DPR8 vs DP8-stift

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Har fått tag i ett större antal DR8EA-stift och eftersom några av mina gamla hojar använder såna är frågan:
Skillnaden är "R" - inbyggd resistor eller inte.
Kan det göra något, mer än att jag slår ut radiomottagningen för omgivningen?
(Inga sprutmotorer, bara förgasare)
 
Resistorn är väl för radioavstörning?
Antingen har man det i stiftet eller i hatten.
Påstås att man kan steka tändboxen med fel motstånd, men jag är ytterst tveksam.
Gnistan kommer ju när spänningsfältet kolapsar, så den delen har egentligen ingen kontakt med boxen.
Dock kan man få sämre definerad gnista med för lågt motstånd.
Detta gäller bara om man (som jag) kör helt utan avstörning.
Är stiften tillräckligt billiga: köp och byt hattar.
 
Har aldrig sett en CDI eller brytartändning säga upp sig eller fungera sämre utan resistorstift*. Jag är av övertygelsen att man inte skall ha resistor då det är ännu en grej som kan strula i stiftets konstruktion....

*Undantaget är KTM SXf250 som misständer på maxvarv när man bygger om statorn för xenonbruk och åker med icke avstörda stift/hatt
 
Har aldrig sett en CDI eller brytartändning säga upp sig eller fungera sämre utan resistorstift*. Jag är av övertygelsen att man inte skall ha resistor då det är ännu en grej som kan strula i stiftets konstruktion....
Vad jag ville höra - och trodde att "så är det".
2st av objekten har brytare, 2st CDI-tändning..

Min teoretiska bakgrund säger att det gör inget, med eller uen "R", motståndet är på 5 eller 10K och tar ca 0.5% av gnisteffekten.
Men fråga i forumet kan man ju alltid göra.
Hur det blir med radiostörningarna får jag ta då....
 
Back
Top