DR 750 startmotor som är trasig - splinesen är av

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Har försökt beställa ny armtatur för min startmotor 2 ggr... johans mc i göteborg och CMSNL i holland. Båda har skickat fel startmotor till mig, med en förtunning / nedsvarvad axel som inte passar.

Nån här som vet varför det blir fel ? Eller är det rätt, fast en uppdatering ?

Såg att du postat på www.drbig.info utan att få svar.

DR 750 och 800 har varit föremål för en del uppdateringar på startmotorsidan.

Det kan mycket väl vara så att handlarna skickar dig rätt grejer baserat på årsmodell och ramnummer, men att någon tidigare ägare har uppdaterad hojen med modernare delar.

En ledtråd kan vara att undersöka själva startmotordrevet. Original var det en gjuten historia som gärna splittrades vid bakslag. Senare kom ett uppdaterat drev som bestod av flera tunna stansade stålskivor som nitats ihop. Sitter det sådant på din doktor så har det helt klart skett en senare uppdatering.

Jag tipsar återigen härinne om http://www.dr-big-shop.de

Det är lite pinigt att hela tiden promota denna handlare, men det är så enkelt att han jobbar inte med något annat än Suzukis DR-modeller. Han kan frågorna och han har svaren.

Som alkoholfritt alternativ föreslår jag svenska http://www.mc-shopen.se
Där finns säkert delarna, med då behöver du veta artikelnummer på dina troligen modifierade delar.

Edit:
Ring Stefan Hessler redan idag!
Ser ut som dom stänger 2 veckor för semester med start lördag.

Last edited:
Har fått lite svar nu... verkar som att axeln på en Savage 650 är samma (alltså innuti startmotorn). Lyckades köpa en DR800 startmotor + Savage startmotor och lämnade tillbaka den jag fick på Johans. Det drevet som sitter där nu (köpte nytt på CMSNL) är samma som det som satt innan. Det är brunt och väger rätt mkt, ser inte ut att vara nitat vad jag kan se.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan