Dra nytt elsystem. Eller?

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Elsystemet på min Husqvarna WR 250 från 2006 har blivit omgjort och jag har inget kopplings schema till de nya dragningarna.

Och de nya dragningarna är som de är... En del färger stämmer en del stämmer inte och en del kablar har blivit ersatta med biltema högtalar kablar :näsblod

I det stora hela så blir det svårt att lista ut vilken kabel som går vart :confused: Personen som har dragit de nya kablarna verkar inte riktigt härmat Husqvarnas original-ritning. Färgerna är lite huller-om-buller och de finnas lite nya jordningar.

För övrigt så sa säljaren sa till mig att en tidigare ägare har uppgraderat generatorn så den ger mera ström. Och därför har han byggt om elsystemet. Det kan kanske stämma pga de nya sladdarna verkar tjockare än de få original sladdarna som finns kvar.

Jag funderar på att ta bort alla gamla kablar och dra helt nytt efter ritningarna som finns i min manual. Eller är det bara korkat? De känns som om risken finns att jag kommer gå vilse i kabeldjungel och aldrig kommer kunna reda ut kaoset :gnissla

Hur ska man gå tillväga på bäst och enklaste sätt? :)
 
När någon självutnämnd fordonselektriker, vi kan kalla honom för Gnisten, varit framme och förbättrat något, som ser ut som det du beskriver, är det enda rätta att kasta rubbet åt helvete och börja om från början. Så tjockt med kablar är det inte på en mc. Köp kablar som matchar färgerna i manualen så gör du dig själv en tjänst. Jag har fått för mig att om man så har en generator på 900 Watt så spelar det inte någon roll för kabeltjockleken om förbrukaren är 60 Watt. Däremot, ska du hänga på extraljus så gör det ju inget om kablarna till lyset är lite grövre. Och gärna den till batteriet också för det är väl därifrån lampan tar sin ström. Hoppas jag, annars får du ha ryggsäcken full med glödlampor när du ska nånstans.
 
Samma på min TE. Den var gjord för tävling med större generator. Men om du kollar in på http://www.husqvarnaracingclub.cz/ohqv_manualy.html
Leta reda på din hoj så tror jag elchemat finns där.
Tänk bara på att du säkert får göra någon liten mod om du har större regulator. Pm:a isof för jag gjorde det på min så kan jag kolla hur. Kommer inte ihåg nu.
 
Om elen fungerar nu så kör!

Ta ett kopplingsschema och titta och gör anteckningar om färgbyten etc på kablar.

Personen som har modifierat kanske visste vad han gjorde, dumt att omarbeta då.
 
Samma på min TE. Den var gjord för tävling med större generator. Men om du kollar in på http://www.husqvarnaracingclub.cz/ohqv_manualy.html
Leta reda på din hoj så tror jag elchemat finns där.
Tänk bara på att du säkert får göra någon liten mod om du har större regulator. Pm:a isof för jag gjorde det på min så kan jag kolla hur. Kommer inte ihåg nu.

Tack tack :tummenupp

Jag har redan ett elschema, annars hade jag inte kommit så här långt.

Jag tror jag har en annan "ny" regulator pga sladden in i den har en annan färg en den i mitt koplingschema ska ha. Men vad för modifiering brukar man få göra kring den om man har en starkare generator?

Om inte annat skickar jag ett PM när jag kommit till den delen.

Om elen fungerar nu så kör!

Ta ett kopplingsschema och titta och gör anteckningar om färgbyten etc på kablar.

Personen som har modifierat kanske visste vad han gjorde, dumt att omarbeta då.

Det är det den inte gör. En stor bit av elsystemet saknar, som kontrolpanelen för hel/halv ljus, alla blinkers sladdar är helt borta ur systemet.

Killen som har kopplat det här har säkert vetat vad han har gjort men han har tävlat med den så han har tagit bort allt onödigt och bara haft en fungerande fram och bak ljus. Och då han har blandat kabelfärgerna så är de nästran omöjligt att förstå vilken kabel som gör vad på de nuvarande systemet.

Jag vill ha ett 100% fungerande elsystem så det är väl bara att riva ut allt och börja om.
 
Last edited:
Där finns en utmärkt förklaring till allt detta. Din stator är säkerligen omlödd till flytande jord och därtill fullvågslikriktad. (har du 4 eller5 kablar i voltregulator/likriktare?) Till detta har han dragit högtalarkablar för att palla med startströmmen för xenonlysen...

Pilla inte i det utan koppla in blinkers och annat skrot på lämpligt ställe så slipper du gå vilse och ha ett elsystem som inte fungerar alls.
 
Där finns en utmärkt förklaring till allt detta. Din stator är säkerligen omlödd till flytande jord och därtill fullvågslikriktad. (har du 4 eller5 kablar i voltregulator/likriktare?) Till detta har han dragit högtalarkablar för att palla med startströmmen för xenonlysen...

Pilla inte i det utan koppla in blinkers och annat skrot på lämpligt ställe så slipper du gå vilse och ha ett elsystem som inte fungerar alls.

Okej där var en hel hög med nya el-relaterade ord jag aldrig har hört talas om... Flytande jord och fullvågslikriktad :confused: Ut och googla igen så man lär sig nåt nytt.

Det går bara in en kabel till voltregulatorn.

Jag ska ta några bilder i morgon på kablarna och kaoset så kanske de blir lite mera klarhet i det hela.

Blir de för rörigt får man väl lämna ifrån sig det till någon som kan.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top