Dräneringshål avgaskrök

Bullrathi

Autosol abuser
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
1700 Warrior
Ska det vara ett typ 7mm hål vid avgaskrökens lägsta punkt på en -84 gpz 1100 ????

Otroligt tacksam för snabbt svar! :Bugar

Låter inte så konstigt om det skulle vara så.
Hade ett Vance&Hines-system på min FZR600, det rostade hål i burkens framända för att dräneringshålet var igensatt.
Är det inte rostfritt så ska det nog vara ett dräneringshål, det bildas en hel del kondens vid vissa förhållanden.

//Anders.

UnderDOG skrev:
Låter inte så konstigt om det skulle vara så.
Hade ett Vance&Hines-system på min FZR600, det rostade hål i burkens framända för att dräneringshålet var igensatt.
Är det inte rostfritt så ska det nog vara ett dräneringshål, det bildas en hel del kondens vid vissa förhållanden.

//Anders.

Jo men sju millimeter är å andra sidan galet stort för ett dräneringshål. Tycker nog det låter lite småkonstigt ändå.

Nej den har inte något dräneringshål där, det är isåfall gjort i efterhand av någon vilket är ganska dumt.. det bildas ingen fukt i avgaskröken som behöver dräneras ut om inte hojen står på en fuktig plats i flera år. Ett dräneringshål som inte är gjort på rätt sätt får motsatt effekt och sätter igång rostangrepp där hålet är istället för att motverka rost inifrån av fukt.
Ljuddämpare däremot kan ha dräneringshål för fukt för där kan det bildas fukt för där är inte temperaturen så hög som i avgaskröken. Det är så hett att inget fukt kan överleva där.
Så kort svar på frågan om Kawans dräneringshål original: Nej!

på alla mina crossar jag har haft har det varit dräneringshål i kröken. det brukar vara två små hål. typ 3 mm stora kanske.

Johan: dessa har väl varit 2-t?
Då är de väl för dränering av olja.
Saab hade det på sina 2-taktare i ljuddämparna för att de inte skulle bli oljefyllda.

URRninja skrev:
Jo men sju millimeter är å andra sidan galet stort för ett dräneringshål. Tycker nog det låter lite småkonstigt ändå.
Sju millimeter är inte så galet, vattnets ytspänning gör att ett dräneringshål
bör vara 6 mm.
I ett avgasrör så är det övertryck så mindre hål fungerar där, förutsatt att
dom inte är igenrostade!

Robban_C skrev:
Johan: dessa har väl varit 2-t?
Då är de väl för dränering av olja.
Saab hade det på sina 2-taktare i ljuddämparna för att de inte skulle bli oljefyllda.

ja just ja. tänkte inte på det. klart att alla mina crossar har varit 2-taktare

BMW R90s skrev:
Sju millimeter är inte så galet, vattnets ytspänning gör att ett dräneringshål
bör vara 6 mm.
I ett avgasrör så är det övertryck så mindre hål fungerar där, förutsatt att
dom inte är igenrostade!

Vattnet rinner garanterat ut genom ett hål som är mindre än sex millimeter också. Testa att sticka ett två millimeter stort hål i botten på en plastmugg eller något liknande och se om vattnet stannar kvar om du inte tror mig.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti