Dot 4 olja

supersteel

supersteel
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Där solen alltid lyser
Hoj
Baby blade 600RR Bana. Blade 1000RR gata
Hej
Har bytat olja i min koppling ej Honda orginal. Jag har luftat luftat pumpat pumpat i ca 45 min men får ändå inte upp något tryck i kopplingen. Inga läckage finns. Är det skillnad på DOT 4 Oljorna typ tjocklek?
 
Jag plockade bort slavcylindern på min och pressade på kolven, då bubblade det som bara den fast man luftat en längre stund.
Om det fungerade innan du bytte olja så ska det rimligtvis bara vara att lufta systemet ordentligt
 
Ibland brukar jag låta min (koppling) stå ett dygn med luftnippeln öppen där nere och slang på. Sen brukar det går bra att lufta på vanligt sätt.
 
Skumt som fn fyllde på vätska innan och luftade funkade bra. Sen tänkte jag jag byter oljan när jag visste allt var ok.
Nu får man inget tryck skumt.
 
Öppna nipplen och låt självfallet göra sitt, behöver inte röra kopplings handtaget ( tar några minuter ) . har bytt på min Fireblade flera ggr och det har inte varit några problem.


[ordpolis mode on]Förövrigt så är det ingen OLJA utan en hydroskopisk vätska
[ordpolis mode Off]
 
Last edited:
Min slavcylinder sitter fast på ena sidan med tre insex skruvar, tog bara bort dom så får man den i handen med slangen kvar
Sen tog jag en fast nyckel och la på axeln som kommer ut ur slaven, tryck in den och låter den sjunka ut igen, upprepa tills inga bubblor reser sig i reservoaren på styret.
 
DOT 4 är glykolbaserad bromsvätska, inte olja :fakta

Lufta uppe vid huvudcylindern med på banjoskruven, har huvudcylindern en gång vart tom är det ett helvete att få ut luften där
 
Last edited:
Om du tar loss slavcylindern så tänk på att inte dra ut en skruv i taget utan skruva ett halvt varv eller så per skruv och växelvis så att packningar och sånt inte skadas. :)
 
Skumt som fn fyllde på vätska innan och luftade funkade bra. Sen tänkte jag jag byter oljan när jag visste allt var ok.
Nu får man inget tryck skumt.

Grejen är den att när du har bromscylindern uppe vid styret, och luftnippeln nere vid kopplingen så har du ett ganska bra fall. Luftbubblorna vill ju givetvis då stiga, som om man försöker cirkulera vätskan med bromscylinder ( alltså nedåt ) så följer inte luften med ner till slavcylindern, om man inte har ett jävla drag genom slangen :hihi.

Därför är det bättre att skjuta i vätskan nerifrån, då fyller du upp allting nedifrån och upp och luften lägger sig då naturligt överst och förblir överst hela vägen upp till bromscylindern. Bara trä på en slang på nippeln, fäst den med någon liten slängklämma så den inte flyger iväg, sen får man använda något lämpligt verktyg för att trycka i oljan. Du kan meka ihop något med en vanlig petflaska t.ex. Finns många varianter ;)
 
DOT 4 kan bestå av glykoleter, glykolboratestrar och innehålla glykol som smörjmedel. Dessutom finns det antioxidanter och korrosionshämmare.
 
Grejen är den att när du har bromscylindern uppe vid styret, och luftnippeln nere vid kopplingen så har du ett ganska bra fall. Luftbubblorna vill ju givetvis då stiga, som om man försöker cirkulera vätskan med bromscylinder ( alltså nedåt ) så följer inte luften med ner till slavcylindern, om man inte har ett jävla drag genom slangen :hihi.

Därför är det bättre att skjuta i vätskan nerifrån, då fyller du upp allting nedifrån och upp och luften lägger sig då naturligt överst och förblir överst hela vägen upp till bromscylindern. Bara trä på en slang på nippeln, fäst den med någon liten slängklämma så den inte flyger iväg, sen får man använda något lämpligt verktyg för att trycka i oljan. Du kan meka ihop något med en vanlig petflaska t.ex. Finns många varianter ;)

spruta_st_1.jpg

Brukar använd denna på samma sätt, kalasbra!! Har för mig jag köpte den från S-Racing.
 
När jag lufta koppling på bilen så brukade jag sätta en vakumslang från insuget och låta motorn suga ut luften, snabb enkelt och minimalt med kladd. Går inte att få till motsvarande?
 
Skjöt i oljan nerifrån får fortfarande inget tryck i kopplingen :huvet. Cylindern uppe har varit tom, Måste vara luft kvar eftersom kopplingen funkade innan. Några förslag ?
 
Har du provat att lämna bromsvätska i koppen över natten? Funkade fint för mig i veckan då jag bytte till stålomspunna slangar. Sen fick jag lufta tills det började komma vätska. :)
 
Jag brukar dra in och släppa handtaget tills det inte kommer några bubblor i koppen vid styret.
 
Jorpas och storfots ideer är testade tidigare på mitt kopplings problem. Sista chansen i helgen sen får man väl lämna in den till verkstad och bli av med cash. Surt:7peta
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top