum av bucklan börja i ytterkanterna så kommer mitten avsig själv
 
du kan ju alltid pröva med att hälla i ärtor i tanken sedan hälla på kokande vatten
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top