DR 350? XT 350? Större? Annat?

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Eeeh, vet inte riktigt var jag ska börja så rabblar lite:

Har (försäkrings)funderingar på att sälja (om det går...) VFR:en och kanske istället köpa en liten(?) offroad för kortare transporter, lära mig sladda lite på (wheelies?) och kunna köra lite i vinter med. Att inte behöva sälja sig på gatan om man skulle tappa den i backen från en decimeter är ett inte helt oviktigt skäl oxå.

Vill ha en driftsäker (läs: "mek-fri"), självgående, stabil, pålitlig, skitsnygg ( :rolleyes: ) och hållbar maskin som kan vara lagom att börja dratta på ändan med. Hade fått för mig att de 2 i rubriken kanske kunde vara ok? Vad ska man ge för sig dessa från början på 90-talet? Eller ska jag tänka om helt och kolla in de lite större? Vilken av de nämnda gäller?

Finns det någon gyllene medelväg vad gäller däck, lite asfalt (mest) och lite av det lösare slaget eller "måste" man ha fler uppsättningar? LV-reg ett måste tror jag...?

Pallar man 90 en kortare bit utan att blåsa bort? GÖR en, säg, DR 90 överhuvudtaget? Annat man bör tänka på?

Frågar man inget får man inget veta så ge mig allt ni orkar och har! :tummenupp

efter att kollat på de flesta offroad's så fastnade jag för en XT600, att det var en jobbarkompis som sålde den har väl en del med saken att göra ifs.
innan var jag mest inne på att köpa en DR350, men nu ångrar jag mig knappast!
mer underhållsfri cykel får man leta efter, plus att den drar fint från låga varv.
visserligen väger den 150 kg, så det är ju inget man kastar runt hursomhelst, men den är ändå ganska lätthanterlig enligt mig.
går finfint på grusväg och svänger förvånansvärt bra även på asfalt.
fortare än 110 km/h vill man ogjärna åka, inte för att cykeln inte pallar utan att det är för obekvämt helt enkelt.
ibland kanske man saknar det där riktiga klippet (45 hk), men det är vad man får betala för driftsäkerheten.

så mitt tips till dig är att även hålla ögonen öppna för större stånkor, DR350 ligger såpass högt i begpris att du kan hitta större cyklar för samma peng.

summering: tror inte du blir besviken om du köper en DR350 heller, men håll som sagt gluggarna öppna efter annat också.

PS: såhär ser min XT ut, den gav jag 15500:- för, besiktigad och skattad.
edit: jag ger 3000:- för halvförsäkring helår, är 23 år och bor i "storstad".

När det gäller offroad-enstånkor så är skillnaden i inköpspris/försäkringspremie så pass liten så att du lika gärna kan satsa på en 600. Visst, du får några kilo extra att släpa på vilket är nackdelar vid seriösare offroadkörning och vinterkörning, men de extra kubiken kommer väl till sin rätt vid asfaltskörning, vilket låter som vad du främst kommer syssla med.

Jag skulle tro att nästan alla enstånkor av mindre extrem karaktär håller mycket god kvalitet och är relativt mekfria. En hoj jag däremot VET är pålitligheten själv är Yamaha XT600E. Robustare hoj tror jag är svårt att hitta. Krascha den i halvhög hastighet och du får lite snett styre och några repor. Nytt styre (original) kostar 800 eller något, medan ett simpelt crosstyre går att hitta för ca 200. Repor är bara snyggt.

Vad gäller mekande så är det inte mycket som behöver göras med XT:n. Spänna kedjan gör man på två minuter, servar man den var 600:e mil så mår den fint. Byte av olja, tändstift, olje- och luftfilter går på kanske 30 min, lägg på en halvtimme till för ventiljustering. Inget vidare krångel, utan allt är väldigt basic och lättskruvat.

Köregenskaperna då... XT:n är en alldeles utmärkt läromaskin om man vill träna på att köra med bara bakhjulet i backen. Sedan går det ju att få upp detsamma i luften vid stopp, men bromskomponenterna är inte direkt överdimensionerade (stålomspunnen slang gör dock underverk). Visst, XT:n har inte världens stadigaste ram, den känns lite gummiaktig ibland när man pressar hårt, men det stör inte så mycket. Fjädringen fungerar finfint.

Så däcken... har man på ett par gatuanpassade däck exempelvis Metzeler Tourance eller Michelin Anakee, så kan man luta MYCKET. Jag har väl 1mm kvar på var sida om däcken, och har aldrig varit med om att det släppt på torr asfalt... iofs skulle säkert en hoj med mer effekt kunna skicka ut bakhjulet i spinn, men eftersom XT:n har 40 hästar så är det bara luta och ge full gas... Dessa däck är visserligen lite läskiga på grus; i högre tempo så vandrar framdäcket lite väl mycket då det är lösare underlag, och iallafall jag (som kör 95% asfalt) blir lite orolig för hur hårt man kan pressa...

Jag har dock haft crossdäck på, med riktiga nabbar, och det blir som en helt annan motorcykel! Framdäcket sög sig fast i gruset, och man kunde rita låånga breda linjer med bakdäcket i gruset/leran.

Jag har även kört XT med Metzeler Enduro2 på, vilket är lite utav ett mellanting. Tyvärr har jag aldrig testat det på grus, men på asfalt så släpper det en del vid nedlägg och gaspådrag.

Jag tror vad som skulle passa dig bäst är Michelin Sirac eller Metzeler Enduro3 eller liknande.

Längre turer på offroader är inte så illa faktiskt. Efter en 15 mil blir man lite mätt, men så länge man håller sig under 120 blir det inte allt för påfrestande. De flesta XT toppar 160 mätarfart (145 riktig?), och jag tror de flesta liknande modeller ligger däromkring. Det går dock LÅNGSAMT från 130 och uppåt...

Litet tillägg : XT600E är kung i stan :tummenupp ...lättkörd, smidig.

Last edited:
Dr350 är kul.Håller bra.Är väldigt lättkörda och roliga.Fast det är bara ett fel på dom! Original så hör man ju inte ens när dom är igång :skrämd Har en polare som har en sån :)

tks skrev:
bromskomponenterna är inte direkt överdimensionerade (stålomspunnen slang gör dock underverk).

lite trådflykt: var finner men denna stålomspunna slang? :)
och en liten fråga till (ber om trådskaparens överseende): vet du om det finns några bättre-än-orginal bromsar fram att tillgå som man bara bultar direkt på? har lite slag i framskivan på min, tänkte väl göra något åt det vad det lider, och då kanske skaffa lite bättre grejor (kostnadsfråga).

Tack för alla svar!

Hum, det verkar alltså som om det är en 600 som hägrar...och då en XT 600 (E). För att visa på hur grön jag är måste jag fråga vad E betyder? Gissar på elstart men det kan ju vara ngt annat. När kom den? Finns det andra XT-modeller? Ngn årsmodell som är speciellt prisvärd eller så?

Jag har definitivt överseende med din trådflykt Carcass och tks ska ha en stor eloge för sitt uttömliga tips, som vanligt! Ni får gärna vräka ur er mer om ni har... :bow
Det är väl ngt åt ditt håll Carcass som jag kan tänka mig men inte sett ngn till så bra pris ännu.

Det sägs att offroader är ganska höga (rätt? fel?). Jag är 188 cm så det ska väl inte vara några problem att jag är för lång i alla fall? Fast jag har för mig att tks är lite kortare men det funkar ändå?

Vad väger en 350 om en 600 väger runt 150? Många siffror blir det...

E står för elstart ja. Inte helt fel om man inte gillar att kicka förstås.

Annars finns det väl inte så mycket att klaga vad gäller XT:n. Årsmodell spelar nog ingen större roll, utséendet är dock lite förändrat genom åren.

Tja...provkör en XT så får du väl se om det kan vara något. :tummenupp

utan att kolla efter så väger nog 350n 20 kg mindre än 600an.
De är i grunden samma gammla hojar som kom på 80-talet.
De har väl blivit ännu lite tyngre de nyare men annars är det ungefär samma grejor, samma motor osv.
XT modellerna är inet speciellt höga det är egentligen en allroadhoj kan man säga, den extremare TT600 är mycket högre men är en annan typ av hoj med.
Själv föredrar jag de lite mer offroadbetonade hojarna som TT eller Hondas XR.

Zigge skrev:

jag har definitivt överseende med din trådflykt Carcass
Det är väl ngt åt ditt håll Carcass som jag kan tänka mig men inte sett ngn till så bra pris ännu.

Det sägs att offroader är ganska höga (rätt? fel?). Jag är 188 cm så det ska väl inte vara några problem att jag är för lång i alla fall?

tackar för det :)
jag är helnöjd med min, en årsmod 85 som bara gått 1500 mil.

tja, egentligen är den lite i högsta laget för mig, jag är bara 163 cm så att manövrera den stillastående/i krypfart känns som att styra en roddbåt utan åror ungefär :)

kan tänka mig att det ser kul ut när jag kickar också, men jag har iallafall inga problem att få igång den. (har du råd så satsa på en 600E, ligger ju ca 10kkr högre än min)
skulle tro din längd är utmärkt för en offroad, även om det kanske blir blåsigt kring knoppen däruppe :)

silwer: jag skulle nog kalla XT för offroad (har ju trots allt hasplåt :tummenupp ), och TT för tung enduro, men det är väl mest en definitionsfråga kanske.

Zigge skrev:
Det sägs att offroader är ganska höga (rätt? fel?). Jag är 188 cm så det ska väl inte vara några problem att jag är för lång i alla fall? Fast jag har för mig att tks är lite kortare men det funkar ändå?

Vad väger en 350 om en 600 väger runt 150? Många siffror blir det...

Jodå, offroader är lite högre. XT:n är visserligen hyfsat låg i klassen, iaf de nyare E-modellerna (E för elstart jo), som har en sadelhöjd på 87 cm. Jag på 174 cm har inga problem (får dock inte riktigt ned båda hälarna samtidigt). Har till och med haft en XR600 som är runt 5 cm högre, och det fungerade också, så du borde inte ha några problem.

XT600E är en av de tyngre 1cyl-offroaderna, exempelvis XR600 är nästan 50 kg lättare, och väger väl mer som en 350... runt 130 kg är inte säker på siffrorna dock.

Offroad 350 vs 600

Om TT står för Tung Enduro borde ju XT stå för X-tra tung enduro :D

Om du kollar på stånkor för mestadels asfaltskörning, lite grusbus ngn gång samt lek då o då, kan du ju titta på Honda dominator och SLR 650 också... En 95-96a går ju för under 30 kkr, och dom matchar ju en XT iaf...

Själv funderar jag faktiskt också i dessa banor inför nästa säsong då iof... Fast då vill jag ha en hoj som är till för att busa och grusa med - landsvägskörning är helst inget man gör längre sträckor på en enstånka iaf :) En XT är säkert bättre än vad min förra hoj (Ktm 620) var, men lite trött blir man allt av att ligga med dom i 90+ blås .. .

Därför fundera jag på Dr350 elelr Dr650 (mer offroadiga än Yamaha XT !) fast där faller 650n på "lite för klumpig"

hmmm- klurar vidare...

/K - TDM 850

Du ska vara medveten om att DR350 finns som S modell med lägre fjädring, tamare motor och plåttank, medans R modellen är den som är mer för skogen.
Kawan ska finnas som klx 650R version med, plasttank o det köret.
Sen är ju det hä ett sporthojsforum med, kanske inte så många här som åker offroad, jag och ett par till verkar det som.

Last edited:
Ok, det här har jag upplevt så många ggr förr, fast då i godisaffären: Det finns för mycket att "välja" på! :rolleyes:
Speciellt om man inte precist kan definiera vad man är sugen på...

Dominator och SLR faller på utseendet, tyvärr.

Kan inte hojvärlden bara bestämma sig för att ha EN 125:a, EN mellanklassare, EN offroad och EN sporty spice? Grr... ;)

Så, med tanke på allt som sagts verkar det vara en XT 600 av äldre modell som ligger i topp just nu. Lite högre (bra!) och lite lättare och lite billigare än de nyare är argument som jag gillar. Och en 600 bör det vara då jag mestadels kommer tuffa kortare sträckor på asfalt till att börja med, rätt? En 350 verkar rolig dock... :rolleyes:

Men jag vet ju inte säkert vad jag är ute efter! Om jag ens är ute efter något, men det tror jag att jag kommer att bli om och när VFR:en säljs...

Lite exempel:

XT 350 -90

XT 350 -86

XT 350 -96

XT 600 -87 (ej bild)

XT 350 -85

XT 600 -90 (tråkig annons, gått långt)

XT 600 -89 ("rolig" färg, ej reg/bes, nära mig, bra pris?)

Kommentera och bedöm, ni erfarna! :tummenupp

6000 mil är nog inte farligt OM servicen är skött som den ska. Den kan nog se lite risig ut, men det är ju dess bättre när du ligger där i diket och härjar sen. :D

Gustav1 skrev:
6000 mil är nog inte farligt OM servicen är skött som den ska. Den kan nog se lite risig ut, men det är ju dess bättre när du ligger där i diket och härjar sen. :D

Precis, det är nästan ett plus om den ser härjad ut, bara den funkar och är pålitlig/rak/ok. Räknar som sagt med att den ska i backen då och då...hehe.

tks>>
Hum, bor du i Norrköping? Inte långt härifrån, kanske kunde kolla på ngn av dina för att få en uppfattning...
Edit: Men de var av det nyare slaget ja, men ändå... :rolleyes:

jag har haft en TT350, skitkul men saknar effekt på grusväg tyckte jag och skaffade då en TT600 i stället.
Allt beror ju på vad man nöjer sig med, men blir det mest harvande på gatan är 600cc att föredra, det går lugnare i varv och det finns mer vridmoment att använda en TT/XT går som lokomotiv på låga varv, däremot håler de igen nåt otroligt när man ska varva, det tyckte jag var lite trist och skaffade en Honda XR i stället som varvar lite mer.
Honda XL modeller då, är inet de intressanta alls? de motsvara XT modellerna och är lika slitvargar.

Silwer skrev:
jag har haft en TT350, skitkul men saknar effekt på grusväg tyckte jag och skaffade då en TT600 i stället.
Allt beror ju på vad man nöjer sig med, men blir det mest harvande på gatan är 600cc att föredra, det går lugnare i varv och det finns mer vridmoment att använda en TT/XT går som lokomotiv på låga varv, däremot håler de igen nåt otroligt när man ska varva, det tyckte jag var lite trist och skaffade en Honda XR i stället som varvar lite mer.
Honda XL modeller då, är inet de intressanta alls? de motsvara XT modellerna och är lika slitvargar.

XL?
Hmm, kanske det, har bara inte kollat upp dem (heller), trodde det bara fanns jättejättegamla sådana...men ska se vad jag kan hitta om dem, tack för tipset! :tummenupp

jo iofs har du rätt alla är väl från 80-talet utom Dominator och Transalpen.
Du har även gammla Suzuki DR att glo på, De gjordes med upp till 800cc på en enstånka.
Kawasaki KLR600/650 fins med i den här klassen.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden